(toiminnot)

hwechtla-tl: Muita syitä olla tulematta toimeen

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


(mielentilat / mainostaminen)

Sinuun yritetään vaikuttaa

Tietenkin. Mainostamisesta on puhuttu loputtomasti.

Tiedottamisen ja mainostamisen ero

  1. Alunperin mainostaminen oli tiedottamista. Se on, mainokset pyrkivät etsimään ihmisiä, joilla on hyödyketarve, ja kertomaan mahdollisuudesta täyttää tämä tarve. Se ei tietenkään ollut kannattavinta. Pikku hiljaa mainostaminen muodostui siksi, mitä se on nykyään: sen tarkoitus on sekä luoda tarve että tiedottaa mahdollisuudesta täyttää se.
  2. Koska mainoksen on nykyään tarkoitus luoda tarve, sillä on laajempi kohderyhmä kuin aikaisemmin. Mainosten tuotantokustannusten väheneminen ja pääoman keskittyminen tekivät mahdolliseksi uudenlaisen mainostusstrategian: mainoksia levitetään niin paljon, että vaikka vain pieni osa niistä onnistuu tehtävässään, tuo osa on tuoton kannalta riittävä.

Mainoksia, tunkeutujia ja metamainoksia

Mainos :: Mainos yrittää luoda tuotteesta miellyttävän kuvan, ja tavalla tai toisella vakuuttaa sinut siitä, että sinun kannattaa ostaa se.

Tunkeutuja :: Yrittää painaa tuotteen keinolla millä hyvänsä mieleesi. Ärsyttävimmät mainokset ovat yleensä tätä ryhmää. Ärsyttävä mainos on helpompi tehdä kuin kunnollinen, ja tilastollisesti vain vähän tehottomampi. Periaatteesta en milloinkaan osta tuotteita, joilla on ärsyttävä mainos.

Toistaja :: Yhdistää tuotteeseen liittyvät symbolit niin monta kertaa, että päässäsi vakiintuu symbolien merkitykseksi kyseinen tuote. Helpoin tapa käsitellä aivojasi. "NG LI".

Arvuuttaja :: Mainos, joka yrittää saada sinut kiinnostuneeksi, ei välttämättä tuotteesta, mutta ainakin itsestään. Toinen tapa ryöstää ihmisten aivokapasiteettia.

Metamainos :: Edellisiin kyllästyneille suunnattu, mainosten sääntöjä rikkova mainos. Vaikka olisit kuinka elite, olet aina jonkun kohderyhmässä.

Kulttuuri

Meidän kulttuurimme on "vapaa", eli sen säännöstely ei ole julkisesti määrätyissä käsissä. Tiedotusvälineillä on suuri vaikutus ja mainokset ovat olennainen osa viestintää. Mainokset vaikuttavat kulttuuriimme: mukailevat, kärjistävät, suuntaavat ja pahimmillaan luovat sitä.

Millainen on mainosten suosima kulttuuri? Siinä ihmisillä on mahdollisimman paljon tarpeita. Tarpeita synnyttävät pelko, tylsistyminen, halu olla parempi, nautinnonhalu. Katso mainoksia. Miksi on nautinto ajaa autolla? Koska mainos sanoo niin. Kulttuuri sanoo niin. Miksi vessan pitää haista hyvälle riippumatta siitä, onko se puhdas? No, mainos sanoo niin. Kulttuuri sanoo niin.

Kuukautissidemainos mainostaa sinulle vapautta, mutta samalla pelottelee sillä, että vuotosi näkyy. Big deal. Ja jos haluat huvipuistoon, johtuuko se siitä, että siellä on hauskaa, vai siitä, että kotona on tylsää? Vaiko ehkä siitä, että mainos sanoo, että kotona on tylsää? Ja kun lahjot lastasi, eikö sekin johdu siitä, että mainos on saanut sinut unohtamaan, etteivät lapset arvosta mitään niin paljon kuin sitä, että keskustelet heidän kanssaan?

Voi rakas ihminen

Maailmassa on paljon muutakin pahaa kuin mainokset. Käytä järkeäsi.


melkein valmiit mielentila-sivut

kategoria: vanhat www-sivuni


Pikalinkit:


kommentoi (viimeksi muutettu 29.12.2010 10:11)