ET3 — Harjoitustunti 14.10.2004

Tuntisuunnitelma

Sisällöt

Historiallinen tausta: 1600-luvun usko vahvaan valtioon vaihtuu 1700-luvulla järjen ja yksilövapauden korostamiseen. 1700-luvun lopulla tapahtuu myös Ranskan vallankumous.

1800-luvulla yhteiskunta vakautuu ja teollistuu, mikä luo toisaalta tulevaisuususkoa mutta tuo myös mukanaan sosiaalisia ongelmia, varsinkin Britanniassa. Sivistyneistö (tai sen osa) havahtuu kansan kurjiin oloihin.

→ minkälaisia yhteiskuntateorioita tästä tilanteesta seuraa?

→ syntyy huomattavan erilaisia yhteiskunnallisia teorioita

brittiläinen

(Taustavoimana Locke ja liberalismi)

Utilitarismi; ensin Bentham (1748–1832), myöhemmin Mill. Yhteiskunnalliset teoriat perustuvat yhteishyvään ja ihmisten sivistämiseen noudattamaan suurinta yhteistä hyvää. Yksilönvapautta ja ihmisten lähtökohtaista samanarvoisuutta painotetaan.

mannermainen

Hegel (1770–1831) pohtii historian suuria ristiriitaisuuksia ja selittää ne itseään kehittävän Idean dialektisiksi ilmentymiksi. Historia kehittyy vääjäämättä alkukantaisesta yhteiskunnasta (perhe) siviiliyhteiskunnan kautta todelliseen valtioon.

Hegelin mukaan historian päämäärä on vapauden ja järjen tila, joka saavutetaan, kun vastakkainasettelut viimein ovat käyneet kaikki taistelunsa ja tasapaino on saavutettu.

(Taustavoimana Rousseau ja Ranskan vallankumous)

Marx (1818–1883) säilyttää Hegelin dialektiikan, mutta korvaa historiallisen idealismin historiallisella materialismilla: historian kehitys ei ole lähtöisin hengen ilmentymistä, vaan nimenomaan materiaalisen todellisuuden vallitsevista oloista.

Marx nimeää myös kehityksen vääjäämättä edistyvälle historialle: siirtymisen luonnontilasta orjayhteiskunnan, feodaaliyhteiskunnan ja teollisuusyhteiskunnan kautta lopulta takaisin tasa-arvoiseen tilaan, kommunistiseen yhteiskuntaan.

myöhempi brittiläinen

Mill (1806–1873) toteaa tyrannian olevan edelleen tyranniaa, vaikka sitä toteuttaisikin kansa itseensä edustuksellisen laitoksen tai hallituksen välityksellä. Yhteiskunnan päämääräksi hän asettaa järkipohjaisen utiliteetin ajamisen ja rajoittaa sen mahdollisuuksia yksilön valvontaan merkittävästi.

Kysymyksiä näistä:

Aikataulu

Ennen harjoitustuntia 12.10.:
aika sisältö tapa

0 kertaus kyselyjutustelu
15 vallankumous, teollistuminen, hist. perspektiivi kyselevä luento
25 teollistumisen ajan yhteiskuntateoriat aivoriihi / kysely
(ekstra) brittiläisen yhteiskunnan arvoja luento
45 yhteiskuntateoriat: Hegel, Marx, Mill luento+taulu, kysely
(ekstra) deterministisen ja indeterministisen hist. käsityksen vaikutuksia keskustelu
75 kysymykset yhteiskuntateorioista kysely, jutustelu
90 lopetus hymyillen

Jälkeen harjoitustunnin 12.10.:
aika sisältö tapa
0 kertaus: edellistunnin aatesuunnat kysely
5 kertaus: lehtileikkeiden analysointi yksilö-/ryhmätyö
10 analyysin purku esitykset, (keskustelu)
30 teollistumisen ajan yhteiskuntateoriat: utilitarismi, historiallinen idealismi, historiallinen materialismi luento
50 diskurssianalyysi, lehtileikkeet ryhmätyö
55 ryhmätyön purku keskustelu
(75) teollistumisen ajan yhteiskuntateorioiden taustoja luento
90 lopetus vaivoin

Suunnittelusta

Edellisen harjoitustunnin jokseenkin negatiivisen kokemuksen perusteella päätin siirtyä suunnittelussa takaisin työskentelymenetelmäpohjaiseen lähestymistapaan ja sisällössä kiinnittää enemmän huomiota siihen, mistä haluan puhua. Panin aikataulun uusiksi ja sijoitin tuntiin ryhmätöitä, joiden materiaalia (lehtiartikkeleita) leikkasin tiistai-iltana eteiseni lehtiroskiksesta. Jee.

Välitunnilla ennen tunnin alkua sain selkeytetyksi artikkelitehtävien varsinaisen tehtävänannon. Ensimmäinen artikkelisarja koski edellistunnin tehtäviä, toinen talouden ja valtion/yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta. Näin tehtävänanto kuului:

  1. ryhmätyön tehtävänanto:
  2. ryhmätyön tehtävänanto:

Toteutuminen

Kertaus ja ensimmäinen ryhmätyö (kertausta myös) veivät koko ensimmäisen oppitunnin ja muutaman minuutin seuraavasta (välissä oli ruokailu). Toisella tunnilla keskusteltiin Marxin herättämistä mielikuvista ja siitä, millainen teoria varsinaisesti on. Ryhmätyön jätin kotitehtäväksi, jonka toteutuminen kuitenkin siirtyi hamaan tulevaisuuteen — jos olisin pitänyt seuraavankin tunnin, näin ei olisi käynyt…

Tämä tehtävä käsiteltiin lopuksi puolentoista viikon kuluttua syysloman toisella puolen. Tehtävän käsittelyyn meni 45 minuuttia, joka oli aika tiukkaa keskustelua.

Palaute

Oma käsitys

Itselläni oli paljon mukavampaa ja tunnin pitäminen tuntui tarkoituksenmukaisemmalta kuin edellisellä kerralla. Lisäksi edellisen kerran hillitön teoreettinen paukutus tuli jokseenkin hyvin hyödynnetyksi käytännöllisellä tasolla. Tunnin varsinainen asia kärsi jonkin verran, mutta toisaalta aihetta (Marxilaisuus ja markkinavoimien vaikutus yhteiskuntaan) tultiin kurssilla käsittelemään paljon muutenkin; alustustunniksi tämä oli siis kohtalainen.

Koska minulla oli kivempaa kuin viime kerralla, myös esiintymisempi oli luonnollisempaa. Lisäksi, koska minun ei tarvinnut puhua niin suurta osaa ajasta, en liikkunutkaan niin levottomasti enkä ollut niin ahtaalla asianhallinnan suhteen. (Eipä silti, etteikö Marx olisi tuottanut minulle vaikeuksia. Tuntia oli seuraamassa Annamari, joka on tehnyt gradunsa Marxista ja jonka kritiikiltä en voinut välttyä…)

Muiden (Annamari ja Ukri) käsitys

Aika pitkälti samanlaista kuin oma käsitykseni. Hauskaa keskustelua tuli siitä, että olin kysynyt ryhmätyöpurun aluksi suostuuko kukaan aloittamaan, jota Ukri hihitteli äänettömästi takarivissä, ja vaihtoehdoksi tarjottiin kuka haluaa aloittaa, joka taas saa minut näkemään punaista. Ryhmätyön organisoinnista sanottiin, että aina kannattaa ensimmäisenä kertoa tehtävänanto (ja sekin mielellään valmiiksi esim. kalvolle, mitä en tässä tapauksessa olisi ehtinyt valmistella), sitten sanoa, miten organisoidutaan, viimeiseksi antaa materiaali. Joo.