Olen ollut jo pitkään tyytymätön siihen, miten ihmisten turvallisuuskäsitykset ovat kehittymässä epäterveeseen suuntaan. Mietin kuitenkin, että ehkä ihmiset tarvitsisivat ohjeistusta sen suhteen, miten vaarallisiin asioihin sitten pitäisi suhtautua, ja sitä varten ajattelin ottaa käyttöön (taas!) yhden uuden termin, joka on turvallinen kokeilu. Turvallinen kokeilu tarkoittaa sitä, että lapset ja aikuiset selvittävät, mitä erilaisissa tilanteissa tapahtuu, mutta mukana on riittävästi erilaisia turvaverkkoja, ettei riskeistä ja vaaroista voi aiheutua merkittävää, pysyvämpää haittaa.
Minun näkökulmastani tämä on vain markkinointitermi, sana, joka annetaan ihmisille, jotta kannattajaksi voisi tunnustautua ja jotta julkisessa diskurssissa voisi mainostaa jotain "uutta" olevan ilmassa. Markkinointitermi, kyllä, mutta ei hämäämiseen tai harhaanjohtamiseen tarkoitettu: termi tarkoittaa juuri sitä, mitä sen voisi sanojen perusteella arvellakin tarkoittavan. Turvallisuus kun ei tarkoita sitä, että ihmiset välttelevät kokemusta, vaan että kokemuksen ei tarvitse maksaa vammoja tai muita pysyviä seuraamuksia.
Turvallinen kokeilu on aktiivinen prosessi, jossa opetellaan selviämään tilanteista. Turvallisten kokeilujen järjestäminen on kasvattajien tärkeä tehtävä, jolla valmistetaan lasta selviytymään omatoimisesti siinä vaiheessa, kun vaihtoehtoja ei ole. Oikea vaativuustaso ei riipu iästä, vaan siitä, kuinka hyvin lapsi jo hallitsee harjoiteltavan tilanteen. Vanhemmat, joilla on kokemusta lapsensa käyttäytymisestä vaaratilanteissa, ovat parempia arvioimaan lapsensa taitotasoa kuin ne, joilla ei ole.
Miksi ihmisen pitää päästä kokeilemaan asioita? Siksi, että kokeilu kerryttää kokemusta ja itseluottamusta. Ei ole mahdollista kehittää ihmisille syvällistä ymmärtämystä asioista ilman, että he pääsevät kokeilemaan niitä; eikä ole mahdollista kehittää turvallisuuteen vaativia taitoja ilman, että koskaan kokee vaaratilanteita. Kokemusta vaaratilanteista tarvitaan kahdestakin syystä: ensinnäkin ihmiset tarvitsevat kokemusta siitä, miten vaaratilanteet syntyvät, pystyäkseen ennakoimaan niitä; toisekseen ihmiset tarvitsevat kokemusta, miten vaaratilanteista selvitään, pystyäkseen selviämään niistä itse.
Mistä asioista ihmisten pitää saada kokemusta?
Miten näistä kokeiluista saadaan turvallisia?
Turvallinen kokeileminen on pitkä prosessi, jossa kehitetään ihmisen turvallisuustaitoja. Tavoitteena on itsenäisesti selviävä, monitaitoinen ihminen, jolla on valmiit skeemat useimpiin poikkeustilanteisiin. Turvallisuus ei ole kokeilun ainoa tarkoitus: tavoitteena on myös sellainen yksilövapaus, joka antaa edellytykset toimia, ideoida ja miettiä vapaasti, vailla aiheettomia pelkoja.