hwechtla-tl:
Teos: Smalltalk
Avaruusasema, joka on omavarainen kaiken suhteen. Koostuu osasista,
jotka voi yksitellen irrottaa ja jälleen kiinnittää. Kaikki
ohjaus- ja valvontajärjestelmät noudattavat yhtenäisiä periaatteita.
Miksi?
- Smalltalk oli todella futuristinen kieli: Smalltalkin kehittäjä alkoi
suunnitella kieltä nähtyään ensimmäisen 2d-kuviin pystyvän
tietokonenäytön, jotta olisi jokin graafinen käyttöympäristö siinä
vaiheessa, kun nämä uudet näytöt olisivat tarpeeksi halpoja yleiseen
käyttöön.
- Smalltalk ei ole alun perin vain kieli, vaan kehitysympäristö ja
käyttöjärjestelmä; ja ns. "olio-ohjelmointi" otettiin sen kantavaksi
periaatteeksi. Tässä suhteessa Smalltalk on kuin avaruusalus, joka
on lähtenyt Lisp-kielten maaäidistä liikkeelle; olio-ohjelmoinnin
ja kokonaan kieleen integroidun käyttöympäristön ajatukset ovat
kehittyneet Lisp-kulttuurissa.
- Graafisten käyttöliittymien perusperiaatteet suunniteltiin
Smalltalk-käyttöympäristön osina. Samat perusperiaatteet (ikkunat,
painikkeet, jne) popularisoitiin sittemmin 80-luvulla Applen
Macintosh-tietokoneissa, joiden kautta niistä kehittyi se
käyttöympäristö, joka nykyään tunnetaan "työpöytänä".
- Smalltalk on rakennettu huolellisesti kieleksi, jossa
kehitysympäristön jokaista osaa pystyy kehittämään edelleen tai
korvaamaan sen itse tekemällään.
Kuvia netistä:
| myButton |
myButton := Button new.
myButton label: 'press me'.
myButton action: [ myButton destroy ].
myButton open.
näyttely: ohjelmointikielten kuvat
kommentoi
(viimeksi muutettu 17.01.2012 12:47)