hwechtla-tl:
ET:n tuntisuunnitelmat
Kerään tälle sivulle tuntisuunnitelmat ET:n kurssille, josta vedän osan
8. luokan oppilaille talvella 2024-2025.
Esittäytyminen
- kuka, mistä, mitä
- muistutus, että sijaisesta pystyy ehkä vielä pääsemään eroon tässä
vaiheessa
- arviointitavat
- ekan tunnin rakenne
Kyselyt (https://www.mentimeter.com/app/presentation/alyqmz87m7ykciz4r7bv3krsckhv1kod/edit?source=share-invite-modal)
- omia preferenssejä
- faktoja opettajasta ja oppilaista
- oppilaiden arvopohja
- lyhyt ekskursio ihmisoikeuksiin
- kysely ET:stä
Keskustelut, ET:n pointti
- tiedättekö, mikä on ET-aineen päämäärä?
- mikä teidän mielestänne se pitäisi olla?
- mitä on hyvä elämä?
Tehtävät (jos ylimääräistä aikaa)
- Venn-diagrammi: Mitä kaikkea sinä olet? Mitä kaikkea tuntemasi
ihmiset ovat? (Esimerkki taululle)
Kotitehtävä
- kysy vanhemmiltasi, mitä on hyvä elämä, ja kerro se seuraavalla
tunnilla (bonuspisteitä jos onnistut jotenkin vaivaannuttamaan
vanhempia kysymyksellä)
(ks. vanha tuntisuunnitelma samasta aiheesta:
http://sange.fi/~atehwa/sokla-portfolio/ts-vahva-sopimusteoria.html)
Uudet käytännöt
- Kännyköiden kerääminen pois
- Istumisjärjestys: kaverin kanssa, lomitettuna toisen parin kanssa
- Pistepalkinnot: biisin sävellys toivotusta aiheesta, toivottu herkku,
Panu kulkee yhden päivän haluttu teksti otsassa (rajoittein)
- Haluaako joku kirjat?
- tuntisuunnitelman näyttäminen
Kotitehtävän purku
- jokainen kirjoittaa kotoa saamansa vastauksen lapulle, joka laitetaan
seinälle
- yritetään luokitella teemoittain
- kuka kannattaa mitäkin määrittelyä, onko muita?
- mahdollisesti janat joissa laitetaan vastakkain elämän tarkoituksia
Harjoitus
- tarkoitus: tutkia itsekkyyden ja yhteistyön kannattavuutta
yksinkertaistetun mallin (pelin) avulla
- pelin säännöt:
- peliä pelataan aina 4 kierrosta peräkkäin
- jokaisella kierroksella molemmat pelaajat valitsevat auttaa toista (2
pistettä vastustajalle) tai pölliä toisen pisteet (1 piste itselle)
- nämä valinnat tehdään näkemättä toisen tekemää valintaa, eli ensin
valitaan piilossa, sitten paljastetaan molempien valinnat
- tämän jälkeen kirjataan kierroksesta saadut pisteet lisäyksenä
pelaajilla mahdollisesti jo oleviin pisteisiin ja edetään seuraavaan
kierrokseen
- pelissä on tarkoitus saada mahdollisimman paljon pisteitä! Ei
siis enemmän pisteitä kuin vastustaja, vaan mahdollisimman paljon.
"selventävä" taulukko
Kuinka monta
pistettä saa? | A auttaa | A pöllii
--------------+----------+---------
B auttaa | A: +2 | A: +3
| B: +2 | B: +0
--------------+----------+---------
B pöllii | A: +0 | A: +1
| B: +3 | B: +1
--------------+----------+---------
Harjoituksen kierrokset
- yksi peli opettajan kanssa (vapaaehtoiset)
- yksi peli siten, että luokka jaetaan kahtia joukkueisiin
- kaksi peliä siten, että pelataan ensin omien ystävien kanssa, sitten
tuntemattomien
- neljä peliä siten, että saa valita oman vastustajansa (ei kuitenkaan
monta kertaa peräkkäin)
Purku
- kuka pärjäsi parhaiten?
- mikä oli paras taktiikka?
- muistuttaako mitään tosielämän tilannetta?
- muistuttaako mitään omasta elämästä?
- muistuttaako mitään kansainvälisestä politiikasta?
- mitä on "oma etu"?
Opetukset tiivistettyinä (jos tullaan näihin tuloksiin)
- Oma etu ja yhteinen etu eivät ole välttämättä vastakkaiset
- Lyhytkatseinen itsekkyys voi tarkoittaa, että tavoittelee lyhyen
tähtäimen etuja, mutta pitkäkatseinen itsekkyys usein tarkoittaa
yhteistyötä
- Joidenkin mielestä moraalin perustaksi ei tarvita muuta kuin oman
edun tavoittelu (filosofeista Thomas Hobbes)
- Hyödyn saaminen itselle edellyttää usein sopimuksia ja sopimukset
edellyttävät seuraamuksia niiden noudattamisesta ja noudattamatta
jättämisestä
Kotitehtävä
- joululoma tulossa. Tee loman aikana joku kantaaottava lappu (esim.
"vihreät kuulat kuuluvat pitsaan", mutta tätä esimerkkiä ei saa
käyttää sellaisenaan) ja liimaa se kotisi seinälle ja ota siitä kuva.
Pikalinkit:
kommentoi
(viimeksi muutettu 13.12.2024 07:53)