hwechtla-tl:
Teos: logo
Lapsi, joka avaa lahjapaketin. Sisällä robottikilpikonna. Taustalla
Sierpinskin kolmion muotoon aseteltu runo lapsuuden arvaamattomuudesta.
Miksi?
- Logo kehitettiin varta vasten kieleksi, joka tukee lasten oppimista.
Sen syntaksi on yksinkertainen ja suoraviivainen, siinä on helppoa
saada näytölle jotain. Käytännössä jokainen logo-ympäristö sisältää
tilan, jossa eri komentoja voi kokeilla katsoakseen, mitä ne tekevät.
- Logo suunniteltiin sellaiseksi, että se tukee järjestelmällistä,
ongelmia osina ratkaisevaa ajattelua. Logo suosii lyhyitä,
uudelleenkäytettäviä määritelmiä pitkien ohjelmien sijaan.
Määrittelyiden kirjoittamista kutsutaan "sanojen opettamiseksi"
tietokoneelle.
- Logo on kuuluisa "kilpikonnagrafiikastaan". Kilpikonna on
eräänlainen piirturi, jolle annetaan etenemisohjeita
kaksiulotteisella tasolla. Grafiikkamalli kehitettiin, jotta lasten
olisi helppo rakentaa käsinkosketeltavia, uudelleenkäytettäviä
grafiikkakomponentteja (esim. "tee neliö siihen kohtaan tasoa, jossa
kilpikonna sattuu olemaan") ilman taustatietoja
koordinaattijärjestelmistä, ja piirturia kutsutaan kilpikonnaksi,
jotta olisi helpompaa ymmärtää, miten se toimii.
Kuvia netistä:
to circle
repeat 360 [fd 1 rt 1]
end
to tree
pu bk 100 pd
trunk
center_top
left 90
circle
end
näyttely: ohjelmointikielten kuvat
kommentoi
(viimeksi muutettu 17.01.2012 12:00)