Olen usein vastustanut ATK-"ratkaisuja" koska joskus niissä on epäselvää, mikä on se ratkaistava ongelma, ja joskus sen vuoksi, että todellinen ratkaisu ei ole tekninen vaan liittyy toimintakulttuurin muutokseen (esimerkiksi jotain uutta ohjelmistoa ei tarvittaisi, jos ihmiset opettelisivat täyttämään vaikkapa tiettyä wikisivua määrämuotoisilla tiedoilla). Mutta joskus kysymys onkin: miten pystytään tekemään jotain, jos ei ole realistista, että ihmiset oppisivat tekemään sen olemassa olevilla työkaluilla. Esimerkiksi, miten pidetään yllä asiakastietoja, jos asiakaspalvelijoiden ei voi olettaa osaavan päivittää tietokantaa SQL-lauseilla.
Mutta toisaalta tämä painottaa sitä, että kaikki on menetetty, jos ihmiset eivät ole oppimiskykyisiä. Kun esimerkiksi siirrytään johonkin hiirellä kliksuteltavaan softaan, koska ihmiset eivät osaa kirjoittaa konfiguraatiotiedostoja, menetetään samalla iso osa siitä käyttäjäkunnasta, jotka olisivat osanneet työskennellä tehokkaasti ja valmiiksi olemassa olevilla välineillä. Vähän sama ongelma kuin tehtaissa: jos joku tekee työtä, jonka pystyisi automatisoimaan mutta ei vain ole niitä ihmisiä, jotka ehtisivät sen järkeistää, tuottavuus kärsii tosi paljon.
No, sekava selitys, mutta saanette ainakin jonkin aavistuksen, mitä pohdin.