(nettipäiväkirja 19.08.2014) Sekä vapaaehtois- että bisnesorganisaatioissa törmää aina joskus ilmiöön, että vastuuhenkilöt kuittaavat jonkin keskustelunaloituksen, aloitteen tai kritiikin sillä, että "tästä asiasta on puhuttu jo". Tähän on usein ihan hyvä syy, joka on se, että kyseinen asia saattaa puhuttaa suhteettoman paljon tärkeyteensä nähden, jolloin vastuuhenkilöiden aikaa kuluu liian paljon "saman keskustelun" käymiseen uudelleen ja uudelleen. Mutta perustelu on silti huono.
Ensinnäkin, ei ole uusien ihmisten syy, etteivät he ole olleet mukana aiemmissa keskusteluissa. Saman asian pomppaaminen esiin uudelleen ja uudelleen on oireellista, että sen taustalla on jotain suurempaakin älytöntä. Vähintäänkin keskustelun aukeaminen uudelleen ja uudelleen on merkki siitä, että aiempien keskusteluiden lopputulokset ovat huonosti dokumentoituja. Jos vastuuhenkilö on ainoa, jolta voi saada järkevän vastauksen tähän toistuvaan kysymykseen, niin lopputulemien dokumentointi on vastuuhenkilölle tärkeä tehtävä, joka on osa vastuuaseman normaalia hoitoa.
Toiseksi, kun joku kysyy (lähes) saman kysymyksen kuin aiemmin on kysytty, siitä seuraava keskustelu on lähes aina eri. Dokumentointi auttaa tässäkin: lukemalla aiempien keskusteluiden lopputulokset on helppo nähdä, onko puhuttu samasta vai eri asiasta ja onko tilanne muuttunut sen jälkeen.
Toistuvien kysymysten kunnollinen käsittely on tärkeää organisaation toiminnalle. Kunnollinen käsittely tarkoittaa sitä, että aloite tai kritiikki käsitellään ainakin siihen asti, että eri vaihtoehdot on esillä, niiden vaikutusten arvioimiseksi jotain perusteita, ja asiasta voidaan periaatteessa tehdä päätös suuntaan tai toiseen.
Päätöksistä puheen ollen: se, että jokin on päätetty jo, on vielä huonompi syy olla ottamatta sitä uudelleen käsittelyyn kuin se, että siitä on puhuttu jo.
on: totta