Harjoitustunti 4.11.2004

Tuntisuunnitelma

  1. Edellisen tunnin kertaus

    Käydään oikoen viime tunnin totuusteoriaharjoituksen loppuosa.

  2. Mitä on logiikka?

    Puhutaan oppilaitten käsityksestä logiikasta, logiikan asemasta filosofiassa ja tieteessä, sekä logiikan suhteesta kieleen ja maailmaan.

  3. Logiikan historia.

    Esitellään lyhyesti logiikan projekti, pyrkimys yhä kattavampiin ja monipuolisempia päättelyitä mahdollistaviin kuvauksiin maailmasta. Vaiheita ovat ainakin:

    1. syllogismit.
    2. propositionaalinen logiikka.
    3. predikaattilogiikka.
    4. nykyinen moninaisuus mitä erilaisimpia logiikoita.
  4. Muutamia päteviä ja epäpäteviä päättelyitä.
  5. Mitä hyötyä on logiikasta?

    Logiikka ajattelun selkeyttäjänä, turvallisten päättelyiden pohjana, merkityksen ensisijaisena esittelijänä, matematiikan perustana.

Toteutuminen

Ehdimme käydä kohdat 1–3 muttei mitään varsinaisia harjoituksia. Tunti oli muuten 10 minuuttia tavallista lyhyempi sitä edeltäneiden väittelykilpailujen takia.

Arviointi

Minulla oli jotenkin kummallinen olo, sillä en ollut oikein varma, mitä haluaisin logiikasta sanoa. Aihe on laaja ja minulla on paljon logiikkaa vastaan vaikka loogikko olenkin. Pyrkimykseni oli, että tunnin seurauksena oppilaat eivät pelkää eivätkä rakasta logiikkaa. En ole oikein varma, miten tämä pyrkimys toteutui.

Annamarin mielestä logiikkaa pitäisi nimenomaan harjoitella. En ole samaa mieltä. Minusta logiikka sellaisenaan on niin epäkäytännöllistä, ettei sen pyörittely opeta oppilaille mitään muuta kuin (hauskaa?) ajanvietettä. Eeron mielestä on pelottavaa, että jonkin tunnin pyrkimyksenä on, etteivät oppilaat rakasta logiikkaa. Joka tapauksessa konkretiaa ja esimerkkejä olisi voinut olla enemmän.

Usein jätän harjoitukset tunnin loppupuolelle, jonka taas katson voitavan hypätä yli tuosta noin vain. Se on ongelma. Tuntien pitäisi pikemminkin alkaa harjoituksilla. Lisäksi tuntien suunnittelu siten, että niissä on paljon varaohjelmaa johtaa helposti siihen, että käyn asioita omassa tahdissani, joka on useimmille liian nopea. Pitäisi oppia hidastamaan tarkoituksellisesti.