(toiminnot)

hwechtla-tl: Teema 1: liidä, lennokki, liidä!

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


Harjoitus 1a: lennokin loihdinta

Logossa on hyvin helppoa saada jotain näytölle. Anna seuraava komento (ilman kysymysmerkkiä):

? näkyviin

Tästä pitäisi syntyä uusi ikkuna, jossa näkyy kolmio. Kutsumme tätä kolmiota lennokiksi. Huomaat ehkä, että kolmion ylöspäin osoittava kulma on terävämpi kuin muut. Se on lennokin nokka ja näyttää, mihin suuntaan lennokki on menossa.

Siirrä pääteikkuna ja lennokin ikkuna siten, että molemmat näkee hyvin yhtaikaa.

Harjoitus 1b: piirtelyä

Lennokin pointti on se, että se jättää peräänsä viivan, kun sillä liikkuu. Viivan väriä ja paksuutta pystyy säätelemään, mutta sen opimme tuonnempana. Nyt opettelemme muutaman komennon, joilla lennokin saa piirtämään. Kokeile seuraavia:

? eteen 100
? oikealle 50
? taakse 49
? vasemmalle 250
? eteen 70

Kuten huomaat, jokainen komento koostuu sanasta, joka kertoo, mitä tehdään, ja luvusta, joka kertoo, kuinka paljon tehdään. Ensimmäistä sanaa sanotaan komennoksi (kyllä, tämä on joskus epäselvää) ja toista komennon syötteeksi ilmeisesti siksi, että komento tavallaan ottaa sen vastaan ja nielaisee. Mitä suuremman luvun kirjoitat esimerkiksi "eteen"-komennon perään, sitä pidemmälle lennokki kulkee. Kokeile siis:

? eteen 100000

Näkemäsi raidat johtuvat siitä, että lennokki siirtyy aina ikkunan ulkopuolelle jouduttuaan sen toiselle reunalle ja jatkaa siitä. Tätäkin käytöstä pystyy muuttamaan, mutta siihenkin palaamme tuonnempana.

Kokeile liikuskella vähän sinne ja tänne ja tee esimerkiksi pienet portaat.

Harjoitus 1c: komentoja, joilla ei piirretä

Kaikki komennot eivät koostu sanasta ja luvusta. Eri komennot haluavat erilaisia syötteitä ja jotkin eivät halua mitään. Tässä on yksi komento, jota tarvitset aina, kun haluat päästä eroon vanhoista töherryksistä:

? uusi

Näiden komentojen lisäksi tarvitset enää yhden, jotta pystyisit tekemään ihan minkälaisia kuvia vain. Se on komento, jolla siirretään lennokkia tekemättä viivaa. Kuten muutkin liikkumiskomennot, se ottaa syötteekseen luvun, joka kertoo, kuinka paljon pitää hypätä eteenpäin. Kokeile seuraavaa:

? eteen 50
? hyps 50
? eteen 50

Tee nyt kuvio, jossa on kaksi osaa, vaikkapa huutomerkki.

Harjoitus 1d: komentoja, joita ei ole

Lisäksi on hyvä tietää muutamia komentoja, joita Logossa ei ole. Myöhemmissä harjoituksissa käymme läpi keinot, joilla ne saadaan aikaan. Sitä odotellessa kokeile, mitä seuraavista tapahtuu:

? ympyrä 30
? piirrä kukkanen
? sivulle 100
? eteen noin 70

Kokeile vielä muutamia komentoja, jotka saattaisivat olla joitain Logon komentoja.

Harjoitus 1e: vapaata piirtämistä

Nyt sinun pitää tehdä jokin isompi piirros oppimillasi komennoilla. Käytössäsi ovat siis "uusi", "eteen", "oikealle", "vasemmalle", "taakse" ja "hyps". Annan kuitenkin muutamia kätevyysvihjeitä. Ensinnäkin monille komennoille on lyhenne. Kokeile seuraavia:

? oi 90
? et 100
? oi 90 et 100 oi 90 et 100
? va 45
? ta 142

Toiseksi, voit selata, korjata ja tehdä uudelleen aiemmin kirjoittamiasi komentoja. Ne löytyvät komentohistoriasta, jota selaillaan nuolinäppäimillä ylös- ja alaspäin. Jos esimerkiksi haluat tehdä uudelleen edellisen komennon, paina ylöspäin-nuolta ja enter-näppäintä.

Seuraavaan teemaan voit edetä, kun olet tyytyväinen tekemääsi piirrokseen.

Teema 2: Tietokoneiden leipälaji


Pikalinkit:


kommentoi (viimeksi muutettu 19.04.2014 00:20)