Tuntisuunnitelma: metaetiikan jatkotunti
Aikataulu
- 13.25 Edellisen tunnin purku (n. 15 min)
- mitä Sokrates dialogin katkelmassa (yrittää) todistaa?
- (mahdollisesti kalvo dialogin lopusta, ääneenlukuna? (matsku))
- kysymyksenasettelu: millaiset ihmiset tekevät tahallaan väärin?
- ne, jotka eivät ole taitavia hyvässä: mitä tahallista teossa sitten
on?
- ne, jotka ovat taitavia hyvässä: miksi he tekisivät väärin, jos
kerran ovat taitavia hyvässä?
- (piiloviesti: mitä hyvällä tarkoitetaan?)
- 13.40 Metaetiikan esimerkki (n. 15 min)
- Mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että jokin on oikein? Esimerkiksi, mitä
tarkoitetaan, kun sanotaan, että on oikein auttaa hädässä olevia?
Subjektivistiset kannat (G.E. Moore):
minun mielestäni on oikein auttaa hädässä olevia.
- mistä meillä silloin itse asiassa on mielipide? → regressio
hädässä olevien auttaminen tuntuu minusta hyvältä.
- tekee mahdottomaksi olla eri mieltä (tai samaa mieltä) minkään
asian oikeudesta tai vääryydestä.
tahdon, että hädässä olevia autetaan.
- tuntuu omituiselta, ettei väitteellä olisi ollenkaan sisältöä
siitä, mitä muiden pitäisi tahtoa
- 13.55 Väittelyn alustus (n. 15 min)
- vuorossa olevien ryhmien arpominen / valitseminen
- Moorea esittelevä von Wrightin teksti (matsku)
- Etiikan peruskysymyksiä -materiaalin jakaminen väittelijöille
(matsku)
Miten meni?
Olin katsonut väärin, milloin tunti alkaa. Sain soiton, juoksin hulluna
koululle, pääsin aloittamaan noin 10 minuuttia jäljessä, materiaalit
eivät olleet valmiita, väittelyaiheet olivat alustamatta. Koska en
ollut ehtinyt kopioida kalvoja kalvoille, jouduin kirjoittamaan paljon
taululle, mikä myöhäisti aikataulua entisestään.
Selvisin joten kuten; ohjaava opettaja sanoi, että kiire näkyi selvästi
liikkumisessa ja muussakin.