hwechtla-tl: 
Teos: smalltalk
Avaruusasema, joka on omavarainen kaiken suhteen.  Koostuu osasista,
jotka voi yksitellen irrottaa ja jälleen kiinnittää.  Kaikki
ohjaus- ja valvontajärjestelmät noudattavat yhtenäisiä periaatteita.
Miksi?
-  Smalltalk oli todella futuristinen kieli: Smalltalkin kehittäjä alkoi
   suunnitella kieltä nähtyään ensimmäisen 2d-kuviin pystyvän
   tietokonenäytön, jotta olisi jokin graafinen käyttöympäristö siinä
   vaiheessa, kun nämä uudet näytöt olisivat tarpeeksi halpoja yleiseen
   käyttöön.
-  Smalltalk ei ole alun perin vain kieli, vaan kehitysympäristö ja
   käyttöjärjestelmä; ja ns. "olio-ohjelmointi" otettiin sen kantavaksi
   periaatteeksi.  Tässä suhteessa Smalltalk on kuin avaruusalus, joka
   on lähtenyt Lisp-kielten maaäidistä liikkeelle; olio-ohjelmoinnin
   ja kokonaan kieleen integroidun käyttöympäristön ajatukset ovat
   kehittyneet Lisp-kulttuurissa.
-  Graafisten käyttöliittymien perusperiaatteet suunniteltiin
   Smalltalk-käyttöympäristön osina.  Samat perusperiaatteet (ikkunat,
   painikkeet, jne) popularisoitiin sittemmin 80-luvulla Applen
   Macintosh-tietokoneissa, joiden kautta niistä kehittyi se
   käyttöympäristö, joka nykyään tunnetaan "työpöytänä".
-  Smalltalk on rakennettu huolellisesti kieleksi, jossa
   kehitysympäristön jokaista osaa pystyy kehittämään edelleen tai
   korvaamaan sen itse tekemällään.
Kuvia netistä:
    | myButton |
    myButton := Button new.
    myButton label: 'press me'.
    myButton action: [ myButton destroy ].
    myButton open.
näyttely: ohjelmointikielten kuvat
kommentoi
 (viimeksi muutettu 17.01.2012 12:47)