(Puhuttuani näistä lauseista kielitieteilijöiden kanssa, tulin tulokseen, että kannattaa aloittaa sittenkin mielekkäistä lauseista. Varsinaisen pidetyn tunnin suunnitelma tullee näkyviin, kun julkaisen kasvatustieteen portfolioni...)
Xgjie bhdie njkgr aguifew.
Mikä vika tässä lauseessa on? Se ei sisällä merkitsimiä.
Olut koira kupsahtaa kello ilmainen.
Entäs tässä? Sanat eivät liity toisiinsa mitenkään. Pelkkä merkitsimien yhteenliittymä ei ole lause.
Paras tylppä lyömäase on päyrä.
Mitä mieltä tästä olette? Se saattaa herättää kysymyksen, mikä päyrä on. Vastaus muuttaa käsitystä alkuperäisen lauseen merkityksestä. (Vertaa tätä ensimmäiseen lauseeseen tai lauseeseen "Minun nimeni on njgkr.") (Asiaan liittyy myös obzg-ajatuskoe.)
Sikamaiset, pilvilinnoissaan elävät ja pienen ihmisen oikeuksia hävyttömästi polkevat kokoomuslaiset käyttävät vaalikampanjassaan sinistä väriä.
Kristityt ovat ajastaan jäljessä.
Kello on melko vähän.
Vertaa näitä lauseita ja yllä esitettyjä muita lauseita. Mitkä niistä ovat tosia, mitkä eivät? Joillain lauseilla näyttää olevan totuusarvo, toisilla ei.
Hengen kaukalo on kepeä.
Tarkastele tätä lausetta. Onko se tosi vai ei? Mitä asiaintilaa meidän tulisi tarkastella saadaksemme tämän selville? Pystytkö keksimään muita tällaisia lauseita?
Vaimoni tukka palaa.
Tämän lauseen on tarkoitus olla monitulkintainen. Havaitsemme, että lauseen totuus ei riipu yksinomaan siitä, miten asiat ovat maailmassa, vaan myös siitä, mitä sen katsotaan merkitsevän.
Luennoitsija puhui puuta heinää.
Opetus oli luennolla mitä sattuu.
Näillä lauseilla voidaan (ainakin jossain tilanteessa) välittää sama merkitys. Merkitys siis näyttää olevan itsenäinen olio, jolla voi olla useampia (tai ei yhtään) kielellistä vastinetta ja joka on joko tosi tai sitten ei.
Millainen on sitten merkitys, jos se ei kerran ole mitään suoraan maailmaan liittyvää muttei mitään suoraan kielellistäkään? Wittgensteinin vastaus: merkityksellä on sama muoto kuin maailmalla sitä kautta, että sen merkit ovat maailmassa olevien olioiden nimiä, ja se voi olla tosi tai epätosi sen kautta, kuvaako se maailmassa vallitsevaa asiaintilaa vai sellaista, joka ei maailmassa vallitse.
... miten sanojen merkitykset muodostuvat...
kategoria: kieli kategoria: filosofia / kategoria: keskeneräiset
Pikalinkit: