Pitäisi kirjoittaa juttu [Skrolli]in: [Ymmärryksen juurilla]. (...)
!!! Heinäkuu (...)
Vaikka Eisenfunk onkin minulle useimmiten liian minimalistista, niin täytyy sanoa, että tämä video on aika täydellinen: (...)
Jes! Järkeä tekijänoikeuslakiin -aloite (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/70) on saanut riittävästi nimiä. Nyt jännätään sitten, mitä näiden kansalaisaloitteiden käsittelyyn ottaminen käytännössä tarkoittaa. (...)
[Sosiaalinen markkinateoria] esiintyy monessa muodossa, mutta ehkä eniten keskustelua on herättänyt [pariutumisen markkinateoria]. (...)
... jo toinen kerta, kun vauvan kanssa on ongelmana pikemminkin se, miten sen saa hereille syömään tarpeeksi, kuin se, miten sen saa rauhoittumaan. Jotenkin pidin aikoinaan itsestään selvänä, että vauvan rauhoittaminen on se hankala juttu. Mutta ei se itse asiassa hirveästi haittaa, jos vauva huutaa. Se rauhoittuukin paremmin, jos ei varsinaisesti ota paineita siitä, että sen saa rauhoittumaan. Sama pätee jonkin verran aikuisiinkin, tietysti. (...)
Olen taas viime aikoina ihmetellyt, mitä käyttöliittymää minun pitäisi käyttää tietokoneen käskemiseen. Siirryin aikoinani (irvistellen) Linux-konsolin käytöstä X-ympäristöön, koska halusin kunnollisen UTF-8-tuen ja näppismäppäysten toimivan; siirryin minimalistisista ikkunointiympäristöistä (ion ja xmonad) vastentahtoisesti monipuolisiin työpöytäympäristöihin, koska en jaksanut enää ottaa selvää, miten esim. sertifikaattivarmennettu MSCHAP-autentikointi WLANiin (kuten eduroam-verkkoon) tehdään komentorivityökaluilla ja miten lähetän CUPSilla töitä verkkotulostimille. (...)
Pitäisiköhän kirjoittaa lyhyt opas [Carcassonnen strategia]sta? (...)
Sain taas yhden lapsen. Se on söpö. Siitä voi tulla mitä vain, paitsi ehkei kirahvia. (...)
(nettipäiväkirja 25.06.2013) Hassua. Etsiessäni mielenkiintoisia artikkeleita tuntemieni pelien strategiasta törmäsin melko hyvään kirjoitukseen siitä, miten ylipäänsä opitaan hyvin: http://www.boardgamestrategies.com/blog/how-to-win-strategy-game/ (...)
!!! Heinäkuu (...)
Olen ollut viime aikoina kovin innoissani Homeworlds-nimisestä, [Icehouse]-paloilla pelattavasta melko nopeasta strategiapelistä: http://www.looneylabs.com/rules/homeworlds (...)
[Icehouse]-paloille on näemmä tapana suunnitella aina vain uusia pelejä. Minäkin jaan yhden uuden sellaisen säännöt: [Johtolanka]. (...)
Olen viime aikoina kirjoitellut melko ahkerasti työblogiinkin: http://www.csc.fi/blogit/tiedot-kayttoon (...)
(nettipäiväkirja 14.05.2013) [Factor] ja muun konkatenatiiviset kielet ovat hyvin tiiviitä. On tarkastelemisen arvoista, miten nämä kielet onnistuvat olemaan ilmaisultaan niin lyhyitä kuin ovat. Yksi tärkeä syy on se, että funktioiden parametreja ei deklaroida eikä merkitä. Mutta kombinatorinen logiikka eliminoi myös lokaalit muuttujat, ja silti lausekkeet ovat siinä monimutkaisempia kuin konkatenatiivisissa kielissä. Lisäksi tulokset ovat ainakin minusta vaikeampia lukea. (...)
(nettipäiväkirja 13.05.2013) Olen miettinyt, mikä oikeastaan amerikkalaisessa kulttuurissa mättää. Miksi amerikkalainen politiikka, leffat ja elämänohjeet ovat usein niin hillittömän ärsyttäviä? Yksi mahdollisuus on se, että erilaisuus vain ärsyttää tässäkin. Mutta olen huomannut ainakin yhden asian, jossa ärsyttävät amerikkalaiset ovat johdonmukaisesti väärässä. (...)
!!! Heinäkuu (...)
Tomaatti, onko se [hedelmä vai vihannes]? Törmäsin taas tähän keskusteluun, mikä vain muistuttaa, kuinka uskomattoman vaikeaa käsiteanalyysi on. (...)
Nyt kun Doodle on tullut maksulliseksi (vaatii kolmatta kyselyä tehdessä palvelun ostamista), tuli ajankohtaiseksi etsiä uusia palveluita tapaamisajoista sopimiseen. Tässä kaksi sellaista, jotka ovat minusta siedettäviä (yksinkertaisia, ei turhaa kikkailua): (...)
Monet ihmiset (kaikkikin?) muovaavat identiteettinsä erilaisten esikuvien mukaan. Kaikista mahdollisista oppimisen tavoista kaikkein tehokkain näyttää olevan se, kun ihmiset matkivat toisiaan. Siksi näiden esikuvien, esimerkiksi idoleiden, vanhempien, innoittavien ihmisten ja auktoriteettien vaikutus ihmisten kehitykseen ja toimintaan on mittava. (...)
Huomasin ohjelmointikielistä lueskellessani, että Factor-niminen kieli on kuin suoraan esoteeristen kielten maailmasta (esim. underload: http://esoteric.voxelperfect.net/files/underload/underload.html). Muistuu myös mieleen, kuinka dc:ssä pystyi tekemään ikuisen silmukan kirjoittamalla [dx|]dx. Sama koodi Factorissa on [ dup call |] dup call. (...)
Ajattelin kertoa [turvallisuus]käsitysten parantamiseksi, mitä [turvallinen kokeilu] on ja miksi se on tärkeää. (...)
Tulin ajatelleeksi minulle uutta selitystä sille, miksi agraariyhteiskunnassa miesten ja naisten työt oli jaettu niin selvästi erilleen. Kulttuuriantropologeille tämä on varmaan peruskauraa tai sitten täyttä huuhaata. (...)
(nettipäiväkirja 18.04.2013) Tänään on huonon runouden päivä [Facebook]issa, joten kirjoitin nämä kaksi: (...)
!!! Heinäkuu (...)
Pari hiljattaista ajatusta: (...)
Tässäpä piristävää vaihtelua maailmassa, jossa suurin osa periaatepuheesta yritetään naamioida pragmaattiseksi: (...)
Haluan kertoa teille, kuinka loistava tietotyyppi [symboli] on. (...)
Computercraft on Minecraft-laajennus, joka tuo ohjelmoitavat tietokoneet ja robotit Minecraftin virtuaalimaailmaan. Nämä laitteet ja niiden oheislaitteet pitää yhä rakentaa, mutta kun ne on saanut rakennetuksi, ne eivät kulu ja ne voi ohjeistaa tekemään kaikenlaista. Ohjelmat kirjoitetaan [Lua]-kielellä, joka on melko selkeä esim. Pythoniin tottuneelle ohjelmoijalle. (...)
Oho, enkö ole tosiaan dokumentoinut mihinkään, että olen vetänyt myös nämä kurssit: (...)
Minua kiinnostaa, kuinka hyvin ihmiset jaksavat hoitaa hommia, kun kukaan ei ole usuttamassa. Tässä on tilasto siitä, kuinka moni opiskelija tietojenkäsittelytieteen laitoksen MOOC-kurssilla (http://mooc.cs.helsinki.fi/ohjelmointi) on jättänyt palauttamatta yhtään tehtävää kullakin viikolla: (...)
Mainitsenpa pari nerokasta [Zendo]-sääntöä, joita uudet kanssapelaajat toivat palikoilla pelattuun Zendoon: (...)
Pikalinkit: