(toiminnot)

hwechtla-tl: Teknologia

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


Teknologia on jonkinlaista suurta ja tarkkaa hommaa, jolla saadaan aikaan jotain, mitä muuten ei saataisi. Teknologiaa ovat myös ne sosiokulttuurilliset ilmiöt, mitä tämä aikaansaaminen aiheuttaa. Meidän kulttuurimme on (ollut noin 500 viime vuotta) pitkälti teknologian ohjailemaa, mikä ei ole ollenkaan epäoikeudenmukaista, koska teknologiamme on (ollut aina) kulttuurimme ohjailemaa.

Sosiaalisena ilmiönä teknologia ei tunnu muuttuvan mihinkään. Tietokoneet ja lyijykynät ovat aiheuttaneet jotakuinkin samanlaisen diskurssin yleistyessään, vaikka ovatkin pinnallisesti erilaisia laitteita.

(Lähes aiheeseen liittymättä: ideoijia on aina yli tarpeen, mutta kuitenkin, kun jokin keksintö saadaan lyödyksi kaupallisesti ja kulttuurillisesti läpi, keksinnön ideoija nostetaan jalustalle.)

Suurin osa teknologiaan kiinnitetystä huomiosta kohdistuu sen ääri-ilmiöihin: ihmisiin, jotka jäävät teknologian jalkoihin, ja urotekoihin, joita teknologian välityksellä tehdään. Kuitenkin suurin osa teknologiasta on todellista ja monipuolista ihmisten muutosta. Esimerkiksi se, että bussissa ei (joskus) kuule omia ajatuksiaan kännyköiden pirinältä, on ongelma, jonka kulttuuri korjaa muuttelemalla käytössääntöjä ja odotuksia, mutta ihmisten riippuvuus kännyköistä ja nuorten kyky kirjoittaa tekstiviestejä uskomattoman nopeasti kännykän paskalla käyttöliittymällä (käyttöliittymäsuunnittelu) on muutos, joka ei häviä mihinkään.

On totta, että teknologisessa kehityksessämme mennään enimmäkseen perse edellä puuhun. Tietokoneiden helppokäyttöisyys ei ole mielestäni parantunut vähääkään sinä aikana, kun minä olen niitä käyttänyt (n. 20 vuotta). Monet pitävät teknologiaa itsetarkoituksellisena, vähään samaan tapaan kuin firmajohtajat kaipaavat "dynaamisuutta" välittämättä siitä, onko firma dynaaminen toimivasti vai vessanpöntöstä alas.

Ennen kaikkea, vaikka teknologialla olisi mahdollisuus helpottaa päivittäistä elämää paljonkin, siihen ei ole yksinkertaisesti riittävää sosiaalista eikä taloudellista intressiä: milloin viimeksi olet kuluttanut uuden videolaitteen kanssa riittävästi aikaa ennen ostamista varmistaaksesi, ettei siinä ole mitään ärsyttävää, helposti tehtäviä virheitä, operaatioita, jotka on mahdoton muistaa? Kenellä on aikaa moiseen? Voisimme delegoida helppokäyttöisyystestauksen asiantuntijoille, mutta kenen taloudellista intressiä he ajaisivat, yritysten vai ostajien?

Yleensä teknologia aiheuttaa eniten haittaa ja harmia siellä, missä ihmiset eivät ymmärrä miksi: miksi tietokoneita pitää käyttää, mitä hyötyä jostain tietystä teknologiasta voi olla, mihin ylipäänsä pyritään. 80-luvulla kouluihin ostettiin tietokoneita, koska "niissä oli tulevaisuus"; kun koneet saapuivat, ensimmäinen kysymys oli: "Mitä sillä voi tehdä?" Juuri kukaan ei tuntunut ymmärtävän, että tietokoneiden ainoita hyötyjä oli tiedon talletus, käsittely ja kommunikointi, ja että ainoa (hyödyllinen), mitä tietokoneelta todella voi oppia, on ohjelmointi (laajassa mielessä).

Minä olen selvinnyt hengissä tähän mennessä, koska tiedän, mitä haluan, ja jaksan nähdä paljon vaivaa selvittääkseni, miten sen saa aikaan hyvin. En esimerkiksi kirjoita tekstejäni tekstinkäsittelyohjelmalla, koska se on huono perustehtäväänsä eli tekstin kirjoittamiseen (asiaan liittyy myös strukturoitu teksti); en ole 10 viime vuoteen menettänyt muistaakseni yhtäkään tiedostoa, koska käytän versionhallintaa ja huolehdin, että säilöistä otetaan varmuuskopiot; enkä joudu tappelemaan personal information manager -ohjelmien kanssa, koska tiedän, että paperi on yksinkertaisesti parempi media henkilökohtaisten tietojen ja tietokantojen (ja eritoten muistiinpanojen) pitämiseen.

kategoria: sosiaalisuus kategoria: ohjelmointi


kommentoi (viimeksi muutettu 27.09.2005 08:25)