(toiminnot)

hwechtla-tl: Qin-vaihtoehtosäännöstö

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


Tässä on vaihtoehtoisia sääntöjä Qin-laudalla pelaamiseen. Harmi kyllä, näitä ei ole ehditty kovin hyvin pelitestata, ja lisäksi niissä on tunnettuja ongelmia, jotka pitäisi korjata. Mutta julkaistaan nyt kumminkin. Ehkä joku muu testaa ja tekee ehdotuksia korjauksiksi.

(muotoilut eivät ole tämän wikin mukaisia, sillä teksti on kirjoitettu stx2anya varten)

title: Qin-pelin vaihtoehtosäännöstö author: Panu Kalliokoski language: finnish char_coding: utf8

! Yleistä Qinistä

Qin on yksi niitä pelejä, jossa on ihan hyvät pelivälineet ja vähän nöfnöf säännöt. Tämä säännöstö tarjoaa vaihtoehtoisia tapoja Qin-pelin pelaamiseen.

! Yleistä säännöstöstä

Tämä säännöstö sisältää useampia vaihtoehtoisia sääntöjä, jotka on tarkoitettu yhdistettäviksi toisiinsa. Alkuperäisiä Qin-sääntöjä ei käytetä ollenkaan, vaan alempana luetelluista sääntömoduuleista kootaan kokonaiset, koko pelin kattavat säännöt (/sääntösyntagma/). Aivan kaikki sääntöjen yhdistelmät eivät ole välttämättä järkeviä, mutta moduulit on suunniteltu siten, että mahdollisimman useat säännöt sopisivat yhteen. Ensin esitellään moduulit, sitten joitain niiden syntagmoja.

Jotta eri peliversioihin olisi helppo viitata, sääntömoduuleille on tavun mittaiset nimet, jotka yhdistämällä saa sääntösyntagmalle lyhyehkön nimen. Eri peliversioita on noin puolitoista miljoonaa. Tähän on laskettu mukaan kaikki yhdistelmät, joissa on mukana yksi tai kaksi lopetussääntöä.

!! Suositukset

Aloittelevalle pelaajalle tietyt säännöt ovat helpompia ymmärtää kuin toiset. Monien sääntöjen viidakossa saattaa tuntua myös siltä, että kokonaisen sääntösyntagman muodostaminen on ylipääsemätön tehtävä. Siksi vaihtoehtoisista sääntömoduuleista on suosituksia, mitä sääntöjä voisi kokeilla ennen muita.

Suositellut moduulit ovat: Eniten pagodeja -voittosääntö, Ei laattoja varastossa -lopetussääntö, Rakenna tai osta -vuorosääntö, Vuorotellen-pelaamisjärjestys, Pelaajien värit -pagodisääntö ja Tukikohta-kyläsääntö. Myös säännön kohdalla on merkitty, onko sääntö suositeltu.

! Sääntömoduulit

Kokonaiset säännöt koostuvat kuudesta moduulista: mihin peli loppuu (5 vaihtoehtoa), miten voittaja määrittyy (6 vaihtoehtoa), miten vuoroja jaetaan (3 vaihtoehtoa), mitä yhdellä vuorolla tehdään (3 vaihtoehtoa), mitä pagodeilla tehdään (12 vaihtoehtoa) ja miten kylät vaikuttavat peliin (3 vaihtoehtoa). Lisäksi voidaan ottaa käyttöön joitain lisäsääntöjä (joita on tarjolla 5).

!! Miten aloitetaan?

Tässä kysymyksessä ei ole mitään vaihtoehtoja. Pelaajat valitsevat, kumpaa pelilaudan puolta käytetään, valitsevat värinsä ja saavat kolme laattaa, jonka jälkeen aletaan pelata valitun "Miten vuorot jaetaan" -säännön mukaisesti.

