FF1 — harjoitustunti 14.10.2004

Tuntisuunnitelma

Sisältö

Aikataulu

Tähän en tehnyt aikataulua (periaatepäätös). Sen sijaan tein käsittelyjärjestyksen. Viime tunnilta oli jäänyt roikkumaan kysymys: jos Platonin ideaoppi pitääkin paikkansa, mitä väliä sillä on?

  1. ideoiden tarpeellisuus / tarpeettomuus
  2. maailman järjestelmällinen tutkiminen / selittäminen. Tieteen projekti.
  3. logiikka.
  4. neljä syytä.

Toteutuminen

Koko tunti meni iloisesti jutustellessa. Puhuttiin ns. paljon ja asiaa. Substanssiteoria ja neljä syytä käsiteltiin ennen logiikkaa, ja niihin meni melko suuri osa tunnista. Tunnilla oli paljon naurua ja erittäin teräviä kommentteja, ja suuri osa tunnin ongelmista ja esimerkeistä tuli konkreettisista ympärillä olevista asioista, mikä oli erittäin hyvä: ikkunoista, klemmareista, puista, pupuista (ei ollut tunnilla), ja niin edelleen. Lopussa halusin vaihtaa aihetta ja puhuimme vielä 15–20 minuuttia logiikasta. Sekin meni mukavasti.

Palaute

Minulla oli erittäin hauskaa. Osa asioista tuli käsitellyksi ehkä liiankin sosiaalisesti: teorian perusrakenne saattoi jäädä epäselväksi. Joka tapauksessa tunti oli mielestäni erittäin onnistunut.

Ukri sanoi tunnista, että joo, loistavaa; ja huomautettavaa oli sen verran, että

Palautteen perusteella

Tulin siihen tulokseen, että käytän kieltä selvästi eri tavalla sekä manipuloinnissa että opettamisessa, kuin arvoisat kanssa-arvioijani. Minusta on esimerkiksi hyvä, että opettaja vaikuttaa jonkin verran tyhmältä, koska se innostaa oppilaita olemaan fiksuja. Tällaisella on tietenkin rajansa ja se raja vieläpä tulee nopeahkosti vastaan.