hwechtla-tl:
Protukannan uudistus
Tämän projektin ensisijainen tarkoitus on korvata vanha, Accessilla
toteutettu protukannan käyttöliittymä uudella www-pohjaisella
käyttöliittymällä. Varsinainen tietosisältö tullaan säilyttämään
ennallaan, joskin tietomallia todennäköisesti rikastetaan / korjataan
jonkin verran esiin tulleiden kehitystarpeiden mukaisesti.
Työ vaiheistetaan siten, että alkuselvitystyön jälkeen (jolloin
selvitetään, mitä kaikkea varsinaisesti tarvitsee tehdä) aletaan asioita
toteuttaa seuraavassa järjestyksessä:
- toteutetaan toiminnallisuus, jota tämänhetkisellä käyttöliittymällä
on hankalaa tai mahdotonta tehdä
- kehitetään uusi käyttöliittymä siihen pisteeseen, että aiemmasta
käyttöliittymästä voidaan luopua
- projektin jälkeen lisätään uusia ominaisuuksia / hakuja / näkymiä
sitä mukaa, kuin tarvetta ilmenee
Tämänhetkisen käyttöliittymän ongelmia:
- asennus ei ole tarpeeksi yksinkertaista, mikä rajoittaa kannan
käyttäjäkuntaa
- käyttöliittymässä ei ole mitään tietoa erityyppisistä käyttäjistä,
joten käyttöoikeudet voidaan antaa vain niille, joiden voidaan
luottaa olevan sotkematta asioita
- jotkin toiminnot ovat niin hitaita, että se todella haittaa käyttöä
- tietyt usein / säännöllisesti tarvitut tiedot ovat hankalat kerätä
(tämän voisi tietysti korjata myös jatkamalla tämänhetkisen
käyttöliittymän kehittämistä)
- tämänhetkisessä käyttöliittymässä on myös useita pikku ongelmia,
jotka vaikeuttavat sen käyttöä (sama huomio kuin edellisessä)
Uusi käyttöliittymä muuttaa ainakin seuraavat asiat:
- käyttöliittymä on kokonaan www-pohjainen eli sitä käytetään miltä
tahansa koneelta selaimella
- jokaisella on kantaan oma tunnus ja eri tunnuksilla voi olla eri
käyttöoikeuksia
- kantaan on ainakin kaksi käyttöliittymää: toimistolle tarkoitettu,
jolla tietoja voi muutella, sekä satunnaisille kouluttajille /
rekryille tarkoitettu, jolla tietoja voi tarkastella ja niistä saa
tarvittuja tilastotietoja
- myöhemmin kantaan tehtäneen myös eräänlainen
puhelinluettelokäyttöliittymä, mutta se on osa Protun tulevaa (?)
intranet-projektia eikä tämän projektin heiniä
- peruttavuus: muutetuista tiedoista vanhat tiedot varastoituvat
(ainakin) joksikin aikaa siten, että ne voi vielä hakea (ja
palauttaa).
Erillisellä sivullaan on yhteenveto siitä, millainen on lopulta toivottu
protukannan tietomalli.
Tämänhetkisiä ongelmia:
- leiripaikkojen ja koulutuspaikkojen tiedoissa on sellaisia, jotka
eivät tavallaan kuulu paikkoihin: maksuja ja kuljetussysteemeitä
- henkilö-taulun tietueet eivät oikeasti ole henkilöitä, vaan
yhteystietoja. Saman henkilön eri yhteystiedot yhdistetään sen
perusteella, että niillä on sama henkilönumero, "no". Tämä numero on
ainoa, mikä kertoo yksiselitteisesti henkilön; kuitenkin henkilöön
viitataan tietokannan muissa osissa henkilö-taulun id:llä, ei
numerolla.
- jäsen-taulusta puuttuu eroamispvm. henkilö-taulussa on jäsenyyteen
liittyviä tietoja, jäsenmuutospvm ja ensiliittymispvm.
- leiriesitteessä ei näytetä leiriryhmän tietoja, minkä vuoksi
leiripaikka-taulussa on ylimääräisiä rivejä leireille, joista on
jotain lisähuomautettavaa.
- syysleirien yhdistäminen leiritauluun aiheuttaa paljon siivottavaa
erilaisissa yhteyksissä: leirimaksujen reskontrassa,
leiriläispostitus (jos ei muista merkitä), leiriläisyyslistan jokin
osa.
Kehitystarpeita:
- kannan käyttäjät ja näiden käyttöoikeudet; yhdistettäneen muihin
käyttäjätunnuksiin, siis niihin, joilla mm. ylläpidetään
sähköpostialiaksia
- kokeista tieto, missä koulutuksessa / leirillä (/ muussa
tapahtumassa) kokkaa/kokkasi ja milloin
- henkilöille (tai kokeille) paikka tilinumerolle ja hetulle
- tiimien tukihenkilöt
- tiimiläisyyteen ja kouluttajuuteen roolitieto
- mielivaltaiset henkilöryhmät esim. sähköpostin lähettämistä varten
- koulutuksille koulutusnumero ja sen mukaan sähköpostilistat?
- leiri-ilmoittautumisen tila: perunut / netti-ilmo (? en tajua)
- tiedot paikallisryhmistä ja/tai niiden vetäjistä
- ruokavaliotietojen siirtäminen omaan paikkaansa, pois
ilmoittautumisista
- leiriläisten tietoihin huoltajan nimi, puhelinnumero (ja
sähköpostiosoite)
- henkilön tietoihin erikseen kotiosoite, laskutusosoite (ja huoltajan
osoite)
- henkilön äidinkieli (+ muut kielitaidot)
- eroamistieto jäsenyystauluun
- leiripaikka ja -hinta erillisiksi? -> paikoista oma taulunsa, leiri-
ja koulutustiedot erillisiksi
- henkilön autollisuus / ajokortillisuus
- tiedot seminaareista ja niiden ilmoittautumisista?
Muutokset toteutetaan siten, että lisätään uudet taulut / kentät, joihin
tiedot pannaan, ja merkitään turhiksi käyvät kentät vanhasta
tietomallista vanhentuneiksi. Sitten yritetään siivota pois kaikki,
mikä käyttää vanhoja kenttiä.
Korjauksia / Uutta:
- leiri-ilmoa syötettäessä pompautetaan leirin tietoihin, jotta näkee
helposti, onko jengiä samasta koulusta, ja käyttöliittymä hakee
leirien täyttymistilanteen ihan itse
- syysleirien erityishuomiointi leirimaksuissa (40e ei oletuksena
varausmaksu)
- leiritietoihin ja tiimitietoihin kaikki leiriin liittyvät ihmiset:
myös kokki ja tukihenkilö, (vieraat?)
- henkilöille yhteenveto kaikista hommista, joita on hoitanut protussa:
leirit, koulutukset, jaostot, tukihenkilöys, aluekummius, tiedotus,
paikallisaktiviteetti, kokkaus, rekryily, seminaarien vetäminen
- uudet ja eronneet jäsenet tietyllä aikavälillä
- näytöissä historialliset tiedot (esim. vuoden 2002 leirit) vain
erikseen pyytämällä
Säilytettävää:
- henkilölista (rajoitus jäseniin / leiriläisiin)
- henkilön tiedot: yhteystiedot, jäsenyystiedot (+maksut), tehtävät
protussa, leiri-ilmoittautumisen tiedot, ohjustiedot,
kouluttajatiedot, historia
- tehtävätyyppien muokkaus
- leiri-ilmoittautumisten syöttö ja leireille sijoittaminen
- jäsen- ja leirimaksujen syöttö
- leiripaikkojen ja -ryhmien muokkaus
- tiimien tiedot (muokkaus ja raportit)
- koulutusten tiedot: koulutus, osallistujat, koulutuspaikka
- liittyneet ja eronneet jäsenet
- leirien täyttymistilanne
- koulutusten täyttymistilanne
- jäsen-, kouluttaja-, ohjus- ja leiriläispostitus, sekä postitus
mielivaltaisen ryhmän perusteella
- leiriläislista leiriläisiä ja tiimiä varten (vastaavasti
koulutukselle)
- leiri-ilmoittautumiset, joista ei ole tullut vahvistusta postitse.
Turhien ilmojen poisto ja henkilöiden yhteystiedot peräänsoittamista
varten.
- yhteenvedot leiri- ja jäsenmaksujen kertymistä maksamisajankohdan ja
maksukauden mukaan (reskontrat)
Vastuuhenkilöiden lisäksi näitä toimintoja pystyvät käyttämään myös
toimistolaiset.
- yhteystietojen haku
- koulutusten täyttymistilanneyhteenveto
- kaikista yhteenvedoista (ainakin jäsenyyksistä sekä leirien ja
koulutusten täyttymistilanteista) myös mahdollisuus hakea vanha
yhteenveto ajankohdan perusteella
- yhteenveto jäsenistä jäsentyypeittäin
- lista kaikista koulutukseen tulevista ihmisistä, myös kokeista (ei
kaksinkertaisena niitä, jotka ovat kahdessa roolissa)
- kouluttajien yhteystiedot alueittain
- oikeus päivittää koulutusten tietoja kouluttajapaikkaajille?
- tietyn ajankohdan vapaat kouluttajat alueittain
- henkilöiden haku aktiivisuuden (tehtyjen hommien), tiimiroolien (eri
ajankohtina), viime tiimiaktiivisuuden, iän, kielen, osallistuttujen
koulutusten mukaan
- tilastotietoja tiimirooleittain ja alueittain koulutusten
suunnittelua varten
- rekrykanta tulee mukaan muuhun protukantaan
- rekrykannassa pitää voida olla useampia arvioita samasta ihmisestä ->
merkintöjä tehdessä muistiin, kuka merkitsi
- ihmiset tekevät itsearvioinnit aikataulukyselyn yhteydessä (Osma?)
- rekryille mahdollisuus koota tiimit protukantaan
- rekrykantaan hakukäyttöliittymiä
- ohjuksia sen mukaan, mikä aika sopii
- ohjuksia tiimiroolin (UO, VO, jne) mukaan
- sekä tietysti ominaisuuksien mukaan
- sähköpostiosoitteen muutoksen yhteydessä tulee päivittää
automaattisesti osoite myös protun listoilla
- sähköisten tiliotteiden vienti maksuseurantaan
- pulautinten (eli suoraan kantaan tietoa vievien www-lomakkeiden)
tulevan ylläpidon järjestely, ei kuulu tähän projektiin
- yhteystietojen muutos hoituu mailiautomaatilla
- protulla alkaa olla sen verran paljon tilaisuuksia, että olisi hyvä
ehkä olla yleiskäyttöinen ilmoittautumislomake, jolla voi
ilmoittautua mihin tilaisuuteen vain.
(Vanha: ei ota huomioon rekrykannan muutostarpeita, pulautinten
uudistamista eikä tietokannan vaihtamiseen liittyvää työtä)
Sisällöllinen (varsinainen, tulosta vastaava) työ
käyttäjähallinto ja -oikeudet 1t
käyttöliittymän rakenne (valikot ja tilat) 6t
koko ohjelmiston sisäiset palvelut 12t
tietokannan optimointi (indeksit) 1t
muutosten perusmisjärjestelmä 4t
henkilöhaku 2t
henkilö / yhteystiedot 1t
henkilö / huomautukset ja ruokavaliot 1t
henkilö / jäsentiedot 1t
henkilö / roolitiedot 3t
henkilö / ilmoittautumistiedot 2t
leiri-ilmoittautumisten syöttö 4t
leiri / leiripaikka 1t
leiri / osallistujat 2t
leiri / vastuuhenkilöt 2t
koulutus / koulutuspaikka 1t
koulutus / osallistujat 2t
koulutus / vastuuhenkilöt 1t
tehtävätyypit 1t
vapaat kouluttajat -näkymä 1t
jäsenyhteenveto 1t
yhteenveto liittyneistä ja eronneista 1t
leirien täyttymistilanne 1t
koulutusten täyttymistilanne 1t
postitus / vakiopostitukset 2t
postitus / muut kriteerit 2t
vahvistamattomat leiri-ilmoittautumiset 1t
jäsenmaksuyhteenveto 1t
leirimaksuyhteenveto 1t
sähköisten tiliotteiden vienti maksuseurantaan 8t
kokkitietojen mahdollistaminen 1t
tukihenkilötietojen mahdollistaminen 1t
paikallistoiminnan tietojen mahdollistaminen 2t
uudet henkilötiedot 2t
ruokavalioiden yhdistäminen 1t
koulutusten sähköpostilistat 2t
---
yhteensä 77t
Sisällöllisen työn päälle tuleva työ
Kommunikaatio (30% sisällöllisestä työstä) 23t
Ongelmien etsintä ja korjaus (50% sis. työstä) 39t
Kokoustaminen ja raportointi 15t
Tietomallin dokumentointi 3t
---
yhteensä 80t
Koko työurakka siis yhteensä 157 henkilötyötuntia.
Tähän tulee jotain tarkempaa, kunhan selviää, kuinka paljon Panulla
oikeasti on aikaa vuonna 2009.
- Rekryt tarvitsevat ensimmäisenä valmiiksi käyttöliittymän, jolla
pystyy hakemaan henkilöitä erilaisin ehdoin.
- Sitten tarvitaan rekrykannan uudistus siten, että aikataulutoiveiden
yhteydessä annetaan itsearvioinnit. Tämä pitää tehdä 15.2. mennessä,
jolloin aikataulutoiveita aletaan kerätä.
- Tietojen tuonti rekrykannasta pitää olla valmis 22.3. mennessä.
Ylipäänsä aika-arvio siitä, milloin tässä urakassa kuvatut työt ovat
valmiita, on täysin ympäripyöreästi ja vailla riittävää tietoa lokakuu
2009 +/- 6kk.
Tämä on vain muistilista siitä, mitä Panun pitää tehdä projektissa.
- koodausta
- dokumentointia
- lisää työaika-arvioon rekrykannan ja tietokantamuutosten työmäärät
- olla yhteydessä Protun vastaperustettuun
tietotekniikkapalvelu-uudistusprojektien vastaavaan ja selvittää,
ketkä kaikki tekevät muutoksia tietokantaan tai tietokantaa
käyttäviin palveluihin
- kehittää uudesta tietokantamallista suunnitelma ja antaa se
ihmeteltäväksi Protulle
kategoria: projektit
Pikalinkit:
kommentoi
(viimeksi muutettu 02.02.2009 14:35)