Kaikissa säännöissä oletetaan, että kullakin pelaajalla on laattojen väreissä "oma väri". Tämä väri valitaan jo ennen pelin alkua. Jos pelaajia on 2 tai 3, kullekin valitaan oma väri. Jos pelaajia on 4 tai 6, kunkin värin jakaa aina kaksi pelaajaa ja se on siis molempien pelaajien oma väri (4 pelaajan pelissä yksi väri ei ole kenenkään).

!! Kuka voittaa?

Tässä osiossa olevat sääntömoduulit ovat toisilleen vaihtoehtoisia, eikä niitä voi käyttää yhdessä. Nämä moduulit kertovat, miten pelin loputtua selvitetään, kuka pelin voitti.

Eniten pagodeja::

Pelin voittaa se pelaaja, jolla on eniten pagodeja. Pelaajan pagodeiksi katsotaan yleensä ne, jotka sijaitsevat hänen värisellään alueella. (Jotkin moduulit muuttavat tätä määritelmää.) Mikäli useammalla pelaajalla on eniten aluetta, voittaja on näistä se, jonka vuorosta on pisin aika.

Tämä moduuli on *suositeltu*.

Eniten pagoditorneja::

Pelin voittaa se pelaaja, jolla on eniten "ylemmän kerroksen" pagodeja, eli sellaisia, jotka ovat toisten pagodien päällä. Kaksikerroksisessa pagoditornissa on siis yksi ylemmän kerroksen pagodi, kolmikerroksisessa kaksi ja niin edelleen. Mikäli useammalla pelaajalla on eniten ylemmän kerroksen pagodeja, näiden voittaja määräytyy "Eniten pagodeja" -säännön perusteella.

Jos käytät tätä moduulia eikä pagodeja voi siirrellä (eli käytössä ei ole "yhdistelmät"-sääntöä eikä "värien kyvyt"-säännön vihreää väriä), pagodeja saa rakentaa paikkoihin, joissa on jo pagodi.

Suurin toiseksi suurin lääni::

Pelin voittaa se pelaaja, jonka värisistä /lääneistä/ eli yhtenäisistä samanvärisistä alueista toiseksi suurin on vähintään yhtä suuri kuin muiden pelaajien toiseksi suurin lääni. Mikäli toiseksi suurimmat läänit ovat useammalla pelaajalla suurimmat, voittaja on näistä se, jonka vuorosta on pisin aika.

Pienin suurin lääni::

Pelin voittaa se pelaaja, jonka värisistä /lääneistä/ eli yhtenäisistä samanvärisistä alueista suurin on pienempi kuin kenelläkään muulla. Tasatilanteessa pienimpien suurien läänien haltijoiden voittaja määräytyy "Suurin toiseksi suurin lääni" -säännön perusteella.

Eniten laattoja::

Pelin voittaa se pelaaja, jolla on eniten laattoja kädessään. Mikäli useammalla pelaajalla on eniten laattoja, näiden voittaja määrittyy "Eniten pagodeja" -säännön perusteella.

Vähiten laattoja::

Pelin voittaa se pelaaja, jolla on vähiten laattoja kädessään. Mikäli useammalla pelaajalla on vähiten laattoja, näiden voittaja määrittyy "Eniten pagodeja" -säännön perusteella.

!! Milloin peli loppuu?

Tämän osion moduuleja pystyy käyttämään yhdessä (mutta niitä ei kannata ottaa kovin monta). Ne kuvaavat, missä tilanteessa peli loppuu ja milloin siis katsotaan, kuka on voittanut voittosääntömoduulin perusteella. Jos moduuleja käytetään useampia, mikä tahansa lopetusehto riittää pelin loppumiseen.

Peli loppuu joka tapauksessa aina, kun kenelläkään pelaajalla ei ole laattoja kädessä.

Ei laattoja varastossa::

Peli loppuu, kun varastossa olevat laatat (siis otettavat laatat) loppuvat.

Tämä moduuli on *suositeltu*.

