hwechtla-tl: 
Et:n tuntisuunnitelmat
Kerään tälle sivulle tuntisuunnitelmat ET:n kurssille, josta vedän osan
8. luokan oppilaille talvella 2024-2025.
            
Esittäytyminen
-  kuka, mistä, mitä
 -  muistutus, että sijaisesta pystyy ehkä vielä pääsemään eroon tässä
   vaiheessa
 -  arviointitavat
 -  ekan tunnin rakenne
 
Kyselyt (https://www.mentimeter.com/app/presentation/alyqmz87m7ykciz4r7bv3krsckhv1kod/edit?source=share-invite-modal)
-  omia preferenssejä
 -  faktoja opettajasta ja oppilaista
 -  oppilaiden arvopohja
 -  lyhyt ekskursio ihmisoikeuksiin
 -  kysely ET:stä
 
Keskustelut, ET:n pointti
-  tiedättekö, mikä on ET-aineen päämäärä?
 -  mikä teidän mielestänne se pitäisi olla?
 -  mitä on hyvä elämä?
 
Tehtävät (jos ylimääräistä aikaa)
-  Venn-diagrammi: Mitä kaikkea sinä olet? Mitä kaikkea tuntemasi
   ihmiset ovat?  (Esimerkki taululle)
 
Kotitehtävä
-  kysy vanhemmiltasi, mitä on hyvä elämä, ja kerro se seuraavalla
   tunnilla (bonuspisteitä jos onnistut jotenkin vaivaannuttamaan
   vanhempia kysymyksellä)
 
            
(ks. vanha tuntisuunnitelma samasta aiheesta:
http://sange.fi/~atehwa/sokla-portfolio/ts-vahva-sopimusteoria.html)
Uudet käytännöt
-  Kännyköiden kerääminen pois
 -  Istumisjärjestys: kaverin kanssa, lomitettuna toisen parin kanssa
 -  Pistepalkinnot: biisin sävellys toivotusta aiheesta, toivottu herkku,
   Panu kulkee yhden päivän haluttu teksti otsassa (rajoittein)
 -  Haluaako joku kirjat?
 -  tuntisuunnitelman näyttäminen
 
Kotitehtävän purku
-  jokainen kirjoittaa kotoa saamansa vastauksen lapulle, joka laitetaan
   seinälle
 -  yritetään luokitella teemoittain
 -  kuka kannattaa mitäkin määrittelyä, onko muita?
 -  mahdollisesti janat joissa laitetaan vastakkain elämän tarkoituksia
 
Harjoitus
-  tarkoitus: tutkia itsekkyyden ja yhteistyön kannattavuutta
   yksinkertaistetun mallin (pelin) avulla
 -  pelin säännöt:
 -  peliä pelataan aina 4 kierrosta peräkkäin
 -  jokaisella kierroksella molemmat pelaajat valitsevat auttaa toista (2
   pistettä vastustajalle) tai pölliä toisen pisteet (1 piste itselle)
 -  nämä valinnat tehdään näkemättä toisen tekemää valintaa, eli ensin
   valitaan piilossa, sitten paljastetaan molempien valinnat
 -  tämän jälkeen kirjataan kierroksesta saadut pisteet lisäyksenä
   pelaajilla mahdollisesti jo oleviin pisteisiin ja edetään seuraavaan
   kierrokseen
 -  pelissä on tarkoitus saada mahdollisimman paljon pisteitä!  Ei
   siis enemmän pisteitä kuin vastustaja, vaan mahdollisimman paljon.
 
