Mielestäni mielenkiintoinen juttu siitä, kuinka Google suhtautuu Androidin menestykseen:
Hurjaa, että Google ilmeisesti katsoo pystyvänsä kilpailemaan ohjelmistojen kehitysnopeudessa avoimen lähdekoodin kehittäjien kanssa. Toisaalta, älypuhelimet eivät välttämättä ole edes se plättäri, josta avoimen lähdekoodin kehittäjät ovat eniten kiinnostuneita: minä ainakin haluan aina tehdä työtäni laitteella, jossa on kunnon näppis ja Unix-työkalut saatavilla. Ja sitä varten tarvitaan puhelimiin perinteinen Linux-distro, ei mitään Androidia.
Googlen koodin tekee tietysti houkuttelevaksi sen integraatio palveluihin, ja palvelut tekee houkuttelevaksi niiden tietosisältö ja sosiaalinen pääoma (siis käyttäjäkunta). Siksi oikeastaan nimenomaan Googlen palveluille tarvitaan avoimet kilpailijat. Pohdin tätä asiaa aikana, jolloin Googlella ei ollut mitään muuta arvokasta suljettua tietoa, kuin se, mitä nettisivuja on olemassa: hakukoneongelma. Juuri suljettujen palvelujen tuoman monopolin vuoksi on esimerkiksi hyvin tärkeää, että Wikipedia ja OpenStreetMap ovat olemassa.
Olen selittänyt yleisemminkin ulkoisten palveluiden ongelmia. Mutta en ole tainnut selittää, miksi tietotekniikka synnyttää luonnostaan monopoleja ja miksi se on ihan oikeasti ongelma.
Minulla on (taas!) ihan ok idis, jota en ehdi toteuttaa: paranneltuja sääntöjä yleisille pelitarvikkeille. Monet klassiset pelitarvikkeet tietysti ovatkin useita pelejä varten, kuten pelikortit; ja jotkin pelit (kuten Arimaa) on valmiiksi suunniteltu pelattaviksi toisten pelien nappuloilla.