Tuntisuunnitelma: metaetiikan alustustunti
Tavoitteet
- oppilaisiin tutustuminen
- oppilaille aiemmin opetettujen asioiden kartoittaminen
- tuntuman saaminen oppilasryhmän toimintaan
- metaetiikan esittely: mitä metaetiikka on?
Aikataulu
- 14.20 Alustus (n. 15–30 min)
- esittäytyminen
- nimi ja yhteystiedot
- maininta ryhmätöistä
- mieleenpalautuskeskustelu
- mitä ja minkälaisia arvoja / normeja on käyty (matsku)
- (harjoitus: mitkä ovat moraalisia väitteitä (matsku))
- 14.40 Asiaosuus (n. 60 min)
- pääharjoitus (4 ryhmää, 10 min + 30 min purku) (matsku)
- Tarkoittavatko seuraavat samaa? Jos eivät, mitä yhteyksiä niillä on?
- On hyvä, että X
- Pitää X
- Kannattaa X
- On oikein, että X
- metaetiikan esittely (n. 20 min)
- jaottelu preskriptiiviseen ja deskriptiiviseen etiikkaan
(esimerkit?)
- jaottelu teoreettiseen ja käytännölliseen etiikkaan (esimerkit?)
- Odysseian op.op. s.62 + ohjaavat kysymykset (matsku)
- 15.40 Loppukevennys (n. 20 min)
- väittelyvuorojen organisointi (6 ryhmää, 2–3 henkeä)
- (hippias lyhyempi: tekeekö kukaan tahallaan väärin? (matsku))
Kirjasta käsitellyt asiat
Metaetiikka ja normatiivinen etiikka (32–33)
Tuntipalaute
Sain erittäin pitkää ja monipuolista tuntipalautetta eri osapuolilta.
Seuraamassa oli kolme uskonnon auskultanttia, SOKLA:n ainevastaava ja
ohjaava opettaja. Itse olin aika pahassa jamassa, koska jouduin
yhtaikaa opettamaan, arvioimaan ajan kulutusta tehtävätyypeille, joista
minulla ei ole kunnon kokemusta, kartoittamaan, mitä oppilaat ovat
kurssilla aiemmin tehneet, ja arvioimaan, millaisesta oppilasryhmästä on
kyse. Olin vähän pelästynyt siitä, kuinka vaikea oppilaille oli esittää
kommentteja opetetuista asioista. Lupasin tulevaisuudessa helpottaa
materiaalia.
Erikseen mainittuja asioita olivat:
- positiivinen yleisvaikutelma
- hauska, leikkisä yleisvaikutelma, innostus
- asioiden poimiminen oppilailta ja ylipäänsä oppilaiden kommentteihin
suhtautuminen hyvää
- kalvojen käytöstä:
- valmistautua pitäisi huolellisemmin (hoo! tämä oli huolellisimmin
valmistautumani tunti, mitä olen ikinä pitänyt)
- kalvotekstit kannattaisi lukea ääneen
- kaaviotkin voi stripata
- improvisointi sujui hyvin (viitannee yllättäen heittämääni
keskusteluun siitä, onko demokratia oikeudenmukaista)
- ryhmätöiden ohjeistamisen pitäisi olla jämptimpää
- moraaliarvostelmatehtävässä tuli erittäin vaikea ja moniulotteinen
jaottelu esiin, jota ei ehkä voi kaikessa laajuudessaan käsitellä:
normatiivinen — deskriptiivinen, subjektiivinen — objektiivinen,
moraalinen — ei-moraalinen
- tunnin tavoitteen parempi seuraaminen ja tuntityöskentelyn nivominen
siihen (tosin ohjaavalla opettajalla saattoi olla tunnin tavoitteesta
jonkin verran eriävä näkemys)