(toiminnot)

hwechtla-tl: Rantepao, makassar ja jakarta

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


(matka 05.11.2014) Tämä on todennäköisesti viimeinen merkintä matkapäiväkirjaan. Suomeen palaaminen oli aikamoinen kulttuurishokki. Täällä ei ole oikein ketään, ja nekin vähät, jotka ovat, eivät juttele. Ööh?

indonesia90.jpeg

Koululaisia odottelemassa koulun alkamista

Ensimmäinen tunti on todennäköisesti liikuntaa, siksi tämmöiset asut. Myöhemmin päivällä kadut olivat täynnä koululaisia, jotka olivat matkalla johonkin, mutten oikein tajunnut, minne.


indonesia92.jpeg

Urheilukentän aktiviteetteja, jumppaa


indonesia93.jpeg

Omituisen militaristinen päiväkodin aamujumppa


indonesia94.jpeg

Näkymä vuoristosta Rantepaoon


indonesia95.jpeg

Indonesiassa tykätään käsinkirjoitetuista kuiteista (tai ei ole mitään kuitinkirjoituskoneita)


indonesia96.jpeg

Tie Makassarin lentokentälle on pitkä


indonesia97.jpeg

Sulttaani Hasanuddin on lentokentän suojelija (Jakartassa Soekarno-Hattan lentokentän tiellä on vastaavaan tapaan patsaat, joissa on Sukarno ja Hatta.)


indonesia98.jpeg

Jakartan paikallisjunia.


indonesia99.jpeg

Hyviä kattoja.


indonesia105.jpeg

Huonoja kattoja.


indonesia100.jpeg

Rautatieasemilla on junaannousukorokkeet.


indonesia101.jpeg

"Juna naisia varten", kereta khusus wanita


indonesia102.jpeg

Työntekijät keräsivät roskaa haisevasta kanavasta. Kuva on Jakartan Durista. (Mutta silti Jakartan kanavat olivat hyväntuoksuisia verrattuna Makassarin vastaaviin.)


indonesia103.jpeg

Durin sivukuja. Köyhää aluetta, mutta ihmiset ovat iloisia. Lapset kulkevat myös kujilla.


indonesia104.jpeg

Myös hikipajassa ollaan iloisia. Vaatteita surruttavat ihmiset tulivat tervehtimään ovelle, kun pysähdyimme valokuvaamaan. Makassarissa sivukujilla oli työttömiä, Jakartassa huonoihin oloihin työllistyneitä.


indonesia106.jpeg

Pasar Barussa oli 70-prosenttisen tyhjä kauppakeskus.


indonesia91.jpeg

Liikenne toimii näin. Oikealle kääntyminen (siis vaikeampaan suuntaan, koska Indonesian liikenne on vasemmanpuoleista) toimii eri tavalla kuin meillä. Meillä jäädään omalle kaistalle, kunnes on tilaa kääntyä vasemmalle. Indonesiassa taas kyseessä on kaksi tienylitysoperaatiota, joissa mennään ensin oman tien vastaantulijoiden kaistan yli ja sitten kohdetien vastaantulijoiden kaistan yli. Vaikea selittää.

Väistäminen toimii siten, että pienemmät ja näppärämmät kulkuneuvot väistävät suurempia ja hankalammin liikkuvia.


kommentoi (viimeksi muutettu 10.11.2014 16:26)