(This page is about a game called Follow the lead -- English translation at the end of the page)
Johtolanka on hyvin nopeatempoinen peli, jota pelataan Icehouse-paloilla. Peliin tarvitaan yksi yksivärinen "stash" (15 pyramidia) ja lisäksi jokaiselle pelaajalle samanmuotoiset (mutta eri väriset) nappulat. Pelaajien nappuloina voi käyttää esim. muiden värien pieniä pyramideja tai vaikka erivärisiä pahvipyörylöitä.
Peli etenee seuraavissa vaiheissa:
Pelaaja saa pisteet kaikista paloista, jotka osoittavat hänen nappulaansa; kaikista paloista, jotka osoittavat niitä paloja, jotka osoittavat hänen nappulaansa; kaikista paloista, jotka osoittavat niitä paloja, jotka osoittavat niitä paloja, jotka osoittavat hänen nappulaansa; ja niin edelleen. Pelaajalle tuovat siis pisteitä ne nappulat, joista on osoitusketju pelaajan nappulalle siten, että jokainen pala osoittaa seuraavaa.
Paloista saa pisteitä pipien mukaan eli isosta 3, keskikokoisesta 2 ja pienestä 1 pisteen.
"Osoittaminen" tarkoittaa sitä, mitä tavallisestikin Icehouse-peleissä, eli pyramidi osoittaa sitä pyramidia, joka tulee ensimmäiseksi vastaan sillä puolisuoralla, joka lähtee pyramidin kärjestä ja on pyramidin pohjan normaali. Jos osoitussuora menisi pöydän sisään, se taittuu pöydän pinnan suuntaiseksi.
Elakim: Entä jos osoitusketju sattuu muodostamaan silmukan? Lasketaanko kunkin nappulan tuomat pisteet vain kerran?
atehwa: Kyllä, mutta itse asiassa pelaajalle pisteiksi tulevat nappulat eivät voi muodostaa silmukkaa, sillä jokainen pyramidi osoittaa enintään yhtä pyramidia ja pelaajan nappuloiden ei katsotan osoittavan mitään. Niinpä, jos pelilaudalla onkin sykli, pelaajan nappula katkaisee sen, jos ottaa siitä pisteet.
Follow the lead is a very fast-paced game played on Icehouse pieces. For the game, you need one one-color "stash" (15 pyramids) and one own piece for each player. The player pieces should have a common form but differing color. Small pyramids of unused colors are great for the purpose.
The game consists of the following phases:
A player receives points for all pieces that point to their own piece; for all pieces that point to pieces that point to their own piece; for all pieces that point to pieces that point to pieces that point to their own piece; and so forth. In other words, a player gets the pieces which have a "pointing chain" to the player's own piece, where each piece points to the next one, and last piece is the player's own piece.
You get points from the pieces by the pip count: big pieces count for 3, intermediates for 2 and small ones for 1 point.
"Pointing" means what it usually means in Icehouse games: a pyramid points to the pyramid that is the nearest pyramid on the line that departs from the pyramid's tip and is orthogonal to the pyramid's bottom. If the line would cross the playing surface, it is bent to follow the playing surface.
Pikalinkit: