FF1 — harjoitustunti 14.10.2004
Tuntisuunnitelma
Sisältö
- Ideat. Minkälainen olisi maailma ilman ideoita?
- Siis mitä ideat ovat? Ideat selvästi ovat olemassa tai ainakin
vaikuttavat ihmisten ajatteluun…
- Ovatko ideat vain ihmisten päässä vai maailmassa(kin)?
- Mitä yhteistä on kaikilla hevosilla?
- Logiikka. Aksiomaattiset järjestelmät.
- Muutamia syllogismeja:
Kaikki ihmiset ovat kuolevaisia.
Sokrates on ihminen.
siis: Sokrates on kuolevainen.
Kaikki koirat ovat eläimiä.
Mikään kivi ei ole eläin.
siis: Mikään kivi ei ole koira.
siis: Mikään koira ei ole kivi.
…
- Muodollinen vs. sisällöllinen vakuuttavuus, todistus
- Tutkiva asenne vs. teoreettinen asenne. Käytännön maailmanjärjestely.
Aristoteleen monet teoriat.
- (systemaattinen ja selittävä filosofia)
- mielikuvitusleikki: ajatellaan, ettei teillä ole taustalla mitään
nykyaikaisia tieteellisiä teorioita. Havainnoikaa maailmaa ja
selittäkää sitä. Mistä johtuvat:
- kappaleen pysähtyminen
- puiden kasvu
- äänestäminen
- substansseja (asioita) ensisijaisesti yksilöoliot.
- Platonin idea = Aristoteleen muoto.
- Substanssi jakautuu aineeseen ja muotoon.
- muotoja kahdenlaisia: aktuaalisia ja potentiaalisia.
- Neljä syytä. Teleologinen vs. kausaalinen selitys.
- problematiikka nykytieteessä: ihmisten intentionaalisuus…
- neljän syyn harjoitus: asfalttitie, kouluruoka, biljardipallojen
törmäykset
- ehkä jotain Aristoteleen etiikasta, yhteiskuntafilosofiasta?
Aikataulu
Tähän en tehnyt aikataulua (periaatepäätös). Sen sijaan tein
käsittelyjärjestyksen. Viime tunnilta oli jäänyt roikkumaan kysymys:
jos Platonin ideaoppi pitääkin paikkansa, mitä väliä sillä on?
- ideoiden tarpeellisuus / tarpeettomuus
- maailman järjestelmällinen tutkiminen / selittäminen. Tieteen
projekti.
- logiikka.
- neljä syytä.
Toteutuminen
Koko tunti meni iloisesti jutustellessa. Puhuttiin ns. paljon ja asiaa.
Substanssiteoria ja neljä syytä käsiteltiin ennen logiikkaa, ja niihin
meni melko suuri osa tunnista. Tunnilla oli paljon naurua ja erittäin
teräviä kommentteja, ja suuri osa tunnin ongelmista ja esimerkeistä tuli
konkreettisista ympärillä olevista asioista, mikä oli erittäin hyvä:
ikkunoista, klemmareista, puista, pupuista (ei ollut tunnilla), ja niin
edelleen. Lopussa halusin vaihtaa aihetta ja puhuimme vielä 15–20
minuuttia logiikasta. Sekin meni mukavasti.
Palaute
Minulla oli erittäin hauskaa. Osa asioista tuli käsitellyksi ehkä
liiankin sosiaalisesti
: teorian perusrakenne saattoi jäädä
epäselväksi. Joka tapauksessa tunti oli mielestäni erittäin onnistunut.
Ukri sanoi tunnista, että joo, loistavaa; ja huomautettavaa oli sen
verran, että
- joskus ääneni nousee epäluonnollisen korkeaksi
- kun panee taululle jotain, pitäisi alustaa / konkretisoida selkeästi,
mistä nyt aletaan puhua (tämän aion myös ottaa opikseni)
- jonkin verran enemmän voisi kehua oppilaita siitä, että he esittävät
erinomaisia kommentteja.
Palautteen perusteella
Tulin siihen tulokseen, että käytän kieltä selvästi eri tavalla sekä
manipuloinnissa että opettamisessa, kuin arvoisat kanssa-arvioijani.
Minusta on esimerkiksi hyvä, että opettaja vaikuttaa jonkin verran
tyhmältä, koska se innostaa oppilaita olemaan fiksuja. Tällaisella on
tietenkin rajansa ja se raja vieläpä tulee nopeahkosti vastaan.