Etiikan kurssi
Yleiskuvaus
Kyseessä on kurssisuunnitelma uuden opetussuunnitelma (v. 2003 lukion
OPS) mukaiselle filosofian syventävälle kurssille FI2, etiikan
kurssille.
Tavoitteet
- moraalin tunnustaminen ja tunnistaminen
- omien valintojen perustaminen pohdinnalle
- tyylin kahleista vapautuminen
- erilaisten moraalikäsitysten ymmärtäminen
- oman aseman ja velvollisuuksien yhteiskunnassa ymmärtäminen
- filosofian klassikoihin tutustuminen
Kurssin rakenne
Kurssilla on viikoittain vaihtuva teema. Jokainen viikko (ottamatta
lukuun ensimmäistä?) koostuu kolmesta kokoontumiskerrasta:
- kokoontuminen (yksöistunti?) käytetään aihepiirin yleiseen
esittelyyn, väittelyaiheiden jakamiseen ja alustavaan tutustumiseen
niihin.
- kokoontuminen (kaksoistunti) käytetään väittelyyn ja siinä esiin
tulleiden asioiden käsittelyyn sekä mahdollisesti niihin teorioihin
tutustumiseen, joiden voidaan katsoa olevan väittelyn osapuolten
taustalla. vaittelyohjeet.html.
- kokoontumisessa (kaksoistunti) käsitellään jotain muuta, aihepiiriin
liittyvää asiaa. Tunti aloitetaan jollakin harjoituksella /
dilemmalla, jonka pohdinnan ja purun jälkeen käsitellään tunnin
teoriaosuus. Tunti myös lopetetaan pohdintaharjoituksella tai
vastaavalla.
Viikkojen teemat:
- Mitä on etiikka?
- Mitä on hyvä?
- Uuden ajan moraaliteoriat
- Normatiivisten väitteiden luonne
- Yksilö ja yhteisö
- Moraalin laajuus
vaittelyaiheet.html.
Kurssin ohjelma
Viittaan näissä varsinaisten pidettyjen etiikan kurssin tuntien
suunnitelmiin, missä vain mahdollista. Ohjelma esitellään viikoittain.
Mitä on etiikka?
Viikon tavoitteet:
- selkiyttää, mitä kurssi tulee käsittelemään ja miten se etenee
- antaa alustavat työkalut, joilla tulevien tuntien ongelmia
käsitellään
- kiinnostaa oppijat etiikasta (tietenkin)
Alustusviikko. Sisältää ehkä vain 1 tai 2 kaksoistuntia. Viikon aikana
pitäisi saada ainakin seuraaville käsitteille alustavat määrittelyt
aikaan:
- etiikka
- moraali
- hyvä
- oikea
- arvo
- normi
- oppitunti
- kerrotaan kurssin järjestelyistä: väittelyt, suoritus esseellä /
esitelmällä, mahdollisesti aihealueet karkeasti
- tehtävä: mitä moraali on / tuo mieleen? Huutoäänestyksenä tai
taululle. Käsitellään. Minkälaiset kysymykset ovat eettisiä
kysymyksiä? Yleisön ehdotuksia / esitetään esimerkkejä, joista
pitää sanoa, onko kyseessä eettinen kysymys.
- teoriaosuus: käsitemäärittelyt
moraali ja etiikka:
+---------------+
| Moraali | +---------+ +-------------+
| (käsitykset, | | Etiikka | | Metaetiikka |
| mitä on oikea | <---- | (tutkii | <---- | (tutkii |
| ja väärä, | | moraa- | | etiikan |
| hyvä ja paha) | | lia) | | käsitteitä) |
+---------------+ +---------+ +-------------+
eettiset peruskäsitteet:
- arvo
- käsitys / väite siitä, mikä on hyvää
- normi
- käsitys / väite siitä, mikä on oikein
- hyvä
- määritellään eri tavoin eri moraaliteorioissa
- oikea
- määritellään eri tavoin eri moraaliteorioissa
- paha
- hyvän vastakohta
- väärä
- oikean vastakohta
- eettinen arvo
- sellainen arvo, joka ottaa kantaa siihen, mikä on hyvää itsessään,
ts. ei minkään muun (kuten esim. rikkauden tai kunnian) kannalta.
- tehtävä (kotiin?): merkitse muistiin, minkälaisia arvoja sinulla
liittyy
- ruokaan
- kauneuteen
- ystävyyteen
- moraaliin
- oppitunti
- Mitä kaikkia normeja on olemassa? Eli mikä kaikki kertoo meille,
milloin toimimme oikein, milloin väärin?
- jaottelu ainakin lakeihin, tapoihin, (sopimuksiin) ja
moraalinormeihin
- esimerkkejä näistä (kysely / omatoiminen työskentely + muistiinpanot,
joista puretaan); millaisia normeja on olemassa ja miksi normit
syntyvät?
- mahdollisesti jokin artikkelinanalysointitehtävä
- voitaisiinko kuvitella maailma vailla arvoja ja normeja? Jos
voitaisiin, millainen se olisi? Jos ei, miksi ei? (Ja jos ihmisellä
on oltava arvoja, mitä meidän arvomme ovat? Miksi teemme, mitä
teemme?)
- mitä hyötyä on etiikan opettamisesta -kompa: hyödyn määritteleminen
on eettinen kysymys. (Pähkinä loppuun: jos meillä on oltava
jonkinlainen etiikka arvioidaksemme etiikan opettamisen
hyödyllisyyttä, millainen tämä meidän etiikkamme on?)
Mitä on hyvä?
Viikon tavoitteet:
- esitellä klassinen hyvekäsitys ja sen kulttuurihistoriallista
suhdetta nykypäivään
- antaa käsitys antiikin hyve-etiikasta ja esitellä se
varteenotettavana moraaliteoriana mutta antaa myös mahdollisuus sen
kritisointiin
- antaa oppijoille mielekäs sisältö sellaisille käsitteille kuin hyve,
hyvä, pahe, paha, oikeudenmukaisuus ja epäoikeudenmukaisuus, urheus
ja pelkuruus, …
- oppitunti: Tuntisuunnitelma: hyve-etiikka, alkupuoli (?)
- kotitehtävä: mihin pyrit omassa elämässäsi? Yritä löytää sekä
yleisiä periaatteita että konkreettisia esimerkkejä.
- oppitunti: väittely, aiheena
Hyvää elämää on se, että voi tehdä, mitä
haluaa
. Loppuosa tunnista Tuntisuunnitelma: hyve-etiikka.
- kotitehtävä: onko hyvä suhteellista ja mihin se on suhteessa?
- oppitunti: kirjaharjoitus. ts-hyve-ja-pahe.html.
Uuden ajan moraaliteoriat
Viikon tavoitteet:
- käydä kattavasti läpi moraaliajattelua, johon länsimaisen kulttuurin
voidaan katsoa perustuvan.
- muodostaa omia käsityksiä tavoista arvioida teon moraalisuutta
- oppitunti: hyvän ja oikean kriteerit
- etiikan jakautuminen eri osa-alueisiin
- moraaliteorioiden jakautuminen fokuksen mukaan (tekijä, teko,
seuraukset)
- luonnollisuuden myytti (?) ja sopimusteoriain ideologinen pohja
- harjoitus: minkälaisia vastavuoroisia sopimuksia itse tekisitte
muiden kanssa, jos tähtäisitte hyvään elämään?
- oppitunti: väittelytunti. Tuntisuunnitelma: vahva sopimusteoria.
- oppitunti: Tuntisuunnitelma: deontologia ja Tuntisuunnitelma: Utilitarismi.
Normatiivisten väitteiden luonne
Viikon tavoitteet:
- tutustuttaa oppilaat metaetiikkaan sekä motivaation että sisällön
osalta
- tarkastella kriittisesti erilaisia tapoja määritellä
moraalikäsitteitä
- syventää aiempien viikkojen moraaliteorioiden tarkastelua
- oppitunti: Tuntisuunnitelma: metaetiikan jatkotunti.
- oppitunti: ts-metaet-vaittely.html.
- oppitunti: no, onko sitä moraalia olemassa?
- Miten/missä moraali ilmenee?
- Ovatko arvot olemassa, vaikkei olisi ketään arvottamassa?
- Miksi niin monet ihmiset väittävät, ettei hyvää ja pahaa tosissaan
ole? (Vertailu episteemisiin väitteisiin: eihän niissäkään etsitä
universaalisti hyväksyttyjä väitteitä?)
