(toiminnot)

hwechtla-tl: Todellisuus ja sen kuva

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


Ihmisillä on luonto, jokaisella omansa. Kulttuuri kehittyy antamaan tälle luonnolle muotoja. Erilaiset kulttuurilliset konstruktiot -- rakkaus, kunnia, vihollinen, uskollisuus, esimerkiksi -- rakentavat luonnon päälle järjestelmää, jolla luontoa käsitellään ja sille annetaan johdonmukaisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta, jota sillä itsessään ei ole.

Ajatuksilla on merkitys, jokaisella omansa. Kieli kehittyy antamaan näille merkityksille ilmaisuja. Erilaiset ilmaukset tekevät merkityksen päälle järjestelmän, jolla merkitystä käsitellään ja sille annetaan johdonmukaisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta.

Yhtäläisyydet eivät jää tähän. Luontoa on vaikea käsitellä ilman kulttuuria, merkitystä ilman kieltä. Kuitenkin, kun kulttuuri on kehittynyt luonnon käsittelyyn ja kieli merkityksen käsittelyyn, luonto ja merkitys alkavat hävitä; kulttuuri ja kieli tarjoavat niin loistavan ikkunan luontoon ja merkitykseen, että monet unohtavat, ettei ikkunan läpi katsota ikkunaa itseään vaan jotain muuta. Ihmiset alkavat tehdä väitteitä, jotka koostuvat vain sanoista, ja tuntea tunteita, jotka koostuvat vain sopimuksista. Kun sanojen takana ei ole merkitystä eivätkä kulttuurin instituutiot tue hyvää elämää, ihminen on vieraantunut todellisuudesta, oikeasta läsnäolostaan maailmassa.

Mutta on tie takaisin luontoon ja takaisin merkitykseen. Se on useamman kulttuurin ja useamman kielen tunteminen. Ongelma oli se, että luonnon ja merkityksen tarkastelemiseen tarvitaan jokin väline, mutta pitemmän päälle välinettä on vaikea erottaa kohteestaan. Mutta jos yhden luonnon käsittelyyn on useampi kulttuuri ja yhden merkityksen esittämiseen useampi kieli, on helpompi nähdä, mikä näiden takana on yhteistä: mikä on todellisuutta.

Ehkä näette jo, miksi nämä kaksi käsiteparia ovat niin samankaltaisessa yhteydessä?

kategoria: filosofia


kommentoi (viimeksi muutettu 05.03.2008 15:23)