hwechtla-tl:
Graafiset ohjelmointiympäristöt
(nettipäiväkirja 02.08.2015)
Viime aikoina olen ajatellut jatkaa CSC:n ohjelmointikerhoa. Ongelma
on se, että haluaisin opettaa lapsille jotain hyödyllisempää kuin
Scratch, jossa on suorituskykyongelmia ja lisäksi ohjelmat kirjoitetaan
komentosarjoina. Tässä on muutamia visioita, mitä voisi olla sen
sijaan:
- ikimuinaisessa Pygmalion-järjestelmässä ohjelmat kirjoitettiin
tavallaan äänittämällä omaa toimintaa ja yleistämällä siitä.
Eräänlainen hyvin kouriintuntuva tapa toteuttaa
esimerkkipohjainen ohjelmointi...
- Reactable-miksereissä käyttöliittymä on fyysisiä palikoita, joista
kuvantunnistuksella katsotaan, miten ne on aseteltu. Tällä on
toteutettu perinteisten signaalinkäsittelykielten (kuten PureDatan)
kaltainen ympäristö.
- Kosketusnäytöillä voisi periaatteessa tehdä tuplespacejen ja/tai
puiden uudelleenkirjoituskieliä (kuten Aardappel). Funktio
määritettäisiin rajaamalla puusta alue ja näyttämällä, miten se
uudelleenkirjoitetaan.
- Oliopohjaiset ympäristöt (kuten peleihin hyvin sopivat
sprite-kirjastot) olisi ehkä parempi toteuttaa tuplespaceilla /
faktapankeilla muutenkin, sen sijaan että on Logon tai Scratchin
tapaan automaagisia (spritejen) ominaisuuksia ja lisäksi
muuttujia.
Tässä on muuten hyvä artikkeli ohjelmoinnista ja
käyttöliittymäsuunnittelusta:
http://xenia.media.mit.edu/~mcnerney/mcnerney-sm-thesis.pdf
kommentoi
(viimeksi muutettu 02.08.2015 02:25)