Yksilö ja yhteisö
Viikon tavoitteet:
- tuoda esiin etiikan ja yhteiskuntafilosofian yhteys
- aktivoida oppijoiden yhteiskunnallista ajattelua, eli kiinnostaa
heitä ympärillä tapahtuvasta oikeuksista ja vääryyksistä sekä niitä
koskevasta keskustelusta
- asettaa oman yhteiskunta-ajattelumme periaatteita historialliseen
perspektiiviin
- oppitunti: suuri kahtiajako
- harjoitus: ihanneyhteiskunnan muodostaminen, ts. minkälainen haluaisi
yhteiskunnan olevan. (-> johtaa myös ihmisen ja ihmisen hyvän
määrittelyyn)
- dikotomiat: yksilö ja yhteisö, vapaus ja tasa-arvo, hyvä ja
oikeudenmukaisuus, liberalismi ja kommunitarismi (matsku)
- sopimusteorioiden kehittyminen
- oppitunti: väittely:
Ihmisen vapaus ja tasa-arvoisuus toteutuu
täydellisimmin luonnontilassa (= yhteiskunnattomassa tilassa)
.
- liberalismin ja kommunitarismin perinteen esittely
- harjoitus: Miten selvitetään mahdolliset ristiriidat yhteisön ja
yksilön (tai hyvin pienen vähemmistön) käsitysten välillä?
Esimerkkejä tästä…
- negatiiviset ja positiiviset oikeudet
- harjoitus: mitä tarkoittaisivat negatiiviset ja positiiviset oikeudet
sovellettuina
- ruokaan ja juomaveteen
- seksiin
- omaisuuteen
- tiedon saamiseen
- itsensä toteuttamiseen?
- kotitehtävä: Suomessa sanotaan usein
älä pistä nenääsi toisten
asioihin
. Milloin on oikeus puuttua toisten tekemisiin ja miksi?
- oppitunti: työväenluokan nousu (ja tuho?)
- Alustus 1800-luvun historiallisesta tilanteesta
- The Animal Farm videolta (kiitos Ukri)
Moraalin laajuus
Viikon tavoitteet:
- nostaa esiin oikeudenmukaisuuden määrittelyn ongelmia
- antaa eväitä vähemmistöjen aseman pohtimiseen ja osallistumaan
poliittiseen keskusteluun aiheesta
- herättää pohtimaan moraalin rajoja ja sitä, kuinka voidaan ottaa
huomioon moraalisia yksiköitä, joiden kanssa ei voi puhua
Tällä viikolla ei ole väittelyä. (5. aihe vaittelyaiheet.html
-tiedostossa on ylimääräinen.)
- mitä itsekkyys tarkoittaa?
- ketkä kaikki ovat osallisia oikeudenmukaisuudesta? Voinko olla esim.
oikeudenmukainen polkupyörääni kohtaan? Miksi?
- vammaisten oikeudet
- eläinoikeusliike
- pointti: mistä riippuu, onko eläinten tappaminen oikein tai väärin
ja milloin?
- seksuaaliset vähemmistöt
- maahanmuuttajat
- eutanasia (ja niiden oikeudet, jotka eivät pysty kommunikoimaan)
Muuta tauhkaa
- dilemmoja
- Mikä on elämän päämäärä? (Mielihyvä, menestys, …?)
- Onko kaikki onnellisuus (tai mielihyvä, menestys) saman arvoista?
- Ovatko hyvä ja oikea sekä toisaalta paha ja väärä samoja asioita?
- Mitä itsekkyys tarkoittaa? Onko olemassa epäitsekästä toimintaa?
- Onko moraalisempaa tehdä oikein, jos ei usko hyötyvänsä teostaan,
kuin jos uskoo?
- Onko olemassa tilanteita, joissa yksilön hyvä ja yhteisön hyvä ovat
ristiriidassa?
- Onko olemassa muuttumattomia moraalisia peruskäsityksiä?
- Missä mielessä hyvä ja paha ovat olemassa (jos missään)?
- Pitääkö aina tehdä oikein? Miksi (ei)?
- väittelyiden aiheita
- Ihminen ei voi pyrkiä muuhun kuin hyvään.
- Jos tietää, mikä on hyvä, välttämättä myös tekee niin. (Tämä olisi
kiva saada hyve-etiikkaviikolle, tekstit Platonilta ja
Aristoteleelta, mutta…)
- Moraali koskee vain kanssakäymistä muiden kanssa.
- Moraalista ei ole mitään syytä välittää.
- Voidaan sanoa, mikä on pahaa, muttei voida sanoa, mikä on hyvää.
- Aitoa epäitsekkyyttä ei ole. (Tai: ellei olisi pelkoa
seuraamuksista, ihmiset tekisivät koko ajan pahaa toisilleen.)