Alueen reunat::

Peli loppuu, kun värillisiä laattoja on vähintään kolmella eri laidalla lautaa (leijonalaudalla pelattaessa yhden näistä laidoista täytyy olla aloituslaidan vastakkainen laita).

7 samanväristä pagodia::

Peli loppuu, kun jollakulla pelaajalla on vähintään 7 keskenään samanväristä pagodia. (Yleensä pelaajien pagodeja ovat pelaajan värisellä alueella olevat pagodit, mutta jotkin moduulit muuttavat tätä määritelmää.)

Ei laattoja kädessä::

Peli loppuu, kun jollakulla pelaajalla ei ole yhtään laattaa kädessä.

Kylistä 7 valloitettu::

Peli loppuu, kun 7 kylän päälle on rakennettu vähintään yksi pagodi tai laatta.

!! Mitä yhdellä vuorolla tehdään?

Tämän osion moduulit ovat toisilleen vaihtoehtoisia, eli niitä ei voi käyttää yhdessä. Ne määrittävät, mitä kukin pelaaja tekee tehdä yhdellä vuorollaan. Se, miten pelaaja saa vuoron, vaihtelee toisten sääntöjen mukaan - katso "miten vuorot jaetaan" alempana.

Jos pelaajan pitäisi nostaa laatta mutta varastossa ei ole sellaista, laatta vain jätetään nostamatta.

Kaikissa moduuleissa laatat laitetaan lähtökohtaisesti laudalle siten, että niiden pitää sivuta jotain värillistä ruutua, mutta ne eivät saa peittää värillisiä ruutuja. (Jotkin moduulit muuttavat tätä sääntöä.)

Rakenna tai osta::

Pelaaja tekee vuoron aikana seuraavat toimet (järjestyksessä):

  1. ottaa kaksi laattaa varastosta
  2. jommankumman seuraavista:
  1. käyttää halutessaan yhtä pagodia. Pagodimoduulit määrittävät, mikä katsotaan pagodin käyttämiseksi.

Tämä moduuli on *suositeltu*.

Läänien mukaan::

Pelaaja tekee vuoron aikana seuraavat toimet (järjestyksessä):

  1. ottaa kaksi laattaa varastosta
  2. tekee jommankumman seuraavista /n/ kertaa. Jos pelaajalla oli vuoronsa alussa vähiten /läänejä/ eli toisistaan erillisiä, omansavärisiä alueita, /n/ = 1; jos toiseksi vähiten läänejä, /n/ = 3; jos eniten läänejä, /n/ = 2. Huomaa omituinen järjestys!

Sotakampanja::

Pelaaja tekee vuoron aikana seuraavat toimet (järjestyksessä):

  1. ottaa /n/ + 1 laattaa varastosta, jossa /n/ on pelaajan pagodien määrä
  2. asettaa aina vähintään yhden, mutta enintään puolet kädessään olevista laatoista laudalle ja rakentaa pagodit niihin paikkoihin, joihin uudet laatat luovat lailliset paikat
  3. käyttää enintään kolmea pagodia (mutta ei samaa useampaa kertaa).

!! Miten vuorot jaetaan?

Tässä osiossa olevat moduulit määrittävät, milloin kukin pelaaja saa vuoronsa. Ne eivät sovellu käytettäviksi yhdessä.

Vuorotellen::

Vuoro yksinkertaisesti kiertää. Kun yksi pelaaja on tehnyt vuoronsa toimet, vuoro siirtyy hänen vasemmalla puolellaan olevalle pelaajalle. Ensimmäisen vuoron tekee nuorin pelaaja.

Tämä moduuli on *suositeltu*.

Pagodeilla ostamalla::

Vuoro siirtyy sille, joka tarjoaa eniten omia pagodejaan. Jos useampi pelaaja tarjoaa yhtä paljon, se tarjous voittaa, joka on lähimpänä viime pelaajaa, kun kierretään myötäpäivään. Se, joka voittaa tarjouskilpailun, poistaa (siirtää takaisin varastoon) tarjoamansa määrän omia pagodejaan.

