Tämä peli toimii suunnilleen kuin kiinan¨akki (eli halma), mutta siinä käytetään siirtojen tekemiseen toisista peleistä tykkäämääni mekanismia jossa siirrot päätetään etukäteen (kaikilla pelaajilla yhtaikaa) ja toteutetaan sitten ilman, että pelaajat pystyvät vaikuttamaan niihin.
Peli on myös rinnakkainen siinä mielessä, että siinä pystyy (ja joutuu) liikuttamaan useampaa nappulaa yhtaikaa.
Peli pelataan kiinan¨akin laudalla, joka on tähden muotoinen hila, jonka jokaisesta solmusta pääsee kuuteen suuntaan (paitsi hilan reunalla, josta ei pääse hilan ulkopuolelle).
Jokaisella pelaajalla on 12 nappulaa, joiden päällä on eri numeroita:
1-nappuloita 1 kpl 2-nappuloita 2 kpl 3-nappuloita 3 kpl 4-nappuloita 3 kpl 5-nappuloita 2 kpl 6-nappuloita 1 kpl
18 nappulan versiossa (joka on ehkä vähän turhan hidas pelattavaksi) jokaista numeroa on yksi enemmän.
Pelin tavoitteena on saada yli puolet omista nappuloista pelilaudan yli vastakkaiselle puolelle.
Nopalla määritetään prioriteettinuolen suunta alussa.
Kullakin pelaajalla on tähdessä oma lähtösakaransa, johon pelaaja asettaa nappulansa satunnaiseen järjestykseen. Pelaaja pyrkii viemään nappulansa lähtösakaraansa nähden vastakkaiseen sakaraan.
2 pelaajalla:
/\ ______/ \______ \P1 P2/ >- -< /_____ _____\ \ / \/
3 pelaajalla:
/\ ______/ \______ \P1 P2/ >- -< /_____ _____\ \P3/ \/
4 pelaajalla:
/\ ______/ \______ \P1 P2/ >- -< /P3___ ___P4\ \ / \/
Lisäksi kukin pelaaja ottaa 2 kutakin numeroa lähelleen ohjevarastoksi.
Peli koostuu kierroksista, joissa on
Heti, kun voittoehto toteutuu (vaikka kesken toteutusvaiheen, jonkin nappuloiden liikkumisen jälkeen), ehdon täyttänyt pelaaja voittaa. Silloin harvoin, kun kahdella pelaajalla voittoehto toteutuu yhtaikaa, pelataan peliä eteenpäin tavalliseen tapaan kunnes jonkin nappuloiden liikkumisen jälkeen pelillä on yksiselitteinen voittaja.
Suunnitteluvaiheessa kaikki pelaajat päättävät siirtonsa yhtaikaa. Siirrot päätetään laittamalla ohjevarastosta ohjenappuloita eri suuntia edustavien nuolten päälle. Esimerkiksi oikealle osoittavan nuolen päälle asetettu ohjenappula "2" tarkoittaa, että pelaajan 2-nappulat siirtyvät oikealle. Eri pelaajien eri nappuloiden siirtojen järjestys määräytyy alempana (ks. toteutusvaihe) kuvatun logiikan mukaan.
Ensimmäisellä ja toisella toteutusvaiheella on omat nuolensa, ja ohjenappuloita voi laittaa kumpaistenkin päälle, mutta vain yksi nappula per nuoli - eli yhdessä toteutusvaiheessa pelaaja voi siirtää tiettyyn suuntaan vain jonkin tietyn numeron nappuloitaan.
Suunnitteluvaiheen ohjenappuloiden asettelut tehdään toisten asetteluita näkemättä. Jokainen pelaaja tekee siis suunnitelmansa jonkinlaisen näkösuojan takana. Näkösuojat nostetaan, kun kaikki pelaajat ovat asetelleet ohjenappulansa suunnitelmaansa.
Toteutusvaiheessa pelaajien suunnitelmat toteutetaan; ne aiheuttavat siirtoja laudalla. Ensin toteutetaan kaikkien pelaajien 1. toteutusvaiheen ohjeet (jotka ovat 1. toteutusvaiheen "nuoliruusukkeen" päällä) ja sitten kaikkien pelaajien 2. toteutusvaiheen ohjeet (vastaavasti 2. toteutusvaiheen "nuoliruusukkeen" päällä). 1. ja 2. toteutusvaihe ovat siis lähes samanlaisia keskenään, niiden välillä ei vain ole suunnitteluvaihetta, ja pelaajat joutuvat jakamaan ohjenappulansa 1. ja 2. toteutusvaiheen suunnitelmien välillä suunnitteluvaiheessa.
Toteutusvaiheen siirtojärjestys on seuraava:
Kun on tullut aika liikuttaa tietyn pelaajan (tai tiettyjen pelaajien, jos useamman pelaajan samannumeroiset nappulat ovat menossa samaan suuntaan) nappuloita tiettyyn suuntaan, kaikki pelaajan/pelaajien samannumeroiset nappulat liikkuvat yhtaikaa. Eri siirtolinjoilla olevat nappulat eivät pysty vaikuttamaan toisiinsa, joten eri linjojen siirrot voi suorittaa missä vain järjestyksessä. Samalla siirtolinjalla olevat nappulat, jotka ovat siis mahdollisesti toistensa reitillä, siirtyvät siten, että nappulat siirtyvät ensin pois alta ja vasta sitten mahdollisesti päälle tulevat nappulat seuraavat perässä. Siirtäminen etenee siis siirron kohdesuunnasta sen lähtösuuntaan päin.
Esimerkiksi, jos alla "S1" tarkoittaa sinisen pelaajan 1-nappulaa, "V3" tarkoittaa vihreän pelaajan 3-nappulaa ja "()" tarkoittaa tyhjää kohtaa, ja V3-nappulat ovat siirtymässä vasemmalle, siirtäminen etenee esimerkkilinjalla seuraavasti:
alkutilanne: ()-()-V3-()-S1-()-V3-V3-() 1. siirto: ()-V3-()-()-S1-()-V3-V3-() 2. siirto: ()-V3-()-()-S1-V3-()-V3-() 3. siirto: ()-V3-()-()-S1-V3-V3-()-()
Kun tietyn numeron tietynsuuntainen liike on toteutettu, sen ohjenappula (tai ohjenappulat, jos niitä on useammalla pelaajalla) otetaan takaisin ohjevarastoon merkiksi siitä, että ohje toteutettiin. Tässä vaiheessa myös tarkistetaan, onko pelillä yksiselitteinen voittaja eli onko tasan yksi pelaaja, jolla on enemmän kuin puolet nappuloistaan maalisakarassaan, ja enemmän niitä maalisakarassaan kuin kenelläkään muulla pelaajalla. Jos on, tämä pelaaja voittaa välittömästi ja peli päättyy.
Tietyn numeron tietyn suunnan liikkeen päätyttyä siirrytään järjestyksessä seuraavaan liikuttamiseen.
Jos nappulan liikkumissuunnassa seuraava paikka on tyhjä, nappula vain yksinkertaisesti siirtyy siihen ja lakkaa liikkumasta.
Jos nappulan pitäisi liikkua suuntaan, jossa sen edessä on välittömästi yksi tai kaksi nappulaa "tiellä", se hyppää näiden nappuloiden yli. Jos se päätyy näin kohtaan, jossa on jälleen yksi tai kaksi nappulaa edessä, se hyppää näidenkin yli. Näin jatketaan, kunnes nappulan edessä joko (1) ei ole nappuloita tai (2) nappuloita on edessä, mutta enemmän kuin kaksi peräkkäin tai (3) nappulan liike veisi sen laudan reunan yli.
Esimerkiksi, jos alla V3-nappulat ovat liikkumassa oikealle, liike etenee seuraavasti:
alkutilanne: ()-V3-V3-V1-S1-()-S2-V3-()-() 1. siirto: ()-V3-V3-V1-S1-()-S2-()-V3-() 2.s 1.hyp: ()-V3-()-V1-S1-V3-S2-()-V3-() 2.s 2.hyp: ()-V3-()-V1-S1-()-S2-V3-V3-() 2.s 3.hyp: ()-V3-()-V1-S1-()-S2-()-V3-V3 3. siirto: ()-()-V3-V1-S1-()-S2-()-V3-V3
Jos nappula liikkuessaan hyppää vastustajan nappuloiden jälkeen, nappulan liikuttua pelaaja ottaa tämän vastustajan ohjevarastosta yhden ohjenappulan, aina pienimmän numeron joka siellä on. Ohjenappuloita saa siis yhden per ylihypätty vastustaja ja liikkuva nappula.
Esimerkiksi edellisessä esimerkissä tämä vihreä nappula hyppää sinisen vastustajan nappuloiden yli:
ennen: ()-V3-V3-V1-S1-()-S2-()-V3-() jälkeen: ()-V3-()-V1-S1-()-S2-()-V3-V3
Kun vihreä nappula on tehnyt tämän liikkeensä, vihreä pelaaja ottaa sinisen pelaajan ohjevarastosta pienimmän numeron, joka siellä on.
Otetut numerot laitetaan odottamaan, kunnes kaikki samaan suuntaan kulkevat samannumeroisen nappulat ovat liikkuneet. Sen jälkeen ne lisätään numeron ottaneen pelaajan ohjevarastoon. Tämä tarkoittaa, että sama ohjenappula ei voi vaihtaa omistajaa kahta kertaa tietyn numeron tietyn suunnan liikkeen aikana.
Mikäli yli hypätyllä pelaajalla ei ole yhtään nappulaa ohjevarastossaan, sitten yli hypännyt pelaaja ei saa mitään. Huomaa, että ohjevarastoon päätyy pikku hiljaa lisää nappuloita toteutusvaiheen aikana, koska jo toteutetut ohjeet palautetaan ohjevarastoon.
Laudalla olevat nappulat eivät koskaan vähene tai lisäänny. Hyökkäykset vaikuttavat vain pelaajien käytettävissä olevien ohjenappuloiden määrään eli pelaajan kykyyn määrittää liikkeitä suunnitelmissaan.
Kun sekä toteutusvaiheen liikkumiset on toteutettu, päivitetään vielä prioriteettinuolen suunta. Se käännetään siihen suuntaan, johon kaikkein viimeinen toteutusvaiheen liike tapahtui; tämä on tyypillisesti toteutusvaiheen 6-nappuloiden liike, mutta voi olla muukin mikäli kenenkään 6-nappulat eivät liikkuneet toteutusvaiheen aikana.
Kun sekä 1. että 2. toteutusvaihe on toteutettu, siirrytään takaisin suunnitteluvaiheeseen ja tehdään uudet suunnitelmat niillä ohjenappuloilla, jotka nyt ovat kunkin pelaajan ohjevarastossa.
Suunnittelu- ja toteutusvaiheet toistuvat vuorotellen, kunnes jonkin numeron jonkinsuuntaisen liikkumisen jälkeen pelillä on yksiselitteinen voittaja.
Pikalinkit: