hwechtla-tl:
Et:n tuntisuunnitelmat
Kerään tälle sivulle tuntisuunnitelmat ET:n kurssille, josta vedän osan
8. luokan oppilaille talvella 2024-2025.
Esittäytyminen
- kuka, mistä, mitä
- muistutus, että sijaisesta pystyy ehkä vielä pääsemään eroon tässä
vaiheessa
- arviointitavat
- ekan tunnin rakenne
Kyselyt (https://www.mentimeter.com/app/presentation/alyqmz87m7ykciz4r7bv3krsckhv1kod/edit?source=share-invite-modal)
- omia preferenssejä
- faktoja opettajasta ja oppilaista
- oppilaiden arvopohja
- lyhyt ekskursio ihmisoikeuksiin
- kysely ET:stä
Keskustelut, ET:n pointti
- tiedättekö, mikä on ET-aineen päämäärä?
- mikä teidän mielestänne se pitäisi olla?
- mitä on hyvä elämä?
Tehtävät (jos ylimääräistä aikaa)
- Venn-diagrammi: Mitä kaikkea sinä olet? Mitä kaikkea tuntemasi
ihmiset ovat? (Esimerkki taululle)
Kotitehtävä
- kysy vanhemmiltasi, mitä on hyvä elämä, ja kerro se seuraavalla
tunnilla (bonuspisteitä jos onnistut jotenkin vaivaannuttamaan
vanhempia kysymyksellä)
(ks. vanha tuntisuunnitelma samasta aiheesta:
http://sange.fi/~atehwa/sokla-portfolio/ts-vahva-sopimusteoria.html)
Uudet käytännöt
- Kännyköiden kerääminen pois
- Istumisjärjestys: kaverin kanssa, lomitettuna toisen parin kanssa
- Pistepalkinnot: biisin sävellys toivotusta aiheesta, toivottu herkku,
Panu kulkee yhden päivän haluttu teksti otsassa (rajoittein)
- Haluaako joku kirjat?
- tuntisuunnitelman näyttäminen
Kotitehtävän purku
- jokainen kirjoittaa kotoa saamansa vastauksen lapulle, joka laitetaan
seinälle
- yritetään luokitella teemoittain
- kuka kannattaa mitäkin määrittelyä, onko muita?
- mahdollisesti janat joissa laitetaan vastakkain elämän tarkoituksia
Harjoitus
- tarkoitus: tutkia itsekkyyden ja yhteistyön kannattavuutta
yksinkertaistetun mallin (pelin) avulla
- pelin säännöt:
- peliä pelataan aina 4 kierrosta peräkkäin
- jokaisella kierroksella molemmat pelaajat valitsevat auttaa toista (2
pistettä vastustajalle) tai pölliä toisen pisteet (1 piste itselle)
- nämä valinnat tehdään näkemättä toisen tekemää valintaa, eli ensin
valitaan piilossa, sitten paljastetaan molempien valinnat
- tämän jälkeen kirjataan kierroksesta saadut pisteet lisäyksenä
pelaajilla mahdollisesti jo oleviin pisteisiin ja edetään seuraavaan
kierrokseen
- pelissä on tarkoitus saada mahdollisimman paljon pisteitä! Ei
siis enemmän pisteitä kuin vastustaja, vaan mahdollisimman paljon.
"selventävä" taulukko
Kuinka monta
pistettä saa? | A auttaa | A pöllii
--------------+----------+---------
B auttaa | A: +2 | A: +3
| B: +2 | B: +0
--------------+----------+---------
B pöllii | A: +0 | A: +1
| B: +3 | B: +1
--------------+----------+---------
Harjoituksen kierrokset
- yksi peli opettajan kanssa (vapaaehtoiset)
- yksi peli siten, että luokka jaetaan kahtia joukkueisiin
- kaksi peliä siten, että pelataan ensin omien ystävien kanssa, sitten
tuntemattomien
- neljä peliä siten, että saa valita oman vastustajansa (ei kuitenkaan
monta kertaa peräkkäin)
Purku
- kuka pärjäsi parhaiten?
- mikä oli paras taktiikka?
- muistuttaako mitään tosielämän tilannetta?
- muistuttaako mitään omasta elämästä?
- muistuttaako mitään kansainvälisestä politiikasta?
- mitä on "oma etu"?
Opetukset tiivistettyinä (jos tullaan näihin tuloksiin)
- Oma etu ja yhteinen etu eivät ole välttämättä vastakkaiset
- Lyhytkatseinen itsekkyys voi tarkoittaa, että tavoittelee lyhyen
tähtäimen etuja, mutta pitkäkatseinen itsekkyys usein tarkoittaa
yhteistyötä
- Joidenkin mielestä moraalin perustaksi ei tarvita muuta kuin oman
edun tavoittelu (filosofeista Thomas Hobbes)
- Hyödyn saaminen itselle edellyttää usein sopimuksia ja sopimukset
edellyttävät seuraamuksia niiden noudattamisesta ja noudattamatta
jättämisestä
Kotitehtävä
- joululoma tulossa. Tee loman aikana joku kantaaottava lappu (esim.
"vihreät kuulat kuuluvat pitsaan", mutta tätä esimerkkiä ei saa
käyttää sellaisenaan) ja liimaa se kotisi seinälle ja ota siitä kuva.
Käytännöt
Kotitehtävien purku
Janat
- (metajana: kuinka paljon asia mietityttää yleensä)
- ystävät ovat tärkeintä maailmassa - ystävät ovat turhia
- todellinen ystävyys on helppo tunnistaa - todellinen ystävyys on
vaikeaa tunnistaa
- tärkeintä on, että ystäviä on paljon - tärkeintä on, että ystävyydet
ovat syviä
- ystävyys syntyy hitaasti - ystävyys syntyy nopeasti
- sopiva ystävien määrä on 0 - sopiva ystävien määrä on 100 (log. skaala)
- ystäviä on helppoa saada - ystäviä on vaikeaa saada
- haluaisin lisää ystäviä - haluaisin vähemmän ystäviä
- huono ystävä on parempi kuin ei ystävää ollenkaan - ei ystävää on
parempi kuin huono ystävä
- ystävyydessä tärkeintä on turvallisuudentunne toisen kanssa -
turvallisuudentunne ei ole tärkeää ystävyydessä
- ystävyydessä tärkeintä on hauskanpito toisen kanssa - hauskanpito ei
ole tärkeää ystävyydessä
- ystävyydessä tärkeintä on keskinäinen arvonanto - arvonanto ei ole
tärkeää ystävyydessä
- ystävyydessä tärkeintä on pitkä aika, jona toinen on tullut tutuksi -
pitkä yhteinen aika ei ole tärkeää ystävyydessä
- ystävyydessä tärkeintä on luottamus - luottamus ei ole tärkeää
ystävyydessä
- ystävyydessä tärkeintä on hyväksyä toinen sellaisena kuin tämä on -
hyväksyntä ei ole tärkeää ystävyydessä
- sosiaalisen median ystävät vastaavat fyysisen maailman ystäviä -
sosiaalisessa mediassa on ihan eri ystävät kuin fyysisessä maailmassa
Keskustelukysymyksiä
- Mistä ystävyys syntyy? Samankaltaisuudesta? Yhteisistä arvoista?
Yhdessä vietetystä ajasta? Luottamuksesta?
- Onko eri ystävyyksilläsi eri syyt?
- Onko eri paikoissa tai yhteisöissä eri verran helppoa muodostaa
ystävyyksiä?
- Mitä omille ystävyyksillesi käy elämän mittaan? Miten ne muuttuvat?
Omaharjoitus pienryhmissä (n. 3 henkeä)
- Kukin kertoo, miten on tutustunut johonkuhun ystäväänsä (ei tarvitse
välttämättä enää olla tekemisissä tämän kanssa), joka ei ole kukaan
opetusryhmästä.
- Ryhmä valitsee jonkin näistä esiteltäväksi, ja valmistelee
muistiinpanot joilla asian pystyy selittämään joku muu kuin se jonka
ystävästä oikeasti on kyse
- Isossa ryhmässä kukin pienryhmä esittelee valitun ystävyystarinan.
Se, jonka ystävästä on kyse, voi sanoa tarkennuksia, ja kaikki saavat
esittää tarkentavia kysymyksiä.
Bonus (jos aikaa): ystävyyden yhteiskunnallinen merkitys
- Minkälaisia ystäviä vanhemmat haluaisi teillä olevan? Miksi?
- Minkälaisia ystäviä poliitikot haluaisi teillä olevan? Miksi?
- Miksi on olemassa harrastamisen Suomen malli?
- Mitä siinä oikein pelätään, jos jollakulla ei ole ystäviä? Ovatko
pelot aiheellisia?
- Onko pahisystäväporukka (esim. pikkurikoksia) myös
yhteiskunnallisesti hyödyllinen?
