(nettipäiväkirja 21.03.2013) Luin vanhasta Ylioppilaslehdestä jutun älylääkkeistä, älyllistä suorituskykyä lisäävistä lääkkeistä. Lääkkeet nopeuttavat käyttäjänsä järjenjuoksua, parantavat keskittymistä ja vahventavat muistia; lisäksi jotkin tekevät käyttäjistään sanavalmiimpia. Muistin, että lukion psykologiankirjassakin oli mainittu näistä aineista: kirjassa oli kertomus taiteilijasta, joka piti sekavaa ja uneliasta puhetapaansa itselleen ominaisena, kunnes lääkitettynä alkoi puhua kirkkaasti ja selkeästi. Lääkityksen lopetettuaan hän ei enää pitänyt vanhasta puhetavastaan; hän olisi mieluummin halunnut olla se toinen ihminen, joksi lääkitys hänet teki. (...)
!!! Maaliskuu (...)
Tässä linkkejä näihin viime aikoina tekemiini [Scratch]-peleihin (ne pystyy julkaisemaan netissä, koska niiden suorittamiselle on olemassa Java- ja Flash-toteutukset): (...)
Omituista mutta totta, Tron-tekoäly ei ilmeisesti ole ''vieläkään'' ratkaistu ongelma. Parin vuoden takaisen Google-kilvan voitti botti, joka ei pelaa lähellekään täydellistä peliä: http://www.a1k0n.net/2010/03/04/google-ai-postmortem.html (...)
Pitäneisi kirjoittaa myös, miten [ajatus transsukupuolisuudesta tukee heteronormatiivisuutta] (ja miten ei). (...)
Tänään tyttärelläni oli hallinnollinen kokous [Pimeyden kuningaskunta]a varten. Minut valittiin hallitukseen informaatioministeriksi (viittaus hienoon Irakin informaatioministeriin Persianlahden sodan ajalta). Hallituksesta huolimatta Pimeyden kuningaskunta on aito monarkia, jossa hallitsee kaksi monarkkia spartalaisten perinteiden mukaisesti. (...)
Eräällä [IRC]-kanavalla puhuttiin geneerisestä tekoälystä ja siitä, millainen on ennakkotiedon vaikutus tekoälyn oppimisprosessiin. ''Geneerinen tekoäly'' on sellainen, jonka teot, havainnot ja palkinnot koodataan ennakkomerkityksettömiksi symboleiksi ajallisesti etenevään jonoon, ja tekoäly pyrkii valitsemaan sellaiset teot, jotka maksimoivat palkinnon ennusteen. (...)
Minecraft tervehtii pelaajiaan omituisilla tervehdyksillä. Tyttäreni Minecraft sanoi jotain todella mielenkiintoista: "Homeomorphic to 3-sphere!" (...)
Olen tehnyt tänä viikonloppuna huvikseni [Scratch]-ohjelmointikielellä mukailtua uudelleentoteutusta pelistä nimeltä Crystal Quest (Mac-klassikko 80-luvun lopulta). Scratchin kanssa on jännää työskennellä, koska sillä on tosi hauskaa tehdä pelejä, mutta välillä normaalien ohjelmointikielten ominaisuuksien (kuten tietorakenteiden ja funktioiden) puuttuminen vaatii samanlaista kikkailua kuin esoteerisissa ohjelmointikielissä. Onneksi olen ehtinyt miettiä paljon sellaisia. (...)
[Sukupuolipahan alku ja juuri] kertoo sukupuolittuneen kasvatuksen ongelmista. Mutta oikeasti koko kysymys siitä, onko sukupuolinen erottelu järkevää, tai onko [miesten ja naisten ero] edes oikeasti olemassa, on turha kasvatuksen kannalta, jos allekirjoittaa tämän yhden periaatteen: (...)
(nettipäiväkirja 01.02.2013) Silloin, kun pohdiskelin esimieheksi ryhtymistä, yritin etsiskellä netistä sivuja, joissa selkeästi sanottaisiin, mikä on esimiehen homma. Kaipasin siis sellaista muistilistaa tai yhteenvetoa, joka tavalla tai toisella listaisi esimiestoiminnan ''minimivaatimukset''. Olihan selvää, että hyvä esimies tekee kaikenlaista muutakin, [hyvä johtaja on alaistensa palvelija]; halusin vain tietää, mitä esimiehen pitää vähintään tehdä. (...)
Olen vasta nyt huomannut, että lesswrong.org:n ymv. kanavien ympärille on muodostunut jonkinlainen kansanliike rationalismin puolesta. Näille ihmisille on tyypillistä (muttei välttämätöntä) kiinnittää huomiota tyypillisiin ajatusvirheisiin, joita ihmiset tekevät, pitää itseään Bayesin todennäköisyysteorioiden soveltajina, ja selittää sosiaalisia ilmiöitä markkinateorioilla ([sosiaalinen markkinateoria]). (...)
!!! Maaliskuu (...)
Jostain syystä ihmisille on vaikeaa selittää, että kilpailunhalussa ei ole vikaa mutta [voitontahto on pahasta]. (...)
Minua on jo pitkään harmittanut, että Fluxx-pelissä on periaatteessa hyvä idis, mutta sen varsinainen toteutus on ihan huono. Fluxxin säännöt ovat "kesyjä", pelissä tulee oikeastaan aika harvoin isoja yllätyksiä ja enimmäkseen peli on odottelua, että muut pelaajat saavat päätetyksi, mitä tekevät vuorollaan. Fluxxin voittaa useimmiten sattumalta, joko siksi, että sattuu saamaan juuri oikeat kortit, tai siksi, että joku muu pelaaja tekee jotain outoa, josta sattuu olemaan itselle suhteettomasti hyötyä. Pelissä on kyllä tyydyttävää taktikointia: esim. suuresta korttimäärästä on yleensä hyötyä, joten omia voittomahdollisuuksia voi joskus kasvattaa pelaamalla kortit sellaisessa järjestyksessä, joka maksimoi oman korttimäärän. (...)
Minä olen huolissani siitä, miten helposti ihmiset kokevat toistensa erilaiset arvot ja tavat ahdistavina. En ole itse paljonkaan parempi: minua rasittaa esimerkiksi se, että lasten koulukavereiden vanhemmissa pitäisi herättää jonkinlaista luottamusta. Olisi helpompaa, jos ihmiset osaisivat luottaa siihen, että ympäristön erilaisuus ei ole normaalisti mitenkään pahasta: ei heille itselleen, ei heidän lapsilleen, eikä sen suhteen, mitä heiltä odotetaan. Tarvitaan luottamusta siihen, että ihmiset voi hyväksyä ja heidän hyväksyntänsä saa sellaisenaan, tarvitsematta sovittaa omaa käyttäytymistä. (...)
(nettipäiväkirja 07.01.2013) Lastenkasvatukseen taitona pätee oikeastaan sama kritiikki kuin minkä Platon kohdisti "politikkaan" tai "puhetaitoon". Mitä on se taito päättää, joka ei itse asiassa ole taitoa siitä, mitä pitäisi saada aikaiseksi? Mikä on se taito kasvattaa, joka ei itse asiassa ole taitoa siitä, mihin lasta kasvatetaan? Kumpi on parempi päättämään tietotekniikkahankinnasta, se, joka ymmärtää hyvin tietotekniikkaa ja hankintoja, vai se, joka ymmärtää hyvin päätöksentekoa? Kumpi on parempi kasvattamaan lasta oikeudenmukaisuuteen, se, joka ymmärtää hyvin lapsia ja sitä, mitä [oikeudenmukaisuus] on, vai se, joka ymmärtää hyvin kasvattamista? (...)
(nettipäiväkirja 23.01.2013) Olen viime aikoina jonkin verran nähnyt kodin ja koulun (tai tarhan) yhteistyötä. Lapseni ovat koulussa siellä täällä, joten saan hiukan tavallista enemmän esimerkkejä kuin vanhemmat keskimäärin. (...)
!!! Maaliskuu (...)
Huomasin jotain mielenkiintoista: Brian Harvey ja kumppanit ovat tehneet [Scratch]ista laajennetun version nimeltä BYOB, http://byob.berkeley.edu/ . Tämä on hyvä, koska Scratchissa minua häiritsee eniten sen rajoittuneisuus. (...)
Kuten tyypillinen [uskonsota], oliopohjaisten ja funktionaalisten kielten kannatus tai [frekventistien ja bayesiläisten välinen kiista] ei läheskään aina perustu mihinkään sisältökysymyksiin. Pikemminkin tyypillistä on, että puolen tai toisen kannattajalla on vastustajastaan jokin yksinkertaistettu kuva, jota on kätevää haukkua. [Bayesiläinen analyysi] on enemmän zeitgeistin mukaista, mutta harvassa ovat tilanteet, joissa bayesiläinen ja frekventistinen lähestymistapa antaisivat ''samaan kysymykseen'' eri tuloksia. (...)
Totesin, että ''likeness'' on hyvä kuvahakutermi (tuottaa mielenkiintoisia tuloksia). Riippuu tietysti mielenkiintoisen määritelmästä. Mutta vielä parempi on ''affluence''. http://www.google.com/search?q=affluence&tbm=isch (...)
Mitä on hyvä viestintä? Jos viestintä saa kohteensa ymmärtämään viestin sisällön, se on hyvää. Mitä on ymmärtäminen? Jos omaksuu tiedon siten, että pystyy soveltamaan sitä käytännössä, on ymmärtänyt sen. Ja mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Sitä, että vaikka viesti olisi ''periaatteessa'' hyvä ja hyvin kirjoitettu (joidenkin vastaanottajasta riippumattomien ohjeiden tai sääntöjen mukaan), niin jos sen kohderyhmä ei pysty soveltamaan sitä, se ei ole oikeasti hyvää viestintää. (...)
Silloin tällöin lollailen konsulttikieltä: katso esimerkiksi tämä tekemäni kaavio http://members.sange.fi/~atehwa/slides/Kaavio.png :) Olen nähnyt viime aikoina duunissa paljon kaavioita, jotka ovat olennaisesti muistilistoja, mutta jotka on tehty kuviksi sijoittelemalla siihen jokin "selkeyttävä" kuva-aihe. Kuvaan sijoitelluilla sanoilla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä kuva-elementtien kanssa. (...)
Aika merkittävä osa nykyaikaisesta valtatasapainojen ylläpidosta on monopolien estäminen. Monopolit ovat valtakeskittymiä, jotka saavat valtansa siitä, että ne pystyvät estämään kilpailun omalla toiminta-alueellaan. (...)
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tosi monissa virallisissa raporteissa ja suosituksissa käytetään ilmauksia "it is crucial to face the challenges in order to keep us on the leading edge" ja myös "the current situation is both an opportunity and a challenge". (...)
Sain vihdoin selville, mitä kauan käyttämäni sana ''faktorianalyysi'' tarkoittaa. Se tarkoittaa ihan tuttua asiaa, eli N-ulotteisen avaruuden pisteiden (esim. N-muuttujaisten havaintojen) projisoimista M-ulotteiselle avaruudelle, jossa M<N. Yleensä faktorianalyysista puhutaan, jos näiden uusien ulottuvuuksien on tarkoitus olla mahdollisimman "informatiivisia" eli selittää pisteen sijoittuminen N:ään ulottuvuuteen mahdollisimman hyvin. Tämä on mahdollista, jos lähtöulottuvuudet korreloivat vahvasti keskenään. (...)
Pikalinkit: