(mielentilat / mainostaminen)
Tietenkin. Mainostamisesta on puhuttu loputtomasti.
Mainos :: Mainos yrittää luoda tuotteesta miellyttävän kuvan, ja tavalla tai toisella vakuuttaa sinut siitä, että sinun kannattaa ostaa se.
Tunkeutuja :: Yrittää painaa tuotteen keinolla millä hyvänsä mieleesi. Ärsyttävimmät mainokset ovat yleensä tätä ryhmää. Ärsyttävä mainos on helpompi tehdä kuin kunnollinen, ja tilastollisesti vain vähän tehottomampi. Periaatteesta en milloinkaan osta tuotteita, joilla on ärsyttävä mainos.
Toistaja :: Yhdistää tuotteeseen liittyvät symbolit niin monta kertaa, että päässäsi vakiintuu symbolien merkitykseksi kyseinen tuote. Helpoin tapa käsitellä aivojasi. "NG LI".
Arvuuttaja :: Mainos, joka yrittää saada sinut kiinnostuneeksi, ei välttämättä tuotteesta, mutta ainakin itsestään. Toinen tapa ryöstää ihmisten aivokapasiteettia.
Metamainos :: Edellisiin kyllästyneille suunnattu, mainosten sääntöjä rikkova mainos. Vaikka olisit kuinka elite, olet aina jonkun kohderyhmässä.
Meidän kulttuurimme on "vapaa", eli sen säännöstely ei ole julkisesti määrätyissä käsissä. Tiedotusvälineillä on suuri vaikutus ja mainokset ovat olennainen osa viestintää. Mainokset vaikuttavat kulttuuriimme: mukailevat, kärjistävät, suuntaavat ja pahimmillaan luovat sitä.
Millainen on mainosten suosima kulttuuri? Siinä ihmisillä on mahdollisimman paljon tarpeita. Tarpeita synnyttävät pelko, tylsistyminen, halu olla parempi, nautinnonhalu. Katso mainoksia. Miksi on nautinto ajaa autolla? Koska mainos sanoo niin. Kulttuuri sanoo niin. Miksi vessan pitää haista hyvälle riippumatta siitä, onko se puhdas? No, mainos sanoo niin. Kulttuuri sanoo niin.
Kuukautissidemainos mainostaa sinulle vapautta, mutta samalla pelottelee sillä, että vuotosi näkyy. Big deal. Ja jos haluat huvipuistoon, johtuuko se siitä, että siellä on hauskaa, vai siitä, että kotona on tylsää? Vaiko ehkä siitä, että mainos sanoo, että kotona on tylsää? Ja kun lahjot lastasi, eikö sekin johdu siitä, että mainos on saanut sinut unohtamaan, etteivät lapset arvosta mitään niin paljon kuin sitä, että keskustelet heidän kanssaan?
Maailmassa on paljon muutakin pahaa kuin mainokset. Käytä järkeäsi.
melkein valmiit mielentila-sivut
Pikalinkit: