ET3 — Harjoitustunti 12.10.2004

Tuntisuunnitelma

Sisällöt

Antiikissa on yksi hyvä, yksi oikeudenmukaisuus, yksi tapa toimia valtiossa. Valtio on älyllisen eliitin oma projekti, jossa noudatetaan pitkälti yhteisiä ihanteita.

Uuden ajan alussa yhtenäinen käsitys hyvästä ja sitä myötä valtion tarkoituksesta alkaa murentua. Syitä tähän ovat:

→ minkälaisia yhteiskuntateorioita uusi tilanne tuottanee?

→ ratkaisuksi yhteiskuntasopimus, jolla monia tulkintoja:
individualismi liberalismi kommunitarismi

edustaja

Hobbes (1588–1679) Locke (1632–1704) Rousseau (1712–1778)

perusoik.

hengissäpysyminen fyysinen kosk., vapaus tehdä kaikenlaista, omistusoikeus oikeus päättää omista asioistaan

luonnont.

raakaa ja ikävää ihmisillä oikeudet, mutta ne eivät välttämättä toteudu ihmiset toteuttavat itseään, onnellisina(?)

ongelma

ei takaa edes hengissäpysymistä oikeuksien turvaaminen ja yhteensovittaminen järjen ja itsekkyyden luikertelu paratiisiin

motiivi

pelko järki oikeudenmukaisuus

yht.k.sop.

turvaa rauhan turvaa oikeudet turvaa järjestyksen ja tarjoaa mallin ristiriitojen ratkaisuun

kapina

suvereenin on turvattava kansalaisten rauha kansalaisilla oikeus kaataa huono hallitus osallistumalla itse hallituksen toimintaan

Kysymyksiä näihin:

Aikataulu

aika sisältö tapa

0 kertaus kyselyjutustelu
10 antiikki, hist. perspektiivi luento
15 uuden ajan yhteiskuntateoriat aivoriihi / kysely
40 yhteiskuntasopimus-käsite luento
(ekstra) yht.k.s:n eksplikointia keskustelu
45 yht.k.sop.teoriat luento+taulu, kysely
(ekstra) 1600- ja 1700-luvun ilmapiirin ero luento
75 kysymykset yht.k.sop.teorioista kysely, keskustelu
90 lopetus hymyillen

Palaute

Oma käsitys

Olin tavallani aika tyytyväinen tuntiin. Suurin osa asiasta meni niin, kuin olin suunnitellutkin, ja tunnilla saatiin käsitellyksi verrattain vaikeita asioita verrattain paljon. Oppilaatkin osallistuivat, enimmäkseen vastaamalla heitettyihin haasteisiin, mutta välillä myös kysymällä tarkennuksia ja kommentoimalla vapaamuotoisesti esiin nostettuja teorioita.

Silti minulla oli monia odotuksia, jotka eivät toteutuneet. Koko tunnista jäi jotenkin kylmä tunne. Hymyilin vähemmän ja olin vähemmän innoissani, kuin olisin odottanut. Ja jos opettaja ei ole varsinaisesti innostunut eikä oppilailtakaan voi moista odottaa, koko opetuksesta jää vähän tarkoitukseton tunne — miksi tätä asiaa käytiin? Mietin jälkeen päin, että oikeastaan ongelma on aika pitkälti siinä, etten aidostikaan puhunut sellaisesta asiasta, josta olisin halunnut puhua. Itse asiassa kurssin kunnollinen ja vastuullinen vetäminen edellyttäisi, että saisi päättää myös sen rakenteesta, pitää oppilaista huolta alusta loppuun, ja niin edelleen…

Muiden (Annamari ja Ukri) käsitys

Palaute alkaa, kuten aina muulloinkin: varsin hyvä, joskin...

Suurin osa palautteesta koski melko teknisiä asioita. Tällaisia olivat esimerkiksi:

Mitä opin