hwechtla-tl:
Mitä tarvitaan ohjelmoinnin opettamiseen lapsille
Ohjelmointia voi opettaa hyvin monella tavalla. On hyvin keskeistä,
kuinka paljon pitää kirjoittaa (virheetöntä) tekstiä, ennen kuin pystyy
jollain tavalla testaamaan tuloksia. Joissakin ohjelmointiympäristöissä
tulosten näkeminen on niin paljon tulevaisuudessa, että jopa
suoritusvuon mallintamiseen opetetaan käyttämään apukeinoja,
vuokaavioita. Tällä sivulla yritän listata, mitä tarvitaan siihen,
että ohjelmoijat pystyvät keskittymään mielenkiintoisiin asioihin, sen
sijaan, että tappelevat saadakseen tietokoneen ymmärtämään edes jotain.
- syntaksi, jossa on vähän välimerkkejä
- kirjastokutsut (ja varatut sanat), jotka ovat niin lyhyitä, että ne
muistaa
- mahdollisimman lyhyt syntaksi funktiomäärittelyille
- luotettavuus, työtä ei saa mennä hukkaan
- jokin tapa koodata siten, ettei tarvitse kirjoittaa
(ohjelmatiedoston) alku- ja loppuloitsuja
- REPL, jolla pystyy testaamaan funktioita suoraan
- tulosten kunnollinen visualisointi REPLissä (esim. jos tulos on kuva,
REPLin pitäisi näyttää se)
- REPLissä kokeiltujen komentosarjojen helppo muuntaminen määrittelyiksi
- user-nimiavaruus (eli nimiavaruus, jossa oleviin nimiin pystyy
viittaamaan ilman prefiksiä)
- makrot
- jokin tapa levittää oppijoiden koneille valmiita makro- ja
funktiomäärittelyitä
- inhimilliset virheilmoitukset (ja hyppäys kohtaan, jossa virhe
tapahtui)
- ominaisuuksia, jotka estävät mokaamasta jollain tavoin
- esimerkkikoodi näkyvillä
- tracing-ominaisuus tai vastaava jolla voi seurata laskennan etenemistä
kategoria: ohjelmointi
kommentoi
(viimeksi muutettu 19.11.2014 23:12)