Taika-Mario on lähinnä yksinkertaistettu versio Vlaada Chvatilin pelistä Tash-Kalar. Teema on kuitenkin parempi (katso Taika-Mario-sarjakuvat) ja mekaniikka sen verran yksinkertainen, että yleensä saadaan vältetyksi yhden pelaajan loputon jumittaminen siirron pohtimisessa.
Alussa kaikille jaetaan 3 taikakorttia ja pelaajat asettavat nappulansa omiin kulmiinsa pelilaudalla. Peliä pelataan vuorotellen. Vuorolla on kaksi vaihtoehtoa:
Sekä liikkumisen että esteen asettamisetäisyyden kannalta "askel" on laudalla yhden ruudun matka pystyyn, vaakaan tai viistoon. Yksittäisen esteen saa siis asettaa pelaajan ympärillä olevan 5x5 ruudun alueelle.
Jos pelaaja ei (esteiden takia) pysty liikkumaan mihinkään, hän häviää pelin.
Kun ei pelaa taikakorttia vaan asettaa vain yhden esteen, estettä ei saa asettaa jo olemassa olevan esteen eikä myöskään pelaajan päälle. Sen sijaan pelaamalla taikoja voi olemassa olevia esteitä korvata uusilla ja myös lämätä esteitä pelaajien päälle, katso seuraava kappale.
Pelissä on taikakortteja, joita kaikki pelaajat käyttävät tuodakseen laudalle esteitä. Kussakin taikakortissa on tietynlainen kuvio: mustalla/punaisella sellainen esteiden asento, joka laudalla pitää olla, jotta taian voi käyttää, ja valkoisella/vihreällä ne esteet, jotka taika lisää laudalle. Pelin voittaa sillä, että osuu näillä uusilla (taian luomilla) esteillä muihin pelaajiin: kolmesta osumasta pelaaja kuolee.
Kun katsoo taikakortista, onko esteiden muodostamaan kuviota laudalla, niin kuvion saa kääntää mihin asentoon vain ja myös peilikuvaksi. Esimerkiksi, jos kortissa on tällainen kuvio (MM = musta, vv = valkoinen):
+--+--+--+--+--+ |vv| |MM|vv|vv| +--+--+--+--+--+ |MM|MM|MM| | | +--+--+--+--+--+
Niin sen voi pelata esimerkiksi tällaiseen tilanteeseen (EE = este, P1 = pelaaja 1):
+--+--+--+ |EE|EE|EE| +--+--+--+ |EE| |EE| +--+--+--+ | |EE|EE| +--+--+--+ | | | | +--+--+--+ |EE|P1|EE| +--+--+--+
Jolloin tilanne muuttuu tällaiseksi (EE = vanha este, TT = taian aktivointiin käytettävä este, uu = uusi este, uE = uusi este, joka korvaa vanhan, uP = pelaaja, jonka päälle on tullut este):
+--+--+--+ +--+--+--+ |EE|EE|TT| |EE|uE|TT| +--+--+--+ +--+--+--+ |EE| |TT| |EE| |TT| +--+--+--+ +--+--+--+ | |TT|TT| ====> | |TT|TT| +--+--+--+ +--+--+--+ | | | | | |uu| | +--+--+--+ +--+--+--+ |EE|P1|EE| |EE|uP|EE| +--+--+--+ +--+--+--+
Esteiden lisäksi siis tämän taian vaikutuksena pelaaja 1 saa yhden vahingon.
Esteet ovat kaikille yhteisiä liikkumisen kannalta: kun ruudussa on este, kukaan ei voi astua kyseiseen ruutuun. Sen sijaan taikojen kannalta esteen värillä on väliä. Kullakin pelaajalla on yksi väri, jonka värisiä esteitä ei saa käyttää taikojen aktivointiin. Esimerkiksi, jos este on keltainen, niin Mario, Luigi ja Waluigi saavat käyttää sitä taikakortista löytyvän punaisen/mustan kuvion sovittamiseen, mutta Wario ei saa. Eli siis, jos yllä olevassa esimerkissä mikään esteistä, joka oli merkitty "TT", olisi ollut taikakorttia käyttävän pelaajan "sokeaa" väriä, pelaaja ei olisi voinut käyttää taikakorttia (ainakaan esimerkin kohtaan).
Kun esteitä asetetaan laudalle, oli se sitten taikakortin vuoksi tai yksittäisiä esteitä enintään kahden askelen päähän, pelaaja valitsee vapaasti, minkä värisen esteen asettaa. Samoin korvatessa estettä uudella, kun taika tuottaa esteen jo olemassa olevan päälle, saa vaihtaa esteen värin haluamakseen.
Siinä oikeastaan olikin kaikki. Peliä pelataan, kunnes on vain yksi pelaaja jäljellä (hengissä). Pelaajat häviävät (kuolevat), kun he eivät pysty liikkumaan mihinkään tai heihin osuu taika 3. kerran.
Tässä on ne kortit, jotka olemme tähän mennessä tehneet. Perussetti on tässä:
Lakitu, kaakao ja silta ovat ehkä hiukan liian hyviä, mutta ei se mitään, ei nyt sentään ihan epäreilusti. Sitten meillä on kaksi lisäosaa:
Pikalinkit: