En tiedä kenelle mun kannattais vaahdota mut nää AI-koulutusspämmit erkanee todellisuudesta yhä kauemmas. Sain kaksi joiden otsikot on:
Eka puhuu ohjelmoinnista, toka markkinoinnista eli liidien (lupaavien asiakkaiden) löytämisestä. Ja molemmat on epärealistisia, tai realistisia pahassa maailmassa.
Ensimmäisessä on kyse siitä, että AI-avusteisesti pystyy tuottamaan enemmän koodia. Joskus se koodi on hyvää, joskus huonoa. Jos "tehokkuus" nähdään kykynä tuottaa koodia (niin kuin huono johto voi nähdä), niin AI:lla pystyy olemaan paljon tehokkaampi mutta tuottamaan työtovereilleen ja koodin tuleville ylläpitäjille vaivaa (koska koodin laatu kärsii). Pitkällä aikavälillä melkein jokainen tuote kaatuu nimenomaan siihen että koodia on liian paljon, ei liian vähän.
Mikä on riski, että menettää arvostustaan, jos ei ymmärrä AI-avusteisesti tuotettua koodiaan? Jos firmassa on prosesseja turhan koodin karsimiseksi, riski kohdentuu työntekijään. Jos firmassa ei ole niitä prosesseja, riski kohdentuu pitkällä aikavälillä firmaan itseensä.
Toisessa on kyse siitä, että käytetään AI:ta sekä mahdollisten asiakaskontaktien "pisteyttämiseen" että turhan tekstin generoimiseen valmiissa asiakaskontaktissa. Arvatkaa, kuinka moni firman päättäjä _haluaa_ että häneen otetaan yhteyttä sen perusteella, että AI arvelee hänen olevan vaikutusvaltainen? Tasan nolla. Arvatkaa, kuinka moni firman päättäjä haluaa, että yhteydenotossa on AI:n generoimia kohteliaisuuksia? Tasan nolla. Lisäksi mainoksessa halveksitaan assistenttien vaikutusvaltaa, joka on usein isompi kuin muodollisten johtajien - mutta se onkin varmaan suunnattu johtajille.
Mikä on riski, että menettää asiakkaan, jos ei ymmärrä miksi AI suosittelee kontaktointia tai ei tajua, millä tavalla asiakkaalle pitäisi puhua? Aika korkea.
Todellisuus on jotain enemmän tämän näköistä: https://www.feissarimokat.com/2025/11/asiakaspalvelun-aarteita-osa-14/