"selventävä" taulukko
Kuinka monta
pistettä saa? | A auttaa | A pöllii
--------------+----------+---------
    B auttaa  | A: +2    | A: +3
              | B: +2    | B: +0
--------------+----------+---------
    B pöllii  | A: +0    | A: +1
              | B: +3    | B: +1
--------------+----------+---------
Harjoituksen kierrokset
-  yksi peli opettajan kanssa (vapaaehtoiset)
 -  yksi peli siten, että luokka jaetaan kahtia joukkueisiin
 -  kaksi peliä siten, että pelataan ensin omien ystävien kanssa, sitten
   tuntemattomien
 -  neljä peliä siten, että saa valita oman vastustajansa (ei kuitenkaan
   monta kertaa peräkkäin)
 
Purku
-  kuka pärjäsi parhaiten?
 -  mikä oli paras taktiikka?
 -  muistuttaako mitään tosielämän tilannetta?
 -  muistuttaako mitään omasta elämästä?
 -  muistuttaako mitään kansainvälisestä politiikasta?
 -  mitä on "oma etu"?
 
Opetukset tiivistettyinä (jos tullaan näihin tuloksiin)
-  Oma etu ja yhteinen etu eivät ole välttämättä vastakkaiset
 -  Lyhytkatseinen itsekkyys voi tarkoittaa, että tavoittelee lyhyen
   tähtäimen etuja, mutta pitkäkatseinen itsekkyys usein tarkoittaa
   yhteistyötä
 -  Joidenkin mielestä moraalin perustaksi ei tarvita muuta kuin oman
   edun tavoittelu (filosofeista Thomas Hobbes)
 -  Hyödyn saaminen itselle edellyttää usein sopimuksia ja sopimukset
   edellyttävät seuraamuksia niiden noudattamisesta ja noudattamatta
   jättämisestä
 
Kotitehtävä
-  joululoma tulossa.  Tee loman aikana joku kantaaottava lappu (esim.
   "vihreät kuulat kuuluvat pitsaan", mutta tätä esimerkkiä ei saa
   käyttää sellaisenaan) ja liimaa se kotisi seinälle ja ota siitä kuva.
 
            
Käytännöt
Kotitehtävien purku
Janat
-  (metajana: kuinka paljon asia mietityttää yleensä)
 -  ystävät ovat tärkeintä maailmassa - ystävät ovat turhia
 -  todellinen ystävyys on helppo tunnistaa - todellinen ystävyys on
   vaikeaa tunnistaa
 -  tärkeintä on, että ystäviä on paljon - tärkeintä on, että ystävyydet
   ovat syviä
 -  ystävyys syntyy hitaasti - ystävyys syntyy nopeasti
 -  sopiva ystävien määrä on 0 - sopiva ystävien määrä on 100 (log. skaala)
 -  ystäviä on helppoa saada - ystäviä on vaikeaa saada
 -  haluaisin lisää ystäviä - haluaisin vähemmän ystäviä
 -  huono ystävä on parempi kuin ei ystävää ollenkaan - ei ystävää on
   parempi kuin huono ystävä
 -  ystävyydessä tärkeintä on turvallisuudentunne toisen kanssa -
   turvallisuudentunne ei ole tärkeää ystävyydessä
 -  ystävyydessä tärkeintä on hauskanpito toisen kanssa - hauskanpito ei
   ole tärkeää ystävyydessä
 -  ystävyydessä tärkeintä on keskinäinen arvonanto - arvonanto ei ole
   tärkeää ystävyydessä
 -  ystävyydessä tärkeintä on pitkä aika, jona toinen on tullut tutuksi -
   pitkä yhteinen aika ei ole tärkeää ystävyydessä
 -  ystävyydessä tärkeintä on luottamus - luottamus ei ole tärkeää
   ystävyydessä
 -  ystävyydessä tärkeintä on hyväksyä toinen sellaisena kuin tämä on -
   hyväksyntä ei ole tärkeää ystävyydessä
 -  sosiaalisen median ystävät vastaavat fyysisen maailman ystäviä -
   sosiaalisessa mediassa on ihan eri ystävät kuin fyysisessä maailmassa
 
Keskustelukysymyksiä
-  Mistä ystävyys syntyy?  Samankaltaisuudesta?  Yhteisistä arvoista?
   Yhdessä vietetystä ajasta?  Luottamuksesta?
 -  Onko eri ystävyyksilläsi eri syyt?
 -  Onko eri paikoissa tai yhteisöissä eri verran helppoa muodostaa
   ystävyyksiä?
 -  Mitä omille ystävyyksillesi käy elämän mittaan?  Miten ne muuttuvat?
 
Omaharjoitus pienryhmissä (n. 3 henkeä)
-  Kukin kertoo, miten on tutustunut johonkuhun ystäväänsä (ei tarvitse
   välttämättä enää olla tekemisissä tämän kanssa), joka ei ole kukaan
   opetusryhmästä.
 -  Ryhmä valitsee jonkin näistä esiteltäväksi, ja valmistelee
   muistiinpanot joilla asian pystyy selittämään joku muu kuin se jonka
   ystävästä oikeasti on kyse
 -  Isossa ryhmässä kukin pienryhmä esittelee valitun ystävyystarinan.
   Se, jonka ystävästä on kyse, voi sanoa tarkennuksia, ja kaikki saavat
   esittää tarkentavia kysymyksiä.
 
Bonus (jos aikaa): ystävyyden yhteiskunnallinen merkitys
-  Minkälaisia ystäviä vanhemmat haluaisi teillä olevan?  Miksi?
 -  Minkälaisia ystäviä poliitikot haluaisi teillä olevan?  Miksi?
 -  Miksi on olemassa harrastamisen Suomen malli?
 -  Mitä siinä oikein pelätään, jos jollakulla ei ole ystäviä?  Ovatko
   pelot aiheellisia?
 -  Onko pahisystäväporukka (esim. pikkurikoksia) myös
   yhteiskunnallisesti hyödyllinen?
 
Kotitehtävä
-  Kerro jollekulle arvostamallesi ihmiselle, miksi arvostat häntä.  Tee
   näistä kehuista(?) yhteenveto, anonymisoi jos haluat ja laita se
   driveen.
 
Ennakkotehtävä (valinnainen)
-  Kirjoita noin yhden sivun (2000 merkkiä) essee, jossa vertailet
   perhekäsityksiä esim. suomalaisessa, yhdysvaltalaisessa,
   kiinalaisessa ja indonesialaisessa kulttuurissa.  (Voit valita myös
   jotkin eri kulttuurit, kunhan ne ovat tarpeeksi erilaisia keskenään.)
   Tekstissä pitää olla yllättäviä asioita.  Tehtävään ei saa käyttää
   tekoälyä.
 -  Jos päätät tehdä ennakkotehtävän, sen pitää olla valmis ja palautettu
   ennen seuraavan tunnin alkua!
 -  Pieni anekdootti palautusajankohdista
 
            
Käytännöt
-  tällä tunnilla taas kerätään kännykät heti alkuun
 -  istumajärjestys lomitettu
 -  pyynnön mukaan ei tehdä mitään "leikkisää", vaan puhutaan
 -  mut se tarkoittaa, ettei kaikki voi vaan vastata "en tiedä", muuten
   tunnista ei tule mitään :)
 -  keskustelu käydään kiertävän kapulan kanssa, vain kapulan pitelijä
   saa puhua.
 
Kotitehtävien tarkastelu (anonymisoituina)
Omien perheenjäsenten merkitys
-  Kuka on läheisin perhenjäsenesi?  Miksi?
 -  Millaisessa tilanteessa perheenjäsenesi ovat olleet ihania?  Kerro
   esimerkki.
 -  Millaisessa tilanteessa perheenjäsenesi ovat olleet ärsyttäviä?
   Kerro esimerkki.
 -  Toivoisitko jonkin muuttuvan sinun ja perheenjäsentesi suhteissa?
   Minkä?
 
Tulevaisuus perheen kanssa
-  Oletko ajatellut perustaa oman perheen?
 -  Miksi / miksi ei?
 -  Mikä on mielestäsi sopiva ikä perheellistyä?
 -  Mitä ennakkoehtoja sille on, että suostuisit perheellistymään?  Eli
   miten asioiden pitäisi olla, että sitä voisi ajatella?
 -  Miten aiot kohdella omia lapsiasi?
 -  Onko jotain arvokasta, mitä olet saanut synnyinperheessäsi ja jonka
   haluaisit antaa eteenpäin omille lapsillesi?
 -  Onko jotain, mitä tekisit toisin kuin omat vanhempasi?
 -  Onko tärkeää, että perhe toimii oikeudenmukaisesti?
 -  Mitä se tarkoittaa käytännössä?  Esimerkkejä siis.
 
