(toiminnot)

hwechtla-tl: Hippa, lasten leikkejä

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


(Muita pelejä ja leikkejä)

Muut samantyyliset leikit

Tälle sivulle on kerätty joitakin leikkejä, joita leikimme pienenä. Niitä ei arvostella eikä analysoida mitenkään. Jos jollakulla on niistä jotain huomauttamista, kirjoittakoon asiaa käsittelevän www-sivun ja ilmoittakoon minulle niin linkitän sen tältä sivulta.

Tarkoitus on myös pikku hiljaa kerätä tänne jonkinlainen arkisto kaikista tämäntyylisistä leikeistä, joita on ylipäänsä leikitty. Ehdotelmat uusista listattavista voi myös lähettää minulle.

Leikit

Haara<h/t>ippa

Yksi tai useampi on jäänyt, hän yrittää ottaa muita kiinni koskettamalla. Kiinni jääneiden pitää jäädä paikoilleen. Heitä voi pelastaa (vapauttaa juoksemaan) pujahtamalla heidän jalkojensa välistä. Leikki loppuu, jos kaikki ovat jääneet kiinni, tai jos kyllästytään.

Poikabakteerihippa

Ensin joku tytöistä koskettaa jotakuta poikaa "vahingossa". Sitten hän kulkee ympäriinsä, ja varomattoman tytön tavatessaan läpsäisee tätä ja sanoo: "Nyt sussa on poikabakteereja, hyiiii!"

Murhaaja

Yksi leikkijöistä valitaan poliisiksi. Hän menee paikkaan, josta ei voi nähdä, mitä tapahtuu. Muiden kesken arvotaan murhaajan rooli suljetulla arvonnalla (eli kukaan paitsi murhaaja ei tiedä, kuka murhaaja on). Tämän jälkeen aletaan vaellella ympäriinsä. Jossain vaiheessa murhaaja ilmaisee tavalla tai toisella jollekulle tämän tulleen murhatuksi, jolloin uhri kaatuu koristen. Kuolinkorinan kuullessaan muiden pelaajien pitää pysähtyä, joskin murhaaja saa liikkua.

Tällöin poliisi astuu peliin. Hän esittää pelaajille kysymyksiä, joihin muiden pitää vastata totuudenmukaisesti, mutta murhaaja saa valehdella. Uhri ei vastaa kysymyksiin, koska on kuollut. Arvellessaan tietävänsä, kuka on murhaaja, poliisi voi esittää epäilyksensä. Jos hän arvaa oikein, hän "voittaa", jos taas väärin, murhaaja "voittaa".

Leikistä on useita variantteja. Joskus sitä leikitään pimeässä huoneessa, joskus metsässä. Arvontatavat vaihtelevat, samoin murhaamistapa. Melkein kaikissa olennaisinta on varoa silminnäkijöitä, joten leikki on siinä mielessä realistinen. (?)

Fikkusnadit

Tämä leikki tunnetaan myös useilla muilla nimillä. Sitä leikitään hämärässä metsässä. Leikissä käytetään taskulamppuja, tosin kokemus on osoittanut, että mitä kokeneempia pelaajat ovat, sitä vähemmän niitä käytetään.

Jengi jaetaan jotakuinkin puoliksi. On melko olennaista, että kiinniottajissa on ainakin muutama hyvä juoksija. Kiinniottajilla on taskulamput, kiinniotettavilla ei. Pelin alussa kiinniotettaville annetaan esim. 30 sekunnin etumatka, jonka aikana heidän olisi tarkoitus hankkiutua johonkin paikkaan, josta heitä ei saada välittömästi kiinni, joskin kovin kauas ei kannata mennä, koska silloin leikistä tulee tylsä.

Alkuviipeen jälkeen kiinniottajat lähtevät matkaan. Lähtöpaikka toimittaa tämän jälkeen vankilan virkaa, sinne tuodaan kiinniotetut. Kiinniottomenetelmät vaihtelevat, mutta ehkä parhaaksi on havaittu heittää toista kävyllä tms. huutaen samalla hänen nimensä. Toinen mahdollisuus on vaatia kosketus, mutta silloin kannattaa olla sääntö, etteivät kiinniotettavat saa olla paikoillaan puolta minuuttia kauemmin.

Kiinniotetut tuodaan vankilaan, jossa on yleensä yksi kiinniottajista "vartijana". Vartijan tehtävänä on ottaa kiinni ne, jotka yrittävät vapauttaa vankeja. Vapauttaminen tapahtuu siten, että kiinniottamaton menee vankilaan ja sanoo vangeille näiden olevan vapaita. Sen jälkeen kaikki ovat taas normaaleja kiinniotettavia, ja yleensä vapautetuista vangeista jääkin muutama heti kiinni.

Peli loppuu, kun kaikki ovat jääneet kiinni tai kiinniottajat kyllästyvät.

Vinkki

Tätäkin peliä pelataan metsässä, mutta yleensä päiväsaikaan. Kiinniottajia on noin neljäsosa pelaajista, ja kiinniotettaville annetaan noin minuutin etumatka.

Kiinniottaminen tapahtuu siten, että nähdessään jonkun pelaajan kiinniottaja huutaa tämän nimen ja kuvauksen siitä, missä näkee hänet. Tämän jälkeen kiinnijäänyt alkaa kävellä normaalivauhtia aloituspaikkaa kohden, ja sinne saapuessaan on poissa pelistä ja saa loikoilla ja jutella muiden kiinnijääneiden kanssa.

Sinä aikana, kun kiinniotettu kävelee aloituspaikan suuntaan, hänelle saa toinen kiinniotettava antaa "vinkin", joka on jokin etukäteen sovittu merkki. Tällaisen merkin havaitessaan kiinniotettu saa kävellä takaisin piiloon, eikä häntä voi ottaa kiinni, ennen kuin hän on asettunut paikoilleen.

Pelin pointti on siinä, että pitää antaa mahdollisimman monta vinkkiä jäämättä itse kiinni. Vinkin saadessaan pitäisi esittää, ettei ole saanut sitä, koska muuten kiinniottaja saa vihjeen, missä vinkin antaja saattaisi olla.

Metsästys

Tämäkin leikki on hämärien syysiltojen metsäleikki. Kaikki osanottajat tarvitsevat taskulamput.

Alussa kiinniotettavia on vain yksi, loput ovat kiinniottajia. Kiinniotettavalle annetaan varsin lyhyt etumatka, sellainen, että hän pääsee pois kiinniottajien näkyvistä. Kiinniottajat lähtevät sen jälkeen liikkeelle. Heidän pitää pitää taskulamppujaan päällä. Kiinniottajat eivät saa liikkua kovin tiiviissä ryhmässä, koska kiinniottamista ei ole tarkoitus kenenkään muun nähdä.

Löydettyään kiinniotettavan kiinniottaja "saa sulan hattuunsa", menee johonkin paikkaan, jossa kukaan ei näe häntä, ja sammuttaa taskulamppunsa. Hän on sen jälkeen myös kiinniotettava. Kiinniotettavien määrä lisääntyy siis sitä mukaa, kun heitä löydetään.

Siinä vaiheessa, kun joku arvelee olevansa viimeinen kiinniottaja, hän huutaa "vaihto!". Tämän huudon kuullessaan pelaajat toistavat sen ja alkavat laskea mielessään. Mahdolliset vielä pelissä olevat kiinniottajat sammuttavat taskulamppunsa. Heillä on viisitoista sekuntia aikaa etsiytyä piiloon. Sen jälkeen kiinniotettavat sytyttävät taskulamppunsa ja muuttuvat kiinniottajiksi.

Peliä leikitään väsymiseen, kotiinlähtöaikaan tai teetarjoiluun saakka.

Loruja

Nämä eivät varsinaisesti kuulu tänne, mutta johonkin ne oli pistettävä. Lorut ovat kirjoitetut suomalaisittain, ja painollista tavua edeltää sanaväli. Ulkomaankieliä taitavat voivat yrittää arvata, mitä ne ovat alun perin tarkoittaneet.

Ankkama reesu doo re / oma re / oma re / oma reo reo tititi / o teo teo tititi / oo aim soofix

Emmema fritsu floo re / emme ri / emme ra / tshiki tanga tshiki tanga / wan tyy tri

Emmanu elle / endeka delle / emmanu elle deka delle oma re

Lakou lakas / westan gee / ouwai didai / ouwai didai / igaddu it

kategoria: vanhat www-sivuni

[Surullinen murhaaja:(]: Me olemme leikkineet murhaajaa erillä lailla. Enkä löydä sääntöjä mistään. :(


Pikalinkit:


kommentoi (viimeksi muutettu 10.10.2013 19:14)