Tuntisuunnitelma: deontologia
Tavoitteet
- Pohtia, mitä velvollisuus on ja miksi sitä pitää noudattaa
- Tutustuttaminen Kantin kategoriseen imperatiiviin ja seurauksiin
- Päästä yli kunnialla minulle hankalasta ja epämiellyttävästä aiheesta
Aikataulu
- 12.25 Velvollisuusetiikka
- Kantin projektin tausta ja motivaatio
- Luetaan Kantin kirjoitus tapojen metafyysisistä perusteista,
kysymykset (matsku):
- Mikä on Kantin mukaan korkein arvo?
- Mikä tekee Kantin mukaan teosta hyvän?
- Mikä on Kantin mukaan laki, jonka noudattaminen määrittää teon
ehdottoman hyvyyden?
- Miten Kant perustelee lakiaan?
- deontologia pähkinänkuoressa -muistiinpanot (matsku)
- Kategorisen imperatiivin soveltaminen klassisiin ongelmiin
- valehteleminen
- varastaminen
- oman elämän riistäminen
- oman onnellisuuden laiminlyöminen
- toisten onnellisuuden laiminlyöminen
Palaute
Tuntia oli seuraamassa kolme harjoittelijaa ohjaavan opettajan lisäksi.
- Alkutuntien värikkyys, nauravaisuus jne. puuttui. Oppilaskontakti oli
silti hyvä. (Tämä johtunee juuri siitä, että aihe oli minulle
todellisuudessa epämiellyttävä.)
- Aineenhallinnan heikkous ei ollut nähtävissä, vaikka tämä ei tosiaan
olekaan vahvimpia alueitani.
- mukava, että pystyy vetämään tuntia tukeutumatta koko ajan
muistipapereihin tms. materiaaleihin.
- oppilaille annetut vastaukset hyviä ja rakentavia.
Elävä tunti
:)
- Ajatuskulut pätkitty sopiviksi, didaktisesti hyvä.
- suoraviivainen opetus sopii 45 minuutin tunnille kohtalaisen hyvin.
Sama tyyli ei toimineisi 90 minuutin tunnilla.
- välisanoja, kuten
öö, ää
- tapa, jolla muistutettiin tekijä — teko — seuraus -jaottelusta sekä
utilitarismin ja velvollisuusetiikan eron painottaminen olivat hyviä.
- tekstin ääneen lukemista olisi voinut alustaa sillä, mitä sitten
tullaan tekemään.
- esimerkkejä olisi voinut olla enemmänkin.