Perheet ylipäänsä
-  Onko lapsien hankkiminen itsekästä?  Miksi?
 -  Onko itsekästä olla hankkimatta lapsia?  Miksi?
 -  Miksi yhteiskunnassa tuetaan lapsiperheitä monin tavoin?
   Esimerkiksi, miksi perheille on niin paljon palveluita?
 -  Millaiset mahdollisuudet lapsella on vaikuttaa elämäänsä?  Mitä
   vaikutustapoja on?
 -  Mitä erityisoikeuksia lapsilla on?  Miksi?
 -  Mikä on oikea tapa päättää asioita perheessä?  Miksi?
 
Kotitehtävä
-  mene johonkin paikkaan, josta ei näy yhtään taloa tai muutakaan
   ihmisen rakentamaa (pitäisi olla Maunulassa aika helppoa).  Ota
   mukaasi jokin haluamasi juoma (suosittelen lämmintä juomaa) ja
   mahdollisesti istuinalusta.  Pidä pieni tauko ja juo juoma kyseisessä
   paikassa.
 -  Ota kuva itsestäsi kyseisessä paikassa ja lähetä kuva classroomiin.
 
Ennakkotehtävä (valinnainen)
-  Haastattele ulkona 15 (itsellesi tuntematonta) ihmistä siitä, mitä he
   yleensä tekevät luonnossa, mitä luonto merkitsee heille, ja mitä he
   ovat valmiit tekemään luonnon hyväksi.  Kirjoita vastaukset muistiin
   ja laita driveen.  (Tähänkään tehtävään ei tietenkään saa käyttää
   tekoälyä, koska se ei ole ulkona eikä sinulle tuntematon ihminen.)
 -  Jos päätät tehdä ennakkotehtävän, sen pitää olla valmis ja palautettu
   ennen seuraavan tunnin alkua!
 
            
Käytännöt
-  kännykät kerätään alkuun
 -  istumajärjestys vapaa
 -  tällä tunnilla jaetaan herkkuja
 -  muistutus kotitehtäväpalkinnoista: biisin sävellys toivotusta
   aiheesta, toivottu herkku, Panu kulkee yhden päivän haluttu teksti
   otsassa (rajoittein)
 -  ei enää ennakkotehtäviä, liian iso vaiva tarkistaa - kotitehtäviä kyllä
 -  tuntisuunnitelman näyttäminen
 
Kotitehtävän tarkistus
-  oliko kamalaa?
 -  oliko hauskaa?
 -  oliko vaihtelua?
 -  oliko vaikea löytää sopiva paikka?
 -  menitkö tuttuun paikkaan?
 
Harjoitus: huono äänestysjärjestelmä
-  meillä on jaettavana karkkipussi, jossa on 16 karkkia (tai
   keksipaketti, jossa on 16 keksiä).
 -  luokka äänestää, kuka päättää, miten se jaetaan, eli kuka toimii
   herkkujen jakajana.
 -  "ehdokkaat" eli luokan jäsenet voivat tehdä lupauksia houkutellakseen
   ääniä.  Lupaukset on pidettävä.
 -  (Sekin versio, jossa lupauksia ei tarvitse pitää, on
   mielenkiintoinen, mutta meillä on liian vähän aikaa kostojen
   mallintamiseen.)
 -  varsinaisessa vaalissa kukin antaa äänen siitä, kuka jakaa karkit.
   Itseään saa äänestää.  Eniten ääniä saanut voittaa ja jakaa karkit.
 -  tämä koko prosessi tehdään kolme kertaa, eli meillä on 3 pussia /
   pakettia joista jokainen jaetaan erillisellä vaalilla.
 