Kotitehtävä
- Kerro jollekulle arvostamallesi ihmiselle, miksi arvostat häntä. Tee
näistä kehuista(?) yhteenveto, anonymisoi jos haluat ja laita se
driveen.
Ennakkotehtävä (valinnainen)
- Kirjoita noin yhden sivun (2000 merkkiä) essee, jossa vertailet
perhekäsityksiä esim. suomalaisessa, yhdysvaltalaisessa,
kiinalaisessa ja indonesialaisessa kulttuurissa. (Voit valita myös
jotkin eri kulttuurit, kunhan ne ovat tarpeeksi erilaisia keskenään.)
Tekstissä pitää olla yllättäviä asioita. Tehtävään ei saa käyttää
tekoälyä.
- Jos päätät tehdä ennakkotehtävän, sen pitää olla valmis ja palautettu
ennen seuraavan tunnin alkua!
- Pieni anekdootti palautusajankohdista
Käytännöt
- tällä tunnilla taas kerätään kännykät heti alkuun
- istumajärjestys lomitettu
- pyynnön mukaan ei tehdä mitään "leikkisää", vaan puhutaan
- mut se tarkoittaa, ettei kaikki voi vaan vastata "en tiedä", muuten
tunnista ei tule mitään :)
- keskustelu käydään kiertävän kapulan kanssa, vain kapulan pitelijä
saa puhua.
Kotitehtävien tarkastelu (anonymisoituina)
Omien perheenjäsenten merkitys
- Kuka on läheisin perhenjäsenesi? Miksi?
- Millaisessa tilanteessa perheenjäsenesi ovat olleet ihania? Kerro
esimerkki.
- Millaisessa tilanteessa perheenjäsenesi ovat olleet ärsyttäviä?
Kerro esimerkki.
- Toivoisitko jonkin muuttuvan sinun ja perheenjäsentesi suhteissa?
Minkä?
Tulevaisuus perheen kanssa
- Oletko ajatellut perustaa oman perheen?
- Miksi / miksi ei?
- Mikä on mielestäsi sopiva ikä perheellistyä?
- Mitä ennakkoehtoja sille on, että suostuisit perheellistymään? Eli
miten asioiden pitäisi olla, että sitä voisi ajatella?
- Miten aiot kohdella omia lapsiasi?
- Onko jotain arvokasta, mitä olet saanut synnyinperheessäsi ja jonka
haluaisit antaa eteenpäin omille lapsillesi?
- Onko jotain, mitä tekisit toisin kuin omat vanhempasi?
- Onko tärkeää, että perhe toimii oikeudenmukaisesti?
- Mitä se tarkoittaa käytännössä? Esimerkkejä siis.
Perheet ylipäänsä
- Onko lapsien hankkiminen itsekästä? Miksi?
- Onko itsekästä olla hankkimatta lapsia? Miksi?
- Miksi yhteiskunnassa tuetaan lapsiperheitä monin tavoin?
Esimerkiksi, miksi perheille on niin paljon palveluita?
- Millaiset mahdollisuudet lapsella on vaikuttaa elämäänsä? Mitä
vaikutustapoja on?
- Mitä erityisoikeuksia lapsilla on? Miksi?
- Mikä on oikea tapa päättää asioita perheessä? Miksi?
Kotitehtävä
- mene johonkin paikkaan, josta ei näy yhtään taloa tai muutakaan
ihmisen rakentamaa (pitäisi olla Maunulassa aika helppoa). Ota
mukaasi jokin haluamasi juoma (suosittelen lämmintä juomaa) ja
mahdollisesti istuinalusta. Pidä pieni tauko ja juo juoma kyseisessä
paikassa.
- Ota kuva itsestäsi kyseisessä paikassa ja lähetä kuva classroomiin.
Ennakkotehtävä (valinnainen)
- Haastattele ulkona 15 (itsellesi tuntematonta) ihmistä siitä, mitä he
yleensä tekevät luonnossa, mitä luonto merkitsee heille, ja mitä he
ovat valmiit tekemään luonnon hyväksi. Kirjoita vastaukset muistiin
ja laita driveen. (Tähänkään tehtävään ei tietenkään saa käyttää
tekoälyä, koska se ei ole ulkona eikä sinulle tuntematon ihminen.)
- Jos päätät tehdä ennakkotehtävän, sen pitää olla valmis ja palautettu
ennen seuraavan tunnin alkua!
Pikalinkit:
kommentoi
(viimeksi muutettu 12.01.2025 19:30)