hwechtla-tl:
Ohjelmistoratkaisu
Johtajat tykkäävät tuotteiden ja ratkaisujen ostamisesta. He soveltavat
usein samaa ajatustapaa myös ohjelmiin. Mutta tietokoneet ovat vain
työvälineitä (edelleen, tekoälyn kaupallistumista odotellessa),
eivätkä ne tee työtä ihmisten puolesta. Ja useimmiten onkin niin, että
työvälineet ongelmaan kuin ongelmaan ovat jo olemassa, niitä pitää vain
osata käyttää. (Yksi tärkeä työkalu on nimeäminen:
http://sange.fi/~atehwa/unix-kurssi/yleista/nimeys.html)
Sitten, kun johonkin "ongelmaan" ostetaan "ratkaisu" (kuten
dokumentinhallintajärjestelmä, oppimisympäristö,
sisällönhallintajärjestelmä, ajankäyttöjärjestelmä,
työnseurantajärjestelmä tai mikä tahansa noin miljoonasta muusta
vastaavasta tuotteesta) ja henkilöstö on opetettu käyttämään sitä (sen
sijaan, että heidät olisi opetettu käyttämään olemassa olevia
työkaluja), siinä on yleensä ainakin yhdeksän seuraavista vioista:
- se on valittu sen perusteella, mikä ohjelma sattui miellyttämään
eniten johtajan silmää tai missä oli "kätevin" jokin toiminto
- se integroituu huonosti muihin järjestelmiin
- se estää ihmisiä käyttämästä oikeasti haluamiaan työkaluja työnsä
tekemiseen (pakko käyttää sitä ostettua)
- se vähentää yrityksen hallintaa omiin tietoihinsa (tiedot ovat
kyseisessä järjestelmässä ja järjestelmän rajoitukset ovat tämän
tiedon käyttämisen rajoitukset)
- vähintään puolet käyttäjistä vihaa sitä
- se on, kuten kaikki muutkin räätälöidyt ohjelmistot, täynnä virheitä
- ja huonosti suunniteltu (esim. jokin käyttäjäryhmä unohdettu
kokonaan)
- tulee loputtomasti uusia tarpeita, jotka pakottavat laajentamaan tätä
ohjelmaa; tuloksena on rahanhukkaa
- ja vaikeaselkoinen käyttöliittymä (uusille käyttäjille)
- ja yrityksen riippuvuus järjestelmän toimittajasta hamaan
tulevaisuuteen
http://sange.fi/~atehwa/unix-kurssi/yleista/tarkoitus.html
kategoria: sosiaalisuus
kommentoi
(viimeksi muutettu 15.02.2011 21:57)