Purku
-  Millainen oli voittava strategia jakajalle?
 -  Millainen oli voittava strategia äänestäjälle?
 -  Mikä tässä vaalitavassa oli vikana, jos mikään?
 -  Miten vaalitapaa voisi parantaa?
 -  Millainen vaalitapa tuottaisi oikeudenmukaisempia tuloksia?
 -  Millainen tulos on oikeudenmukainen?
 -  äänestystapa ei suojaa heikkoja, vaatii liittoutumista
 -  kaksi strategiaa: vedotaan kaikkiin, tai yli puoliin ihmisistä
 -  muistuttaa Yhdysvaltain tilannetta
 -  saattaa johtaa lopulta siihen, että on kaksi puoluetta joilla
   molemmilla noin puolet äänestäjistä
 -  avoin kysymys: miten demokratiassa suojataan vähemmistöjä?
 
Harjoitus 2: mielipiteiden leviäminen (jos aikaa jää)
-  jokaiselle arvotaan yksi "mielipide" kolmesta.  Mielipiteiden nimet
   ovat: kristitty, kommunisti, pasifisti.  (Jos nämä loukkaavat
   jotakuta, vaihtoehtoisia nimityksiä otetaan vastaan)
 -  kaikki mielipideryhmät liikkuvat vuorotellen siten, että kun on esim.
   kristittyjen vuoro, kaikki kristityt astuvat kaksi askelta
   haluamaansa suuntaan.  Vuorot menevät järjestyksessä
   kristityt-kommunistit-pasifistit-kristityt-kommunistit-...
 -  Kun on astunut kaksi askelta, voi "käännyttää" lähistöllä olevan
   toisen ideologian kannattajan koskemalla tätä kevyesti sormella
   käteen tai jalkaan.  (Saa pyytää itselleen toisenlaista
   kiinniottotapaa, kunhan se on yhtä helppo.)
 -  kristityt käännyttävät kommunisteja kristityiksi.
 -  kommunistit käännyttävät pasifisteja kommunisteiksi.
 -  pasifistit käännyttävät kristittyjä pasifisteiksi.
 -  joka vuoron jälkeen heitetään noppaa; jos tulos on 1, peli loppuu.
 -  katsotaan, mikä mielipide tuli yleisimmäksi.
 
Purku:
-  kuvaako tämä realistisesti mielipiteiden leviämistä?
 -  mitä heikkouksia on kuvauksessa?
 -  mitä vahvuuksia on kuvauksessa, eli miltä osin se oikeasti vastaa
   mielipiteiden leviämistä?
 -  mitkä muut asiat vaikuttavat tosimaailmassa mielipiteiden leviämiseen
   kuin läheisyys (se, että on tekemisissä jonkun kanssa)?
 -  mitä mielipiteitä olet itse omaksunut elämäsi aikana?
 -  keneltä olet ne omaksunut?
 
Kotitehtävä
-  tämä on olennainen seuraavan tunnin toteuttamisen kannalta!
 -  kirjoita ja lähetä kolme kysymystä, joista kaksi on joistain
   seuraavista aiheista ja kolmas on täysin vapaasti keksittävissä.
 -  aiheellisten kysymysten pitää liittyä johonkin seuraavista aiheista:
   itsekkyys, oikeudenmukaisuus, työelämä, perhe-elämä, ystävät,
   seurustelu, luonto.  Valitse kaksi eri aihetta.
 -  tässä tehtävässä lähetettyihin kysymyksiin vastataan kollektiivisesti
   seuraavalla tunnilla.  Opettaja vastaa kaikkiin ja lisäksi muutkin
   saavat vastata halutessaan.
 -  kysymykset eivät saa olla loukkaavia tai niin epäselviä, ettei niistä
   edes voi saada selvää, mitä niissä kysytään.
 -  sano, mikäli haluat kysymyksestä anonyymin kyselyn luokalle ja mitkä
   vastausvaihtoehdot siinä pitäisi olla (vai onko avoin kysymys)
 -  kysymykset saavat olla henkilökohtaisia, mutta kukin saa tietysti
   kieltäytyä vastaamasta niihin.
 
Pikalinkit:
kommentoi
 (viimeksi muutettu 24.01.2025 08:03)