(toiminnot)

hwechtla-tl: Fläps

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


Fläps on korttipeli, jossa kaikki säännöt ovat korteissa. Pelissä on "perussäännöt", jotka tulevat voimaan heti pelin alussa (ja jotka lukevat erillisessä kortissa). Perussäännöt määrittävät, miten muissa korteissa lukevat säännöt tulevat voimaan.

Korteissa on neljä asiaa: nimi, prioriteetti, luokitus (tai useampi) ja sääntö (tai useampi, mahdollisesti selityksineen). Nimi on kortin lyhyt kuvaus, ja sen perusteella muut kortit voivat viitata korttiin tekstissään. Luokitus on korttiryhmä, johon kortti kuuluu, ja niiden perusteella korttien tekstit voivat viitata korttiryhmiin. Prioriteetti kertoo, jos kaksi sääntöä ovat ristiriidassa tai estävät toistensa kortteja olemasta voimassa, kummassa kortissa oleva sääntö on ainakin voimassa. Sääntö on mielivaltainen rajoitus sille, miten peli toimii.

Jos mietit, saako pelissä tehdä jotain, perusvastaus on "saa". Muista kuitenkin, että peli ei ole erillinen kupla vaan toimii osana normaalia ihmisten kanssakäymistä; siksi esim. tappaminen ei muutu sallituksi vain siksi, että käynnissä sattuu olemaan Fläps-peli.

Kortti on yleistä mallia:


Kortin nimi (prioriteetti)

luokka1, luokka2, luokka3, luokka4

Tämä on sääntö yksi. Tätä sääntöä pitää noudattaa. (Tässä on sääntöön tarkentava selitys.)

Tämä on sääntö kaksi. Tätä sääntöä ei tarvitse noudattaa. (Tässä on säännön kaksi ensimmäinen selitys.) (Tässä on säännön kaksi toinen selitys.)


No niin, aloitetaan.

Perussäännöt (99)

sääntö, tuhoutumaton, väritön, erikoiskortti

Aloittaaksesi pelin pane tämä kortti ja Ristiriitojen ratkaisu -kortti pöydälle. Sekoita muut kortit ja kokoa ne pakaksi tekstipuolet alaspäin. Istukaa pöydän ympärille. Pane pakka pöydälle.

Kukin pelaaja saa liikuttaa vain yhtä korttia kerrallaan. (Tämän voi ottaa sananmukaisesti, mutta tärkeää on vain se, että vain yhden kortin "looginen sijainti" saa muuttua kerrallaan: esim. vain yhden kortin voi ottaa pakasta kerrallaan, ja vain yhden kortin voi laittaa pöydälle kerrallaan.) (Eri pelaajat saavat siis liikuttaa kortteja yhtaikaa, kunhan kukin pelaaja liikuttaa vain yhtä.)

Pakasta saa ottaa vain päällimmäisen kortin. Pakalle ei saa tehdä muuta.

Kortissa olevat säännöt ovat voimassa, kun kortti on pöydällä tekstipuoli ylöspäin. Kun sääntö tulee voimaan, kortin pöydälle asettanut pelaaja lukee sen ääneen. Kun sääntöä luetaan, pelaajat eivät saa tehdä muuta kuin kuunnella (tai lukea).

Voimassa olevaa korttia ei saa liikuttaa eikä peittää. (Kortti on voimassa, kun siinä on voimassa olevia sääntöjä.)

Muuten saa tehdä mitä haluaa. (Normaalit kanssakäymisen rajoitukset ovat yhä voimassa.)

Pelin voittaa, jos kaikki muut ovat hävinneet pelin.

Ristiriitojen ratkaisu (0)

metasääntö, sääntö, tuhoutumaton, väritön, erikoiskortti

Tuhoutumaton kortti on aina voimassa. (Tuhoutumattoman kortin voimassaolo ei siis riipu siitä, missä paikassa tai asennossa se on, tai onko se ehjä.)

Jos johonkin asiaan vaikuttaa joukko sääntöjä siten, ettei se voi noudattaa kaikkia sääntöjä, matalimman prioriteetin sääntö lakkaa vaikuttamasta kyseiseen asiaan. (Asioita ovat esimerkiksi pelitapa, pelaaja, kortti tai sääntö.) (Säännön prioriteetti on sitä matalampi, mitä suurempi on säännön sisältävän kortin otsikkoon kirjoitettu prioriteettiluku.) (Tällä tavoin rajoitettu matalimman prioriteetin sääntö ei lakkaa vaikuttamasta ollenkaan, vaan jos se pystyy ristiriidattomasti vaikuttamaan johonkin muuhun asiaan, se vaikuttaa yhä.)

Piirityksestä karkaaminen (98)

sääntö, sijainti, sallinta, vihreä

Pöydällä olevaa korttia saa liikuttaa, jos se on kahden kortin välissä. (Välissä olemiseksi lasketaan se, jos on olemassa suora, joka kulkee kaikkien kolmen kortin kautta ja piste, jossa se kulkee "välissä olevan" kortin kautta on niiden pisteiden välissä, joissa se kulkee muiden korttien kautta.)

