Antiikissa on yksi hyvä, yksi oikeudenmukaisuus, yksi tapa toimia valtiossa. Valtio on älyllisen eliitin oma projekti, jossa noudatetaan pitkälti yhteisiä ihanteita.
Uuden ajan alussa yhtenäinen käsitys hyvästä ja sitä myötä valtion tarkoituksesta alkaa murentua. Syitä tähän ovat:
menestysaskelet
→ minkälaisia yhteiskuntateorioita uusi tilanne tuottanee?
→ ratkaisuksi yhteiskuntasopimus, jolla monia tulkintoja:
individualismi | liberalismi | kommunitarismi | |
edustaja | Hobbes (1588–1679) | Locke (1632–1704) | Rousseau (1712–1778) |
perusoik. | hengissäpysyminen | fyysinen kosk., vapaus tehdä kaikenlaista, omistusoikeus | oikeus päättää omista asioistaan |
luonnont. | raakaa ja ikävää | ihmisillä oikeudet, mutta ne eivät välttämättä toteudu | ihmiset toteuttavat itseään, onnellisina(?) |
ongelma | ei takaa edes hengissäpysymistä | oikeuksien turvaaminen ja yhteensovittaminen | järjen ja itsekkyyden luikertelu paratiisiin |
motiivi | pelko | järki | oikeudenmukaisuus |
yht.k.sop. | turvaa rauhan | turvaa oikeudet | turvaa järjestyksen ja tarjoaa mallin ristiriitojen ratkaisuun |
kapina | suvereenin on turvattava kansalaisten rauha | kansalaisilla oikeus kaataa huono hallitus | osallistumalla itse hallituksen toimintaan |
Kysymyksiä näihin:
aika | sisältö | tapa |
0 | kertaus | kyselyjutustelu |
10 | antiikki, hist. perspektiivi | luento |
15 | uuden ajan yhteiskuntateoriat | aivoriihi / kysely |
40 | yhteiskuntasopimus-käsite | luento |
(ekstra) | yht.k.s:n eksplikointia | keskustelu |
45 | yht.k.sop.teoriat | luento+taulu, kysely |
(ekstra) | 1600- ja 1700-luvun ilmapiirin ero | luento |
75 | kysymykset yht.k.sop.teorioista | kysely, keskustelu |
90 | lopetus | hymyillen |
Olin tavallani aika tyytyväinen tuntiin. Suurin osa asiasta meni niin, kuin olin suunnitellutkin, ja tunnilla saatiin käsitellyksi verrattain vaikeita asioita verrattain paljon. Oppilaatkin osallistuivat, enimmäkseen vastaamalla heitettyihin haasteisiin, mutta välillä myös kysymällä tarkennuksia ja kommentoimalla vapaamuotoisesti esiin nostettuja teorioita.
Silti minulla oli monia odotuksia, jotka eivät toteutuneet. Koko tunnista jäi jotenkin kylmä tunne. Hymyilin vähemmän ja olin vähemmän innoissani, kuin olisin odottanut. Ja jos opettaja ei ole varsinaisesti innostunut eikä oppilailtakaan voi moista odottaa, koko opetuksesta jää vähän tarkoitukseton tunne — miksi tätä asiaa käytiin? Mietin jälkeen päin, että oikeastaan ongelma on aika pitkälti siinä, etten aidostikaan puhunut sellaisesta asiasta, josta olisin halunnut puhua. Itse asiassa kurssin kunnollinen ja vastuullinen vetäminen edellyttäisi, että saisi päättää myös sen rakenteesta, pitää oppilaista huolta alusta loppuun, ja niin edelleen…
Palaute alkaa, kuten aina muulloinkin: varsin hyvä, joskin...
Suurin osa palautteesta koski melko teknisiä asioita. Tällaisia olivat esimerkiksi: