Tuntisuunnitelma: metaetiikan väittelytunti
Tavoitteet
- avata opiskelijoille kognitivismi-nonkognitivismi -kysymyksenasettelua
- tutustuttaa opiskelijoita pintapuolisesti Mooren (ja Millin)
ajatuksiin
- tuoda esiin sekä kognitivististen että nonkognitivististen
metaeettisten mallien ongelmia
Aikataulu
- 8.10 Alustus (n. 10 min)
- moore hyökkää sekä subjektivismia että naturalismia vastaan (?)
- väittelyaiheista sekä väittelymateriaalista kertominen (matsku)
- väittelyn tehtävänanto (matsku)
- kirjaa muistiin määrittelyitä, väitteitä ja perusteluita
- merkitse muistiin mielestäsi erittäin hyvät pointit ja
kyseenalaiset väitteet
- muistiin merkittyjä asioita käsitellään väittelyn jälkeen
- 8.25 Väittely (n. 30 min)
- naturalismin (esim. utilitarismi) puolustajat
- ei-naturalismin puolustajat
- kyselyosio
- omat mielipiteet -osio
- 8.55 Välitunti (n. 10 min)
- 9.05 Pihvi (n. 45–50 min)
- väittelyn purku: mitä on kirjattu muistiin, mitä ajatuksia on
herännyt?
- metaeettisten teorioiden jakautuminen (matsku)
- nonkognitivismi
- emotivismi
- preskriptionismi
- kognitivismi
- naturalismi
- naturalistinen virhepäätelmä
- supernaturalismi
- ei-naturalismi
- realismi ja antirealismi
- metaeettisten teorioiden ongelmia (matsku)
- (Humen giljotiini?)
- loppuharjoitus (matsku)
Kaksi mummoa (A ja B) meni mustikkaan. He poimivat isot korilliset
mustikoita. Kotimatkalla kuitenkin heidän kimppuunsa hyökkäsi varas,
joka vei toisen mustikat. Mummot kävivät tällaisen keskustelun:
- A
- Olipa törkeä varas. Tämä on niin väärin!
- B
- Mitä tarkoitat? Huomasitko äskeisestä varastamisesta, että se oli
väärin?
- A
- Mitä huomaamista siinä on? Tottakai se oli väärin.
- B
- Mistä tiedät, että se oli väärin, jos et huomannut sitä?
Millaisia kantoja mummot A ja B saattaisivat edustaa? Mitä erilaisia
vastauksia mummolla A olisi tarjolla — ja millaisia vastavastauksia
mummolla B?
Miten meni?
Oppilaista oli poissa seitsemän (!), mukaan lukien yksi kummastakin
väittelypuolueesta. Aluksi näytti, ettei mitään väittelyäkään ehkä
saataisi aikaan, mutta kohtalaisen hyvin se kuitenkin meni.
Teoriaosuuden onnistuminen meni yli kaikkien odotusten — näytti siltä,
että kun aiheita oli pyöritelty kaikenlaisilla osallistuvilla yms.
tavoilla tähän asti, oppilaat olivat innoissaan, kun tuli oikein
kunnolla jaottelua ja selitystä.
Palaute
Kuuntelemassa oli vain ohjaava opettaja. Seuraavanlaisia pointteja
tuotiin esiin: