Yleinen lista [atehwa]n tekemistä odottavista tehtävistä (katso myös [pitkän aikavälin tavoitteet]): (...)
(nettipäiväkirja 26.08.2024) Ollaan mietitty kavereiden kanssa viime aikoina, että pitäisi perustaa [seurakunta]. (...)
Minua ärsyttää kirjojen varastointi, koska useimmat hyvät kirjat saa käsiinsä aina tarvitessaan. On turhaa ja epäkäytännöllistä varastoida klassikoita yksityisten ihmisten kodeissa. Mutta jos kirjoja ei varastoi, saattaa käydä niin, että unohtaa niiden olemassaolon kokonaan. Tämä muistilappu on vastaus tuohon ongelmaan: alla on luettelo kirjoista, joiden olemassaoloa ei saa unohtaa. (Kirjoitan nimet ulkomuistista, joten niissä voi olla virheitä. Saa korjata.) (...)
Komentotulkin käyttäjillä on periaatteessa hyvät välineet www:n käyttöön. Tiedostojen lataamiseen www:stä ja näyttämiseen päätteellä on moniakin ohjelmia, jotka ovat usein parempiakin kuin vastaavat ominaisuudet graafisissa selaimissa. Lisäksi voi käynnistää tekstitilassa toimivia, interaktiivisia selaimia, jotka ovat jotakuinkin samanlaisia (kuvien ja muiden graafisten elementtien puuttumista lukuun ottamatta) kuin graafiset serkkunsa. (...)
Testaa henkinen pukusuolesi -testi on täällä: http://sange.fi/~atehwa/cgi-bin/pukusuoli.cgi (...)
Harrastajien v. 2012 aloittama, yllättävänkin laadukas suomalainen tietotekniikkalehti - ei ainoastaan sisältö, vaan myös ulkonäkö ja suunnittelu ovat aika hyvin kohdallaan. Minulla on joitain epäilyksiä siitä, toimiiko Skrollin toimitusprosessi tarpeeksi avoimesti, mutta muuten mahtava projekti. (...)
This page discusses the piece of software called stx2any. I haven't been adding hordes of new features to it, but I (and other people) continue to use it, so I'm maintaining it regularly. To see what has changed, look at the changelog (http://sange.fi/~atehwa/Stx/debian/changelog). (...)
(Taika-Mario) Suurin osa tämän sarjakuvan jaksoista on tehty siten, että kolmas lapseni on tehnyt kuvat ja minä olen lisännyt niihin sanat sekä väritystä. Yhteistyökonsepti on ollut kohtuullisen toimiva. (...)
''Taika-Mario'' on lähinnä yksinkertaistettu versio Vlaada Chvatilin pelistä ''Tash-Kalar''. Teema on kuitenkin parempi (katso [Taika-Mario-sarjakuvat]) ja mekaniikka sen verran yksinkertainen, että yleensä saadaan vältetyksi yhden pelaajan loputon jumittaminen siirron pohtimisessa. (...)
(nettipäiväkirja 29.11.2013) Jee, sain vihdoin viimein korjatuksi äärellistilaisia automaatteja käsittelevästä kirjastostani kaikki tiedossani olleet bugit. Sikäli kuin tiedän, tämä on ainoa FSA-kirjasto, joka toteuttaa automaatin komplementin riippumatta aakkostosta. (Minulla on sitä varten syötejoukkoalgebra, joka tulee avoimia komplementtijoukkoja. Katso [miksi negaatio on ongelmallinen].) (...)
(nettipäiväkirja 15.09.2016) Kerronpa teille suunnitelman, millaisen ohjelman haluaisin tehdä. Olisin tarvinnut sitä jo muutaman kerran, mutta en ole ehtinyt tutkia asiaa. Osittain kyse on siitäkin, etten ole mikään tilastotieteilijä (ja kyseessä on erittäin selvästi tilastotieteellinen ohjelma) ja siksi tiedon etsiminen on ollut hidasta, kun en tiedä oikeita nimityksiä asioille. (...)
Maailma on aika suuri: // oppimaan jos lähdit juuri, // kaikella, mik' tulee vastaan // opettaa maailma lastaan. (...)
(nettipäiväkirja 15.08.2014) Hiphei, kiitos Otsolle innostavasta "mitä minä haluan" -blogimerkinnästä (http://otsokivekas.fi/2014/08/loki-paiva-20-mita-mina-haluan/)! Olenhan toki aika paljon harrastanut itsedokumentointia, täällä lukee esimerkiksi millainen [minä olen] ja [mihin oikein pyrin], mutta tämä on vähän uusi näkökulma, josta en ole oikeastaan tullut juurikaan kertoneeksi itsestäni. Ja että siitä voisi olla vielä hyötyäkin? Mahtavaa, joskin Otson blogia ehkä lukee vähän useampi sellainen, joka oikeasti tietää, kuka blogin kirjoittaja on. :) (...)
(sangen jäsenkysely) (tämä on tarkoitettu lähetettäväksi sähköpostilla, muokkaan vain tekstiä täällä.) (...)
Katso myös [aktiviteetteja]. (...)
'''Huom. Varsinainen sivu on siirretty tänne:''' https://confluence.csc.fi/display/virkistys/CSC%3an%20ohjelmointikerho (...)
(nettipäiväkirja 25.11.2014) I just realised it might be worth advertising in English that I've implemented multiturtle/dynaturtle functionality for UCBLogo. I've been searching for the documentation of UCBLogo's experimental object system and this seems to be something of a FAQ... (...)
[atehwa]n viralliset opinnäytetyöt. * http://sange.fi/~atehwa/other/sokla-prosemma.html kasvatustieteen proseminaari * http://members.sange.fi/~atehwa/consistency.pdf filosofian gradu * http://members.sange.fi/~atehwa/theory-induction.pdf filosofian kanditutkielma (...)
Hih, ei pitäisi koskaan alkaa tehdä jotain addiktiivista ohjelmointihommaa... Kaivoin [Lambda ry]:n tapaamista varten netistä viime postauksessa mainitsemani Tron-tekoälyjen testausjärjestelmän ja olen jatkokehittänyt sitä. Työn tulokset ovat saatavilla suoraan versiohallinnasta (http://members.sange.fi/~atehwa/vc/prod/tronserver/) ja dokumentaatio on täällä: (...)
Näille kaikille pitää kehittää jokin vaihtoehto, jotta ei tarvitsisi käyttää Gnomea tai vastaavaa megahärpäkettä: (...)
Karuta on [peli], jota pelataan lähinnä yleissivistyksen, muistin ja hahmotusnopeuden voimin. Pelissä on runoja, jotka voivat olla periaatteessa mitä tahansa yleisesti tunnettuja sanoituksia. (...)
Lauleskelen usein satunnaisia sävelmiä lapsilleni ja puuhaillessani. Kokeilen nyt jonkin aikaa kirjoittaa niitä tänne, jotten unohda niitä kokonaan. En tiedä, onko minulla oikeasti aikaa tähän: jokainen sävelmä pitää säveltapailla, jotta sen voi kirjoittaa muistiin - eikä se ole minulle nopeaa hommaa. (...)
Tällä sivulla dokumentoidaan, miten siivous hoidetaan [Paatsama]ssa. (...)
Chatterbot on ohjelma, joka keskustelee käyttäjän kanssa. Tyypillisesti se sisältää jonkinlaista tekoälyä. Erotukseksi vakavasti otettavasta kieliteknologiasta, joka pyrkii tosissaan ymmärtämään käyttäjän kommentit (conversational AI, [GOFAI]-teknologiaa), niitä kutsutaan "tekohöpötykseksi": niiden tarkoitus on vain antaa ''vaikutelma'' käyttäjän kanssa keskustelemisesta. (...)
Tämän sivun (ynnä sen sisarussivujen) on tarkoitus dokumentoida tekstipeliä, jolla [Aspekti]n on tarkoitus osallistua Humanisticumin kulttuuriviikoille. Tällä sivulla on lyhytosoite: http://tinyurl.com/9jzjmgz (...)
!!!Mikä on maailmankuvausprotokolla? (...)
Yggdrasil on [LISP]-käyttöjärjestelmä (tai oikeastaan [Scheme-käyttis]), jota olen suunnitellut tässä kaiken muun ohessa "omaan rauhalliseen tahtiini". Tavallani olen yhdistänyt siihen suurimman osan kaikista projekteista, joista olen kiinnostunut. Sekä [käyttöliittymäsuunnittelu]käsitykseni että visioni [tekoäly]n käyttämisestä ihmisten elämän helpottajana ovat kantavia ajatuksia Yggdrasilissa. Samoin kiinnostukseni kieliteknologiaan ja reflektiivisiin, ohjelmoijan työtä helpottaviin ohjelmointiympäristöihin on vahvasti mukana. Jos viimeksimainitusta haluaa jonkinlaisen aavistuksen, kannattaa vilkaista esim. Squeakia (http://www.squeak.org/). (...)
Tämän wikin pohjalla toimii PikiPiki, verrattain yksinkertainen wikiklooni (http://c2.com/cgi/wiki?WikiWikiClones). Sitä on muokattu suomalaiseen käyttöön seuraavalla tavalla: (...)
Www on demokraattinen (tai oikeastaan anarkistinen) media, ja kuten useimmat tällaiset aidosti hajautetut verkot, sen rakenne on vahvasti keskittynyt ja sosiokraattinen (eli jonkinlainen "vetovoimaisuus", mitä se kenellekin tarkoittaakaan, hallitsee sen keskittymistä). Tähän kaaokseen tuovat jonkinlaista järjestystä hakukoneet, jotka tarjoavat keinon ohittaa sosiokraattisen rakenteen ja tehdä suoraan aihehakuja siitä, mikä kiinnostaa. Www:ssa tekstintuotanto on siis anarkistista luonnostaan, mutta tekstinkulutuksen (luku ja muu käyttö, esim. lainaukset) pitää anarkistisena vain tämä teknologia. (...)
Tavallinen hakukone, kaksi ylimääräistä ominaisuutta: (...)
Synttärit vietettiin jo. Kiitos kaikille, jotka jaksoivat vääntäytyä paikalle, ja kiitos kaikista höpsöistä ja kivoista lahjoista <3 Olette kultaisia. Lumisotaa ja uhkapelejä ei saatu toteutetuksi (hyvistä syistä), mutta muuten ohjelma oli kovasti täyteläinen. (...)
(tällä sivulla on lyhytosoite: http://tinyurl.com/ohjelmointikuvat) (...)
Osuuskunta on loistava yritysmuoto. Se on kuin osakeyhtiö mutta sen saa perustetuksi helpommin ja se on rauhallisempi; kuin toiminimi mutta vakaampi ja luotetumpi; - sillä on ideologinen merkitys rakenteellisen ohella. Nykyään painotetaan usein sitä, että osuuskunnilla on varaa ja pitkäjänteisyyttä jatkaa toimintaa samanlaisena suhdannevaihteluista piittaamatta, koska ei tarvitse huolehtia osakkeenomistajien omaisuuden arvon kasvusta. (...)
http://www.soihtu.org/ (...)
Kiipeilypeli on taas yksi sellainen peli, jossa pelaajat yrittävät päästä omalla nappulallaan mahdollisimman korkealle palikkapinossa. (...)
Kiitos, että valitsit Carcassonne-lisäosan ''Metsät ja menninkäiset''. Tämä on toiseksi viimeinen lisäosa, joka on tarkoitettu pelattavaksi yhdessä Carcassonne-peruspelin kanssa. Lisäosa tarjoaa hauskoja mahdollisuuksia pisteiden menettämiseen, tai joskus jopa niiden saamiseen -- jos valitsee puolensa oikein. (...)
More information at: https://wiki.helsinki.fi/display/lambda/esoteeriset+ohjelmointikielet (...)
Olen alkanut tarjota kokeiluluontoisesti seksipalveluita. En suoraan sanoen odota hirveää asiakasryntäystä, mutta yrittänyttä ei laiteta, vai mitä? Suuri osa ajastani kuluu päivätyöhön ja lasten hoitoon, joten edellytän sinulta joustavuutta seksisession järjestelyissä, jos haluat minulta seksipalveluita. Luonnollisesti edellytän sinulta turvallista seksiä ja kostan, jos pahoinpitelet minua. (...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_markup_language (...)
Yritän tässä listata tämän nettipäiväkirjan sisältöä aihepiireittäin. (...)
Robottipeli on lahja, jonka annoin jouluna 2005 tai 2006 tutuille. Tein myös peliin laudan ja esteet, mutta periaatteessa mikä tahansa ruutulauta, jonka reunoilla on silmät ja jonka ruuduista osa on esteitä, käy pelaamiseen. Lisäsin säännöt tänne, jotta ne olisivat helpommin saatavilla eikä peli unohtuisi niin täysin. Robottipeli on itse asiassa minusta aika hauska, mutta aloitusetu on aikamoinen ja monille ihmisille tuntuu olevan tosi vaikeaa ''suunnitella'' toimintaa tässä pelissä. (...)
(Nimi on vain ehdotus, viittaus biisiin "juppihippipunkkari") (...)
Tämä ohjelma on elokuvaprojektia varten ([elokuva: Juppihippijuntta]). Sille annetaan ajankohta (oletus: tämä hetki) ja se palauttaa ajankohdan nimen suomen äännerakenteeseen sopivana sanana. (...)
IRC-kanavalla #aspekti on pitkä sanoillaleikkimisperinne, josta tilannekuvan antaa tämä yhteenveto: http://hardwick.fi/aspektivitsit.html (...)
Tässä on kuvattu kurssin sisältö siten, että työskentelyn laajuus on 80 oppituntia. Jos varsinainen oppituntimäärä on pienempi, sisältöjä pitää tiivistää / valikoida. (...)
[[ReverseLinks kategoria: projektit]] (...)
Tämän projektin ensisijainen tarkoitus on korvata vanha, Accessilla toteutettu protukannan käyttöliittymä uudella www-pohjaisella käyttöliittymällä. Varsinainen tietosisältö tullaan säilyttämään ennallaan, joskin tietomallia todennäköisesti rikastetaan / korjataan jonkin verran esiin tulleiden kehitystarpeiden mukaisesti. (...)
Olen harkinnut [Debian]-kehittäjäksi pyrkimistä kahteen otteeseen. Debian-kehittäjiksi (Debian Developer) kutsutaan niitä ihmisiä, tai oikeastaan PGP-avaimia, joilla on oikeus käyttää Debian-projektin yhteistä infrastruktuuria ja äänestää Debian-valtiossa. (...)
(Tällä sivulla on lyhytosoite: http://tinyurl.com/5n4yy9) (...)
En saanut tätä näyttelyesitettä kokonaan valmiiksi, ennen kuin näyttely loppui. :( Koska selittämättä jäi lähinnä [teos: formalismi], jota ei ole saatavilla missään netissä, en kirjoittane tätä enää eteenpäin, ellei samaista näyttelyä järjestetä joskus tulevaisuudessa johonkin muualle. (...)
Scheme-käyttis on käyttöjärjestelmä, jossa kaikki (mahdollinen) on kirjoitettu Schemellä. Ajatuksen voi nähdä suorana jatkona 80-luvun Lisp-koneisiin, joissa kaikki oli kirjoitettu Lisp-kielellä. Oman järjestelmäni nimeksi ajattelin ottaa [Yggdrasil]. (...)
Schemellä kirjoitettu kasa proseduureja, jotka sopivat äänisignaalien käsittelyyn. Lähtökohta on se, ettei ole olemassa erinopeuisia signaalivirtoja: kaikki signaalit käyttävät samaa perussampletaajuutta. Oikeastaan synteesispesifisiä tietotyyppejä on vain kaksi tähän mennessä: amplitudi- ja frekvenssivirta. Amplitudivirran arvot ovat välillä [-1, 1|] ja frekvenssivirran välillä ]0, oo[. Näitäkin rajoja saa rikkoa, mutta siitä voi olla mielenkiintoisia tuloksia. Ja tietysti useimpiin käyttöihin virtojen nyquist-taajuuden ylittävät frekvenssit ovat aika turhia. (...)
[WikiWiki]n yksi kantava ajatus on se, että tiedostot ovat yhtä lailla luettavaksi kuin muokattavaksi. Käytettävyyttä lisää myös se, että ''heti'' kun näkee sivulla jotain korjattavaa, voi ottaa sen käsittelyyn. (...)
Warning: this document is incomplete due to lack of time. My apologies. (...)
Versioidussa tiedostojärjestelmässä ei voi tuhota tiedostoja kokonaan: aina, kun tekee jotain, mikä ylikirjoittaa vanhan tiedoston, siitä tuleekin uusi versio kyseiselle tiedostolle. Unixeista on perinteisesti puuttunut versioiva tiedostojärjestelmä, joten versioinnin lisääminen perinteisen tiedostojärjestelmän päälle edellyttää tarkkoja valintoja. (...)
Ensinnäkin, diff-algoritmi on menetelmä, jolla etsitään kahden (enimmäkseen samankaltaisen) asian väliset eroavaisuudet (''diff''erences). Unixissa on aina ollut ohjelma nimeltä '''diff''', joka vertailee kahta tiedostoa rivi riviltä ja kertoo, mitkä rivit ovat toisessa tiedostossa mutta toisesta puuttuvat, mitkä ovat sisällöltään erilaiset näissä kahdessa tiedostossa ja niin edelleen. (...)
Viime aikojen muutokset tähän wikiin ovat johtuneet siitä, että olen pitänyt yllä sosiaalista kokeilua wikin käyttämisestä [oppimisympäristö]nä. Olen käyttänyt tätä samaa toteutusta kokeiluun, sillä tämä wikitoteutus on mielestäni sekä helppokäyttöinen että kaunis --- ja tietenkin tunnen tämän parhaiten. Olen halunnut oppimisympäristön, jossa ihmisten ei tarvitse oikeasti ymmärtää järjestelmän toimintaa käyttääkseen sitä oikein. (...)
(tarkoituksena luokitella tekstejä siten, ettei luokittelualgoritmia tarvitse opettaa eikä sille tarvitse kertoa, mihin luokkiin luokitellaan) (...)
Tämä ajatus lähti liikkeelle vauhdikkaahkosta keskustelusta, jota kävin yleisen kielitieteen laitoksella. Vastaajani aloitti tuomalla esiin [raakateksti]n ongelmia, johon vastasin tuomalla esiin korkean tason merkintäkielten, kuten [XML]:n ongelmia. Molemmat olemme myös S-ekspressioiden kannattajia. Erityisesti puhuimme rivinvaihtojen hyödyllisyydestä tai hyödyttömyydestä verrattuna esim. kappalevaihtoihin tai riviä signifioivaan elementtiin. (...)
En ole kovin asiantunteva elektroniikassa, mutta luulen, että saattaisin saada tällaisen aikaan. Robottinosturin ideana olisi liittää kolme sähkövaihemoottoria (mahdollisesti virranvahvistuksen kautta) esim. tietokoneen rinnakkaisporttiin (jota on hyvin helppo ohjelmoida), jolloin robotin ohjaaminen kävisi näppärästi tietokoneella. (...)
Tekstin / ilmausten transformaatio-ohjelmia. Esimerkiksi oma rakas b5:ni, http://sange.fi/~atehwa/b5/ ([kategoria: projektit]) (...)
Koska "laiteriippumattomuus" itse asiassa määrittyy sen kautta, mitä laitteita osaa ottaa huomioon, kerron tässä, mitä laitteita itse haluan huomioida: (...)
Tarkoituksena on tehdä maailman toteutus, joka soveltuu esim. strategiapelien pelaamiseen, ja jossa maailma on karkeasti pallomainen ja koostuu tasasivuisista kolmioista. Tämä viimeinen vaatimus (kolmioiden tasasivuisuus) on niin rajoittava, että maailmalla on vain yksi järkevä malli: venytetty ikosaedri (20-tahokas), jonka sivut koostuvat kolmiolaatoituksesta. (...)
[heuristiikka] (...)
Minulla on muuten myös projekti kerätä kaikenlaisia vanhoja lauluja, lastenloruja, tarinoita ja muita, ja opettaa ne lapsilleni.