Erilaiset totuusteoriat:
Totuus on väitteen (ilmaisun tms.) vastaavuutta maailman kanssa. (ei-episteeminen teoria)
Ongelmia:
Totuus on väitteen (ilmaisun tms.) yhteensopivuutta muiden väitteiden (yhteisön / yksilön käsitysten) kanssa. (episteeminen teoria)
Ongelmia:
Totuus on sisältönsä hyödyllisyyttä. (episteeminen teoria?)
Ongelmia:
Totuus on turha käsite. Se, että väite on tosi, tarkoittaa vain samaa kuin alkuperäinen väite. Muuta ei tarvita. (ei-episteeminen teoria)
Ongelmia:
aika | sisältö | tapa |
0 | kertaus: semiotiikka | kyselyjutustelu |
15 | ryhmätyö: mitä on totuus? | ryhmätyö |
25 | ryhmätyön purku | keskustelu+taulu |
35 | neljän totuusteorian esittely | taulu+luento |
35 | totuusteorioiden ongelmat (yhtaikaa edellisten kanssa) | taulu+keskustelu |
(ekstra) | maailma: metafyysinen oletus vai välttämättömyys? | keskustelu |
70 | ryhmätyö: väitteiden arviointi totuusteorioiden puitteissa | ryhmätyö |
(ekstra) | totuusteorioiden vertailua: mikä vaikuttaa hyvältä? | keskustelu |
90 | lopetus | vihaisesti |
Ensimmäisessä ryhmätyössä pannaan yksinkertaisesti opiskelijat kirjoittamaan totuusmäärityksiään ensin yksin, sitten yhdistelemään käsitykset (keskustelemalla) pareittain / kolmittain.
Toisessa ryhmätyössä luokka jaetaan kolmia: korrespondenssi- ja koherenssiteorian kannattajiin sekä pragmaatikkoihin. Opettaja itse voinee vastata deflatorisen teorian edustuksesta.
Pyydetään arvioimaan oman teorian
perusteella seuraavien väitteiden
totuutta tai epätotuutta:
Kauhutunti. En ehtinyt tulostaa tuntisuunnitelmaa muistilapukseni etukäteen enkä valmistella kalvoja. Jouduin katsomaan tuntisuunnitelmaa tietokoneelta, josta loppui akku kesken tunnin. Olin jonkin aikaa hukassa, koska samana päivänä olleella Kant-tunnilla oli ollut jonkin verran samanlainen harjoitustehtävä, enkä päässyt lukemaan tämän harjoituksen tehtävänantoa mistään. Tein muistinvaraisesti kalvolle. Tunti myös loppui 15 minuuttia aikaisemmin, kuin mitä luulin sen loppuvan. Väitteiden arviointitehtävä jäi siksi pahasti kesken.
Melko paljon sähläyksestä seurannutta negatiivista. Hankalia
tehtävänantoja ja sellaista. Tämä oli myös niitä löysästi vedettyjä
tunteja: totesin, ettei minulla ole pohjimmiltani totuusteorioista kovin
paljon sanottavaa. Olin välillä ahtaalla ja unohdin taas antaa
esimerkkejä. Tunti meni itse asiassa kuitenkin pohjimmiltaan aivan
hyvin, tämä oli ensimmäinen tunti, jossa aikataulu toteutui edes suurin
piirtein. Asiat tulivat myös käsitellyiksi kohtalaisesti ja seuraavan
tunnin kertauksen perusteella jäivät kohtalaisen hyvin oppilaille
mieleenkin.