(toiminnot)

hwechtla-tl: Sähköiset palvelut ja tuottavuus: viime muutokset

(nettipäiväkirja 06.12.2015) Nyt on puhuttu jo aika pitkään siitä, miten sähköistyminen aiheuttaa samanlaisen tuottavuusvallankumouksen kuin teollinen vallankumous aikoinaan. Tähän on periaatteessa mahdollisuus: siinä missä teollinen vallankumous on automatisoinut tavaroiden tuotannon, sähköistyminen pystyy automatisoimaan sähköisillä palveluilla voidaan automatisoida tiedon käsittelyn. käsittely. Mutta monet eivät tunnu tajuavan, miten paljon työtä ja ymmärrystä tämä tuottavuuden kasvu vaatii. vaatii, että tästä oikeasti saadaan tuottavuus kehittymään.

[...]

Tiedossa Kun kyse on tiedosta, tuote ei ole ihan selkeä. Voidaan verrata esimerkiksi sitä, kuinka paljon resursseja uppoaa veroilmoitusten sähköiseen käsittelyyn ja sitä, kuinka paljon vastaava manuaalinen prosessi on vienyt. Mutta onko "sain veroilmoituksen täytetyksi" oikeasti jokin tuote? Kuka sitä tarvitsee? Jos se tulee tarpeeksi halvaksi (esim. ajan tai vaivan kannalta), kasvaako toimiala mittavasti kun kaikki ryntäävät innoissaan tekemään veroilmoituksia?

Voidaan ajatella, että veroilmoitus on erityistapaus, koska vaikka ihmiset "tarvitsevat" sitä, tuo tarve ei ole heistä itsestään lähtöisin. Mutta vielä vaikeampaa on sanoa, millainen tuottavuus on palveluilla tai tiedolla, jota ihmiset käyttävät omasta halustaan. Voin esimerkiksi korvata puhelun [Facebook]-yhteydenotolla, [Facebook]-yhteydenotolla; mitä säästän? Onko lopputulos oikeasti sama? Onko ainoa mittari tuottavuuden kasvulle se, jos minusta jotenkin ''tuntuu'' kätevämmältä viestiä yhdellä tavalla kuin toisella?

[...]

Jotta oikeasti sähköisistä palveluista saadaan oikeasti voidaan saada jotain hyötyä, on oikeasti etsittävä työtä, jota ne voivat vähentää. Siksi Google docs on mielettömän tuottava palvelu: on selkeä työ, jonka se poistaa, nimittäin dokuemntin dokumentin pallottelu edestakaisin ja muutosten yhdistely. ([Versionhallinta]järjestelmät) ([Versionhallinta]järjestelmät muuten tekevät saman homman monipuolisemmin, mutta käyttöliittymällä, joka herättää rivikäyttäjässä kauhua.) Sähköinen ääntenlaskentapalvelu olisi myös mahtava juttu. Kaipa niitä onkin.

[...]


(viimeksi muutettu 06.12.2015 18:10)