Tonttu (97)

otus, punainen

Jos pelaaja toisella kädellä koskee tonttuun ja toisella osoittaa jotakuta pelaajaa, osoitettu pelaaja saa vahingon. Ilmoita vahingosta ja sen lähteestä (tonttu) vahingoitetulle pelaajalle.

Vahingon saamisen jälkeen tämä kortti ei tee uutta vahinkoa kenellekään puoleen minuuttiin.

Jos pelaaja on saanut kymmenen vahinkoa, hän häviää.

Tammenterho (96)

esine, lokaali, vihreä

Kun tämä kortti tulee voimaan, siirrä toinen vihreä kortti tämän viereen.

Kaappi (95)

sääntö, sijainti, sininen

Korttia ei saa siirtää kaappiin. (Korttia ei siis saa liikuttaa siten, että se päätyy kaappiin.) (Kaapeiksi lasketaan kaikki lattialtaan alle neliömetrin tilat, joissa on vain yksi ovi.)

Superpallo (94)

esine, lokaali, keltainen

Tätä korttia saa liikuttaa aina.

Jousiampuja (93)

otus, lokaali, keltainen

Tähän korttiin saa koskea vain pelaaja, joka on lähimpänä sitä.

Jos pelaaja toisella kädellä koskee jousiampujaan ja toisella osoittaa jotakuta pelaajaa, osoitettu pelaaja saa vahingon. Ilmoita vahingosta ja sen lähteestä (jousiampuja) vahingoitetulle pelaajalle.

Vahingon saamisen jälkeen tämä kortti ei tee uutta vahinkoa kenellekään puoleen minuuttiin.

Jos pelaaja on saanut kymmenen vahinkoa, hän häviää.

Senkin rohmu (92)

sääntö, häviämistapa, punainen

Jos pelaajalla on yli viisi korttia kädessä, hän häviää. (Kortti on kädessä, mikäli se alkaisi tippua, jos pelaaja ei pitäisi siitä kiinni.)

Ungoliant (91)

otus, tuhoaja, musta

Jos pelaaja toisella kädellä koskee Ungoliantia ja toisella jotain muuta korttia pöydällä, kyseinen toinen kortti käännetään väärin päin eli tekstipuoli alaspäin.

Nuoliviini (90)

esine, sallinta, keltainen

Tämän kortin päälle saa asettaa toisen kortin, jos sitä on muutenkin lupa liikuttaa.

Suuntaisuus (88)

sääntö, säännönestäjä, asento, keltainen

Kaikki korteissa olevat säännöt vaikuttavat vain niihin kortteihin ja pelaajiin, joihin niiden kortti osoittaa. (Kortti osoittaa kaikkea, mikä on sen otsikon yläpuolella niiden suorien välissä, jotka kulkevat kortin sivuja myöten.)

Rusinapulla (85)

sääntö, säännönestäjä, sallinta, vihreä

Jokaisen kortin saa peittää rusinalla. (Rusina peittää kortin, jos se on pöydällä olevan kortin päällä.)

Peitetyssä kortissa olevat säännöt eivät ole voimassa.

Sininen uni (82)

sääntö, säännönestäjä, lokaali, sininen

Jokaisen kortin saa peittää tällä kortilla. (Kortti on peitetty, jos tämä kortti on sen päällä.)

Peitetyssä kortissa olevat säännöt vaikuttavat vain sinisiin kortteihin.

Liikennevalot (78)

sääntö, häviämistapa, punainen

Jos pelaaja koskee yhtaikaa punaiseen, keltaiseen ja vihreään korttiin, hän häviää.

Kieltojen kielto (75)

sääntö, häviämistapa, keltainen

Jos pelaaja tämän jälkeen saattaa voimaan häviämistavan, hän häviää.

Ei käydä kädellä (72)

sääntö, toimintarajoitus, vihreä

Korttia ei saa siirtää paikkaan, jossa se koskee toiseen pelaajaan.

Toisen pelaajan kädessä olevaa korttia ei saa liikuttaa. (Kortti on kädessä, mikäli se alkaisi tippua, jos pelaaja ei pitäisi siitä kiinni.)

Pystypäin tulevaisuuteen (68)

sääntö, säännönestäjä, sininen

Pöydällä tekstipuoli ylöspäin olevat kortit eivät ole voimassa. (Säännöt, jotka lukevat korteissa, jotka ovat pöydällä tekstipuoli ylöspäin, eivät ole voimassa niin kauan, kuin tämä kortti on voimassa.

Jos kortti on pöydällä pystyssä, siinä olevat säännöt ovat voimassa. Voimassa olevat säännöt luetaan edelleen ääneen, kun ne tulevat voimaan. (Kortti on pystyssä, mikäli vain sen yksi reuna tai kulma koskee pöytään.)

Kun olet lukenut nämä säännöt ääneen, käännä tämä kortti pystyyn.

Roskakori (65)

sääntö, säännönestäjä, sijainti, lokaali, punainen

Tämä kortti ei ole voimassa pöydällä. Kortti on voimassa minkä tahansa muun esineen päällä ollessaan tekstipuoli ylöspäin.

Esine, jonka päällä tämä kortti on, on "roskakori". Roskakorin päällä olevat kortit eivät ole voimassa eikä niitä saa liikuttaa.

Jalusta (62)

sääntö, lokaali, keltainen

Kun tämä kortti tulee voimaan, aseta se jonkin pöydällä olevan kortin alle.

Kortti, joka on jalustan päällä, on tuhoutumaton, eikä sitä saa liikuttaa.

Vuorottelu (58)

sääntö, toimintarajoitus, sininen

Vain vuorossa oleva pelaaja saa liikuttaa kortteja. (Pelaaja on vuorossa siitä lähtien, kun hänen oikealla puolellaan istuva on päättänyt vuoronsa, siihen asti, kun hänen oma vuoronsa päättyy.)

Pelaajan vuoro päättyy, kun hän on liikuttanut kyllikseen yhtä korttia.

Kun kukaan ei vielä ole ollut vuorossa, on ensin vuorossa tämän kortin voimaan saattanut pelaaja.

Vuoroin vieraissa (55)

sääntö, toimintarajoitus, vihreä

Vain vuorossa oleva pelaaja saa liikuttaa kortteja. (Pelaaja on vuorossa siitä lähtien, kun hänen oikealla puolellaan istuva on päättänyt vuoronsa, siihen asti, kun hänen oma vuoronsa päättyy.)

Pelaajan vuoro päättyy, kun hän on liikuttanut kyllikseen yhtä korttia.

Korttia saa liikuttaa vain siten, että se lähtee jonkun toisen pelaajan kädestä tai päätyy toisen pelaajan käteen. (Kortti on kädessä, mikäli se alkaisi tippua, jos pelaaja ei pitäisi siitä kiinni.)

Kun kukaan ei vielä ole ollut vuorossa, on ensin vuorossa tämän kortin voimaan saattanut pelaaja.

Vuorotteluvapaa (52)

sääntö, sallinta, häviämistapa, keltainen

Vain vuorossa oleva pelaaja saa nousta pois pöydän äärestä. (Pelaaja on vuorossa siitä lähtien, kun hänen oikealla puolellaan istuva on päättänyt vuoronsa, siihen asti, kun hänen oma vuoronsa päättyy.)

Pelaajan vuoro päättyy, kun hän on istunut takaisin paikalleen.

Jos pelaaja on istumatta viisi sekuntia, hän häviää.

Kun kukaan ei vielä ole ollut vuorossa, on ensin vuorossa tämän kortin voimaan saattanut pelaaja.

Taatusti reilu (48)

sääntö, toimintarajoitus, punainen

Vain vuorossa oleva pelaaja saa liikuttaa kortteja. (Pelaaja on vuorossa siitä lähtien, kun hänen oikealla puolellaan istuva on päättänyt vuoronsa, siihen asti, kun hänen oma vuoronsa päättyy.)

Kun pelaajalla on vuoro, muut pelaajat laskevat hiljaisella äänellä sekunteja viidestä nollaan. Kun sanotaan nolla, pelaajan vuoro päättyy.

Kun kukaan ei vielä ole ollut vuorossa, on ensin vuorossa tämän kortin voimaan saattanut pelaaja.

Epäsuora ase (45)

sääntö, häviämistapa, lokaali, asento, vihreä

Kortti, jota epäsuora ase osoittaa ja joka on lähimpänä epäsuoraa asetta, on "ampuja". Kortti, jota ampuja osoittaa ja joka on lähimpänä ampujaa, on "pyssy". Pelaaja, jota pyssy osoittaa, häviää. (Kortti osoittaa kaikkea, mikä on sen otsikon yläpuolella niiden suorien välissä, jotka kulkevat kortin sivuja myöten.)

Ötökkäfarmi (42)

sääntö, toimintarajoitus, sallinta, lokaali, sijainti, sininen

Pelaaja, joka on lähinnä tätä korttia, saa liikuttaa kaikkia kortteja poispäin itsestään. Hän ei saa tehdä mitään muuta. (Liikuttaa saa siis myös voimassa olevia kortteja.) (Kortteja saa edelleen liikuttaa vain yhtä kerrallaan.)

Kierrätys (38)

sääntö, sallinta, punainen

Kortin saa siirtää mistä tahansa pakan pohjalle. (Pakan pohjalle asetettu kortti viedään kaikkien pakassa olevien korttien alle tekstipuoli alaspäin.)


Pikalinkit:


kommentoi (viimeksi muutettu 23.02.2013 16:25)