Tuntisuunnitelma: Utilitarismi
Tavoitteet
- Saada oppilaat pohtimaan, millä oikeudenmukaisuutta voi edistää
maailmassa
- Esitellä utilitarismin lähtökohtia, muovautumista ja ongelmia
- Tuoda esiin etiikan ja yhteiskuntafilosofian toisiinsa punoutumista
Aikataulu
- 14:20 Tehtävän käyminen loppuun (n. 10 min)
- 14:30 Normatiivisen etiikan alustus ja utilitarismi (n. 35 min)
- metaetiikan ja normatiivisen etiikan eron mieleen palauttaminen
(matsku)
- normatiivisen etiikan jakautuminen tekijän, teon ja seurausten
primäärisyyden mukaan (matsku)
- alustava harjoitustehtävä: lakien oikeudenmukaisuus (matsku)
Ajatellaanpa, että oltaisiin säätämässä seuraavanlainen laki:
Jos tuomioistuin langettaa jollekulle sakkotuomion, tämän on
maksettava kyseinen sakko, paitsi ATK-konsulttien, jotka saavat
jättää sakon maksamatta, jos haluavat.
Tämä laki on nykyisen oikeuskäsityksen valossa epäoikeudenmukainen.
- Miksi tämä laki on epäoikeudenmukainen? Siis, mikä siitä tekee
epäoikeudenmukaisen?
- Voitaisiinko muodostaa jonkinlainen sääntö,
oikeudenmukaisuuden
tunnusmerkki
, joka sulkee tällaiset lait pois? Millainen sääntö?
- 14:55 Utilitarismi (n. 35 min)
- Benthamin utilitarismi ja hedonistinen kalkyyli (matsku?)
- jokin esimerkkihomma (tunnilla tuli prostituution laillistaminen)
- (Millin utilitarismi ja
nautinnon asiantuntijuus
)
- sääntöutilitarismi
- utilitarismin ongelmat
- moraali-intuition vastaisuus?
- vaikea soveltaminen
- loppuharjoitus: millaisia sääntöjä utilitarismin noudattamisesta
sitten seuraa?
- vapaus
- tasa-arvo
- julkiset palvelut: kirjastot, terveydenhuolto, puistot ja niin
edelleen…
Miten meni?
Koko tunti meni jonkinlaisen kuumeisen suorittamisen tunnelmassa, vailla
kunnollista tietoisuutta siitä, mitä oli tekemässä ja miksi. Tunti oli
ehkä jonkin verran liian täynnä ja normatiivisten teorioiden jaottelusta
puuttui esimerkkejä. Tein taas ilmeisesti erään arkkivirheeni: puhuin
sujuvasti mutten erotellut selkeästi asiakokonaisuuksia. Seppo puki sen
hyvin sanoiksi: selityksissä pitäisi aina välillä olla metatason
huomautuksia, didaktisia koukkuja
, joihin voivat tarttua ne, jotka
eivät ole olleet koko ajan tarkkoina: kohtia, joissa nostetaan uudelleen
esiin, mistä oltiinkaan puhumassa ja mahdollisesti, miksi.
Palaute
- tekijä — teko — seuraukset -jaottelu hyvä
- vahva aineenhallinta näkyi
- mummotehtävän ottaminen alkuun vaikutti ongelmalliselta, mutta toi
hyvän siirtymän moraaliteorioihin
- Otsikointia lisää (= sama kuin didaktiset koukut)
- oppilaskontakti oli hyvä
- ajatuskulkujen seuraaminen edellyttää keskittymistä → pitäisi
muistuttaa ja vetää yhteen, mistä ollaan puhumassa (
noin joka 8.
minuutti
)
- sisällöstä: oli hyvä, että otettiin esiin se, kuinka ihmiset ovat
toisaalta moraalisia teoretisoijia, toisaalta moraalisia toimijoita.
- jämptiyttä asiakokonaisuuksien jaottelussa.