Yhtäaikaisesti::

Pelaajat toteuttavat vuoron kunkin vaiheen yhtäaikaisesti, eli eri pelaajat tekevät samaan aikaan saman vaiheen vuorosta.

Kun on aika ottaa laattoja, pelaajat ottavat laatat yhtaikaa. Jos laatat ovat loppumaisillaan, niitä siirretään poistopinoon siten, että kaikki eniten laattoja saavat pelaajat saavat yhtä monta laattaa.

Tilanteessa, jossa pelaaja voi asettaa laatan, ostaa pagodin tai käyttää pagodia, kaikki pelaajat valitsevat yhden laatan kädestään ja asettavat sen väärin päin eteensä, jonka jälkeen kaikki osoittavat yhtaikaa jotain sellaista ruutua laudalla, johon haluavat pelata (tai kirjoittavat koodinaatit paperilapulle ja näyttävät ne yhtaikaa).

Jos osoitettuun ruutuun on sallittua asettaa laatta tai rakentaa pagodi, pelaaja voi tehdä sen, mikäli se on tässä vuoron vaiheessa sallittua. Jos osoitetussa ruudussa on pelaajan pagodi, pelaaja voi käyttää sitä, mikäli se on tässä vuoron vaiheessa sallittua. Laattaa ei saa kuitenkaan asettaa toisen pelaajan osoittamaan ruutuun eikä sitä ympäröiviin ruutuihin. Jos pelaajalla ei ole laillista siirtoa, hän menettää tämän vuoron, mutta jos laillinen siirto on olemassa, se on tehtävä. Jos kaksi pelaajaa osoittaa samaa ruutua, ainoa laillinen toimi on pagodin käyttäminen.

Jos pelaaja asettaa laatan, sen on oltava pelaajan eteen asetettu, etukäteen valittu laatta. Jos pelaaja rakentaa pagodin ostamalla, eteen asetetun laatan tulee olla yksi poistopinoon heitettävistä.

Jos vuoroon sisältyy vaihteleva määrä toimia (siis laattojen asettamisia, pagodien rakentamisia tai pagodien käyttöjä), ne tehdään yksi kerrallaan. Joka välissä pelaajat, jotka ovat tehneet vähimmäismääränsä mutteivät vielä enimmäismääräänsä toimia, voivat valita, vieläkö ovat mukana. Huomaa kuitenkin, että eri pelaajat eivät voi tehdä samaan aikaan vuoron eri vaiheita (esim. sotastrategiasäännöillä ei voi olla niin, että yksi asettelee laattoja mutta toinen käyttää pagodeja).

!! Mitä pagodeilla tehdään?

Tämän osion säännöt määrittävät, mihin pagodeja saa rakentaa, mitä "pagodin käyttäminen" tarkoittaa, ja miten pagodit vaikuttavat peliin. Säännöt ovat keskenään vaihtoehtoisia eli eivät sovi yhteen, mutta moduuleista on useampia versioita sen mukaan, minkä väriset pagodit ovat mukana pelissä.

Pagodeja saa rakentaa vain tietyille paikoille. Pagodin paikan ympärillä täytyy olla yhdenväristä aluetta tietyn kuvion mukaisesti. Aluetta saa olla enemmänkin, kunhan siitä löytyy tarvittu kuvio. Alla olevissa kaavioissa ruudut näyttävät, minkä muotoinen alue pitää olla kyseessä, ja X-kirjaimet merkitsevät ruudun, johon pagodin saa rakentaa. Pagodi rakennetaan joko ostettaessa tai laattaa asetettaessa, vuoron sisältömoduulin mukaisesti.

   +--+                         +--+--+--+--+--+
   |  |                         |  |  |XX|  |  | vihreä pagodi
+--+--+--+                      +--+--+--+--+--+
|  |XX|  |      musta pagodi    
+--+--+--+                         +--+--+
   |  |                            |  |  |
   +--+                            +--+--+
                                   |XX|         valkoinen pagodi
+--+--+--+                         +--+--+
|  |  |  |                         |  |  |
+--+--+--+                         +--+--+
   |  | 
   +--+
   |XX|         violetti pagodi
   +--+

Pagodia ei saa rakentaa paikkaan, jossa on jo pagodi, paitsi moduulissa "eniten pagoditorneja" mainituin poikkeuksin.

Pelaajien värit::

Pagodit kuuluvat tietylle pelaajalle värinsä mukaan, ei sen mukaan, millä alueella pagodi sijaitsee. Pelaaja saa tietyn pagodivärin omakseen, kun: - pelaa kyseisen värisen pagodin, - tämä pagodiväri ei ole vielä kenenkään muun pelaajan, ja - pelaajalla ei vielä ole omaa pagodiväriä. Pelaajan oma pagodiväri merkitään asettamalla yksi pagodi pelaajan eteen, kun pelaaja saa pagodivärinsä.

Tämä moduuli on *suositeltu*.

Värien kyvyt::

Tässä moduulissa pagodit muuttavat lähiympäristönsä sääntöjä alla mainitulla tavalla. Pagodin ominaisuutta saa aina käyttää pelaaja, jonka alueella pagodi sijaitsee.

- musta pagodi: sillä 5x5-ruudukolla, jonka keskellä pagodi on, pelaaja saa asettaa pelilaattoja vanhojen pelilaattojen päälle. - valkoinen pagodi: sillä 5x5-ruudukolla, jonka keskellä pagodi on, kukaan ei saa asettaa pelilaattoja vanhojen pelilaattojen päälle (vaikka lähistöllä olisi musta pagodi). - vihreä pagodi: sillä 5x5-ruudukolla, jonka keskellä pagodi on, pelaaja saa siirtää jotain muuta pagodia yhden ruudun johonkin suuntaan. Tämä lasketaan pagodin käyttämiseksi. - violetti pagodi: sillä 5x5-ruudukolla, jonka keskellä pagodi on, pelaaja saa vaihtaa jonkin muun pagodin toisen väriseksi. Tämä lasketaan pagodin käyttämiseksi.

Moduulista on useampia versioita sen mukaan, mitkä kaikki värit ovat mukana.

Yhdistelmät::

Tässä moduulissa pagodit vain ovat, mutta niitä voi käyttää toistensa siirtämiseen.

Pelaaja voi käyttää pagodiaan seuraavasti, jos pelaajan kaksi eriväristä pagodia ovat samalla rivillä pysty- tai vaakasuunnassa: - toista pagodia voi siirtää kauemmas toisesta niin monta ruutua kuin haluaa - kolmannen pagodin, joka on eri väriä kuin kumpikaan pelaajan pagodeista eikä näiden välissä, voi siirtää näiden väliin haluamaansa ruutuun. Molemmat nämä toimet lasketaan siis pagodin "käyttämiseksi".

Moduulista on kaksi versiota: toisessa käytetään kolmea väriä, toisessa kaikkia neljää.

!! Miten kylät vaikuttavat peliin?

Tässäkin osiossa esitellyt moduulit ovat keskenään vaihtoehtoisia. Ne määrittävät, mitä laudalla olevien kylien suhteen tehdään.

Tukikohta::

Pelaaja, joka asettaa ensimmäisenä laatan kylän viereen, rakentaa kylään haluamansa värisen pagodin. Pagodin omistaa pelaaja tai pelaajat, joiden värinen alue on enemmistönä kylän viereisissä ruuduissa (ellei käytetä "Pelaajien värit" -pagodimoduulia).

Tämä moduuli on *suositeltu*.

Roskakori::

Pagodin voi siirtää kylään normaalien sääntöjen puitteissa, mutta se ei kuulu kenellekään eikä sitä voi käyttää. Tämä moduuli on käyttökelpoinen lähinnä yhdessä sellaisten sääntöjen kanssa, jotka sallivat pagodien liikuttamisen.

Pehmeä este::

Kylä on kuin este (järvi / laudan reuna), paitsi että se muuttuu tyhjäksi ruuduksi pelaajalle, jonka aluetta on vähintään kylän kahdella reunalla. Tällöin kyseinen pelaaja voi asettaa kylän päälle laatan, jos se on muuten mahdollista.

!! Lisäsäännöt

Nämä moduulit voi ottaa mukaan, jos haluaa. Joitain moduuliyhdistelmiä ne parantavat.

Pagodien myyminen::

Luopumalla kahdesta omasta pagodistaan pelaaja saa nostaa laatan. Tämä tehdään siinä vaiheessa vuoroa, kun saa nostaa laattoja. Myydyt pagodit siirretään takaisin varastoon.

Pagodipalkinto::

Aina, kun pelaaja rakentaa pagodin, hän saa nostaa laatan.

Laattojen vaihtaminen::

Pelaajat saavat vaihtaa omalla vuorollaan laattoja muiden pelaajien kanssa, jos vaihtokauppa miellyttää molempia osapuolia.

Laattojen tuhoaminen::

Pelaaja saa poistaa kädestään laatan pakottaakseen jonkun vastustajan luopumaan yhdestä kädessään olevasta laatasta. Tämän saa tehdä laattojen ottamisen jälkeen ja niin monta kertaa kuin haluaa.

Laattojen valinta::

Pelin alussa otetaan /n/+1 laattaa (jossa /n/ = pelaajien määrä) näkyville. Kun laattoja otetaan käteen, otettavat laatat valitaan tästä joukosta. Aina, kun näkyvillä olevat laatat loppuvat, otetaan uudet /n/+1 laattaa ja jatketaan samaan tapaan.

! Sääntösyntagmat

Tässä osiossa esitellään joitain sääntösyntagmoja ja kerrotaan, miten niille muodostetaan nimi.

!! Nimeäminen

Sääntösyntagman nimi koostetaan tavuista, joista kukin tavu nimeää oman moduulinsa. Kaikkien moduulien tunnustavut ovat alla olevassa taulukossa. Syntagman nimeen tulee jokaisen käytetyn moduulin tavu, ja ne ovat siinä järjestyksessä, kuin ne esiintyvät alla olevassa taulukossa. Tiettyjen suositeltujen sääntöjen nimitavun voi jättää nimestä pois, jolloin säännön tunnistaa siitä, ettei muuta vaihtoehtoista sääntöä käytetä.

w_beg(table,l,l) Moduuli || Nimitavu
Eniten pagodeja || ve
Eniten pagoditorneja || ver
Suurin toiseksi suurin lääni || vuo
Pienin suurin lääni || viu
Eniten laattoja || vel
Vähiten laattoja || vil
Ei laattoja varastossa || les
Alueen reunat || la
7 samanväristä pagodia || lo
Ei laattoja kädessä || le
Kylistä 7 valloitettu || lu
Pagodien myyminen || mai
Rakenna tai osta || sa (voi jättää pois)
Läänien mukaan || se
Sotakampanja || suo
Pagodipalkinto || miau
Vuorotellen || na (voi jättää pois)
Pagodeilla ostamalla || no
Yhtäaikaisesti || niu
Laattojen vaihtaminen || mil
Pelaajien värit || pei (voi jättää pois)
Värien kyvyt kaikki värit || pam
Värien kyvyt musta-vihreä-violetti || pum
Värien kyvyt valkea-musta-vihreä || pai
Värien kyvyt musta-vihreä || pui
Värien kyvyt valkea-musta-violetti || pao
Värien kyvyt musta-violetti || puo
Värien kyvyt valkea-musta || pa
Värien kyvyt musta || pu
Värien kyvyt vihreä || pi
Yhdistelmät kolme väriä || peus
Yhdistelmät neljä väriä || pes
Laattojen tuhoaminen || muo
Tukikohta || ku (voi jättää pois)
Roskakori || ko
Pehmeä este || ke
Laattojen valinta || mas
w_end(table)

Esimerkiksi pelkästään suositeltuja sääntöjä sisältävän syntagman nimi on "veles". Jos voittaja onkin se, jolla lopussa on eniten laattoja, ja vuorot pelataan läänien mukaan, nimi on "vellesse". Jos pelin nimi on "verlamainopamkemas", käytössä ovat säännöt "eniten pagoditorneja", "alueen reunat", "pagodien myyminen", "rakenna tai osta", "pagodeilla ostamalla", "värien kyvyt" (kaikilla väreillä), "pehmeä este" ja "laattojen valinta".

!! Qin-veles

Tämä on melko helposti hahmotettava peli. Pelin voittaa eniten pagodeja hallinnoiva pelaaja, kun laatat loppuvat varastosta. Tietynväriset pagodit kuuluvat tietylle pelaajalle. Kun pelaaja rakentaa kylän viereen, hän saa sinne ilmaiseksi yhden pagodin.

Vuoro kiertää ja yhden vuoron aikana saa aina kaksi laattaa, jonka jälkeen joko asettaa uuden laatan tai maksaa kolme laattaa pagodin rakentamisesta. Kyseessä on siis ennen kaikkea kilpa siitä, kuka pystyy luomaan itselleen parhaiten pagodien rakennuspaikkoja ja estämään muita saamasta niitä.

!! Qin-viuluseno

Tämän pelin voittaa se pelaaja, jonka alueet ovat mahdollisimman hajanaisesti pitkin lautaa, kun vähintään seitsemän kylän viereen on asetettu laatta. Pelaajat yrittävät siis suurentaa toistensa yhtenäisiä alueita ja estää omaa väriään muodostamasta isoja yhtenäisiä alueita rajoittamalla sitä muilla laatoilla.

Pagodit ovat pelissä merkitykseltään vähäisiä, mutta niitä tulee automaattisesti eri kohtiin. Niillä voi kuitenkin huuto-ostaa itselleen pelivuoron nopeammin kuin se muuten tulisi. Koska pagodeja tulee vain tarpeeksi isoille lääneille, niitä saa "korvaukseksi" siitä, ettei ole saanut estetyksi lääniensä suurenemista.

Yhden vuoron aikana saa vaihtelevan määrän siirtoja sen mukaan, kuinka monta lääniä on omalla värillä. Jos pelissä menee huonosti, saa vähän siirtoja (auts).

!! Qin-vellesuonopeus

Pelin voittaa se, jolla on eniten laattoja, kun joltakulta loppuvat laatat. Laattoja saa sitä enemmän, mitä enemmän on pagodeja. Pagodeja voi käyttää myös vuoron huutamiseen itselleen. Peli on siis tasapainottelua sen välillä, missä vaiheessa kannattaa vielä käyttää laattoja tulevien etujen saamiseen, missä vaiheessa taas kannattaa vain pitää kiinni siitä, mitä on.

Laattojen loputtua varastosta ei voi tehdä muuta kuin pelata laatan kerrallaan. Käytännössä pelin voittaa se, joka ehtii kerätä eniten laattoja, ennen kuin ne loppuvat varastosta.

Pagodeja pystyy kaappaamaan itselleen siirtelemällä niitä suoralla rivillä kahden oman pagodin väliin. Tämä saattaa tarjota joitain hyökkäysmahdollisuuksia.


kommentoi (viimeksi muutettu 12.05.2014 11:24)