Selitä tässä, mitä konstruktiivisen oppimisen aihekirja tarkoittaa.
Konstruktiivisessa oppimisessa ei voi olla oppisisältöjä, koska puhdas konstruktiivinen oppiminen ei johda mihinkään tiettyyn tulokseen vaan "oppimiseen vain". Mutta konstruktiiviselle oppimiselle voi antaa niitä välineitä ja materiaalia, jonka avulla tai josta jotain opitaan. Kutsun näitä konstruktiivisen oppimisen aiheiksi.
Konstruktiivinen oppimiskäsitys on tyhjä ja köyhä ilman esimerkkejä siitä, millaisista asioista voi oppia ja miten. Tärkeintä omassa konstruktiossa on motivaatio (joka antaa aiheen tehdä jotain) sekä resurssit (jotka antavat mahdollisuuden tehdä jotain). Resurssit voivat olla monimutkaisiakin, esimerkiksi joihinkin abstraktioihin liittyviä ajattelun välineitä.
Keräilen ehtiessäni tälle sivulle konstruktiivisen oppimisen erilaisia aiheita.
Tämä ei ole mikään malliesimerkki konstruktiivisesta oppimisaiheesta, mutta kumminkin sen verran tyypillinen, että sen voi huoletta nostaa ensimmäiseksi esimerkiksi. Kirjoituskonetta voi vastata myös jokin muu, esimerkiksi tietokoneen näytön ja näppäimistön yhdistelmä, mutta usein tällöin menetetään jotain. Kirjoituskoneen luoma keinotekoinen ruudukko, johon teksti latoutuu, yhdistyneenä toisaalta hyvin laajaan vapauteen kirjoitusmateriaalin valinnassa, luo siitä erityislaatuisen resurssin.
Mitä sillä voi esimerkiksi oppia:
On huomattava, että kaikki asiat, joilla voi tehdä jotain, ovat konstruktiivisen oppimisen välineitä siinä mielessä, että niillä voi opetella kyseisen asian käyttöä. Ihmisen varsinainen voima on kuitenkin symbolisessa ajattelussa ja kyvyssä soveltaa aikaisemmin opittua uusissa yhteyksissä. Nämä molemmat edellyttävät kykyä abstrahoida erilaisia havaitsemiaan asioita.
Abstrahointi sinänsä on ihmiselle luontainen kyky, johon en tiedä muuta harjoituskeinoa kuin abstraktioiden ahkera tuottaminen -- tietysti voi leikkiä metaforaleikkejä jne. Mutta tärkeiden abstraktioiden syntymiselle on olennaista, että on joskus ollut se konkreettinen väline, jolla on voinut tutkia tietynlaisten järjestelmien käyttäytymistä. Siksi konstruktiivisen oppimisen aihekirjaan on tärkeää kerätä nimenomaan konkreettisia välineitä, joilla voi oppia abstraktia ajattelua. Tällaisia muualle sovellettavia ajatuksia sanotaan joskus malleiksi.
Legot eivät ole siinä mielessä oppimisen kannalta kovin arvokkaita leluja, että ne opettavat pikemminkin konkreettista rakentamista kuin abstrakteja malleja. Joitain abstraktejakin asioita siitä kyllä voi keksiä:
... klassikko...
kesken, jatkan myöhemmin.
Kuten Minecraft ja http://dan-ball.jp/en/javagame/dust/
Mitä tarvitaan ohjelmoinnin opettamiseen lapsille
...
kategoria: kasvatus kategoria: keskeneräiset
Pikalinkit: