(toiminnot)

hwechtla-tl: Suunnitelma koulutuksen pelastamiseksi

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


Tämä koskee koulun pakollisia oppiasteita. Suunnitelmassa on kolme kohtaa:

  1. luovutaan kaikesta arvostelusta (mutta yksityistä palautetta saa antaa)
  2. luovutaan tarkoista tuntiajoista ja aikatauluista
  3. muutetaan koulujen päätöksenteko (suora-)demokraattiseksi

Jee!

kategoria: kasvatus


Mahnaz: Itse kävin ensimmäiset kuusi kouluvuottani steiner-koulussa. Ensimmäisten kolmen vuoden aikana emme saaneet minkäänlaisia "todistuksia". Neljännestä luokasta eteenpäin saimme opettajan kullekin oppilaalle itse käsin(!) kirjoittamat sanalliset palautteet. Niitä ei juurikaan voinut vertailla (vrt. numerot) toisten kanssa, ja ne oli tarkoitettukin vain itselle (+ ehkä vanhemmille). Lisäksi koulussakin sai tietysti sanallista palautetta. Minusta se oli numero/arvosanajärjestelmään verrattuna hyvä: ei voinut tavoitella tiettyä numeroa tai arvosanaa, eikä toisaalta ollut samalla tavoin "hyviä" tai "huonoja" suorituksia. (Miksi ihmeessä olisi yläasteella viitsinyt tehdä sellaisen aineen eteen, mikä oli jo kymppi.)

Muutenkin steiner-opetuksessa oli monia hyviä puolia, mm. jaksottainen opiskelu (keskityttiin kunnolla yhteen aiheeseen kerralla, ja käsiteltiin sitä eri kanteilta sitoutumatta tiukasti oppiaineisiin). Huonojakin puolia toki oli.

atehwa: Joo, minä olen ajatellut panna omat lapseni Steiner-kouluun ihan vain sen vuoksi, että säästyvät tavallisen koulun idioottimaisuuksilta. Steiner-kouluissa on paljon omia omituisuuksiaan, ja innostuneet Steiner-pedagogit ovat tosi rasittavia ihmisiä... kuitenkin uskon rehellisesti, että rikkovat ihmisiä vähemmän kuin tavalliset koulut.

Mahnaz: Minusta tuntuu, että steiner-koulu seisoo tai kaatuu vielä enemmän luokanopettajan mukana kuin peruskoulussa. Halusin itse siirtyä peruskouluun, koska en vain kerta kaikkiaan tullut opettajani kanssa toimeen. Muutkin huonot jutut (esimerkiksi se, että kiusaamiseen ja oppimisvaikeuksiin ei puututtu ajoissa) olivat minusta kiinni enemmän opettajista henkilöinä kuin steiner-pedagogiikasta. (En tosin "usko" steiner-pedagogiikkaan, tuntuu vain, että se usein tuottaa toimivamman ratkaisun kuin tasapäistävä peruskoulu, joskin siinäkin toivottavasti on tapahtunut kehitystä viimeisen 10-15 vuoden aikana.)

atehwa: Mitä tulee kehitykseen: kuulemma on tapahtunut. Yritän ehkä olla vain vielä vähän radikaalimpi :)


kommentoi (viimeksi muutettu 15.02.2011 22:45)