Harjoitustunti 1.11.2004

Tuntisuunnitelma

Sisällöt

Erilaiset totuusteoriat:

Korrespondenssiteoria

Totuus on väitteen (ilmaisun tms.) vastaavuutta maailman kanssa. (ei-episteeminen teoria)

Ongelmia:

Koherenssiteoria

Totuus on väitteen (ilmaisun tms.) yhteensopivuutta muiden väitteiden (yhteisön / yksilön käsitysten) kanssa. (episteeminen teoria)

Ongelmia:

Pragmaattinen teoria

Totuus on sisältönsä hyödyllisyyttä. (episteeminen teoria?)

Ongelmia:

Deflatorinen teoria

Totuus on turha käsite. Se, että väite on tosi, tarkoittaa vain samaa kuin alkuperäinen väite. Muuta ei tarvita. (ei-episteeminen teoria)

Ongelmia:

Käsittely

aika sisältö tapa

0 kertaus: semiotiikka kyselyjutustelu
15 ryhmätyö: mitä on totuus? ryhmätyö
25 ryhmätyön purku keskustelu+taulu
35 neljän totuusteorian esittely taulu+luento
35 totuusteorioiden ongelmat (yhtaikaa edellisten kanssa) taulu+keskustelu
(ekstra) maailma: metafyysinen oletus vai välttämättömyys? keskustelu
70 ryhmätyö: väitteiden arviointi totuusteorioiden puitteissa ryhmätyö
(ekstra) totuusteorioiden vertailua: mikä vaikuttaa hyvältä? keskustelu
90 lopetus vihaisesti

Ensimmäisessä ryhmätyössä pannaan yksinkertaisesti opiskelijat kirjoittamaan totuusmäärityksiään ensin yksin, sitten yhdistelemään käsitykset (keskustelemalla) pareittain / kolmittain.

Toisessa ryhmätyössä luokka jaetaan kolmia: korrespondenssi- ja koherenssiteorian kannattajiin sekä pragmaatikkoihin. Opettaja itse voinee vastata deflatorisen teorian edustuksesta.

Pyydetään arvioimaan oman teorian perusteella seuraavien väitteiden totuutta tai epätotuutta:

Toteutuminen

Kauhutunti. En ehtinyt tulostaa tuntisuunnitelmaa muistilapukseni etukäteen enkä valmistella kalvoja. Jouduin katsomaan tuntisuunnitelmaa tietokoneelta, josta loppui akku kesken tunnin. Olin jonkin aikaa hukassa, koska samana päivänä olleella Kant-tunnilla oli ollut jonkin verran samanlainen harjoitustehtävä, enkä päässyt lukemaan tämän harjoituksen tehtävänantoa mistään. Tein muistinvaraisesti kalvolle. Tunti myös loppui 15 minuuttia aikaisemmin, kuin mitä luulin sen loppuvan. Väitteiden arviointitehtävä jäi siksi pahasti kesken.

Arviointi

Melko paljon sähläyksestä seurannutta negatiivista. Hankalia tehtävänantoja ja sellaista. Tämä oli myös niitä löysästi vedettyjä tunteja: totesin, ettei minulla ole pohjimmiltani totuusteorioista kovin paljon sanottavaa. Olin välillä ahtaalla ja unohdin taas antaa esimerkkejä. Tunti meni itse asiassa kuitenkin pohjimmiltaan aivan hyvin, tämä oli ensimmäinen tunti, jossa aikataulu toteutui edes suurin piirtein. Asiat tulivat myös käsitellyiksi kohtalaisesti ja seuraavan tunnin kertauksen perusteella jäivät kohtalaisen hyvin oppilaille mieleenkin.