Tämä väärinkäsitysten kuorruttama keskustelu tuli ainedidaktiikan ryhmässä vastaan monessa muodossa:
Väittelyn voisi ehkä tiivistää kysymykseksi siitä, onko filosofia
tieto-, taito- vai katsomusaine. Kukaan keskusteluun osallistujista ei
tosin ollut sitä mieltä, että filosofia olisi katsomusaine, mutta
filosofian typistyminen
katsomusaineeksi on aiheellinen uhkakuva, jos
filosofialta viedään sen tiedollinen puoli, varsinainen substanssi pois.
Itse olen yrittänyt ajaa linjaa, että filosofia on taitoaine eikä
tiedolla ole oikeastaan filosofian kanssa mitään tekemistä (muuten kuin
tutkimuskohteena).
Yritän hahmotella, mitä nämä erilaiset käsitteet oikein tarkoittavat:
Kurssin alkupuolella minulla oli varsin militantti asenne filosofian klassikoita kohtaan, koska nimenomaan filosofian kaltaisessa aineessa ei pitäisi antaa etusijaa noille tai näille ajattelijoille vaan arvostella ajatuksia niiden sisällön, ei sanojan mukaan. En ole oikeastaan tinkinyt tästä, mutta olen oppinut tunnistamaan harjoittelun aikana filosofian klassikkotekstien kaksi arvoa, joita olen aliarvostanut ainakin aiemmin:
Sen sijaan oppilaitten omista lähtökohdista antamiin kommentteihin on edelleen yhtä tärkeää vastata puhtaalta pohjalta. Heille voi huomauttaa kommenttien samankaltaisuudesta siihen-tai-tähän auktoriteettiin, mutta heille tehdään vääryyttä, jos heidän ajatuksiaan tulkitaan kyseisen auktoriteetin kautta.
Yrityksessä saada filosofia ja elämänkatsomustieto selvästi erilaisiksi on näiden aineiden OPSien kirjoittamisessa menty älyttömyyksiin. Perusperiaate on sinänsä järkevä: elämänkatsomustieto on katsomusaine ja filosofia ei-katsomusaine. Valitettavasti OPSia kirjoittaessa tämä näyttää vieneen siihen, että filosofiasta on riisuttu kaikki omakohtainen, mukaan lukien oma pohdinta ja soveltaminen omaan elämään, pois. Tämä on järjetöntä ja loukkaa minusta filosofian perinnettä.
Teoreettinen oppiaine, jolla ei ole mitään yhtymäkohtaa todellisuuteen,
jossa vain tunnistetaan
argumentaatioita, hahmotetaan
ongelmia ja
ymmärretään
perusteluja, on yhtä tuuliajolla kuin matematiikka, jossa
ihmiset eivät olisi tietoisia siitä, että numeroilla viitataan
lukumääriin, tai fysiikka, jossa kaikki kappaleet ovat kappaleita vain
(eivätkä esim. autoja, puita tai ihmisiä). Tällä hetkellä äidinkielen
opetussuunnitelma näyttää usein paikoin filosofisemmalta kuin filosofian
opetussuunnitelma.
Eli siis: mitä filosofiassa pitäisi tehdä? Kirjoitetaanpa uusiksi. Filosofian opetuksen tavoitteena on, että opiskelija:
(Otsikko on vähän outo. Yrittäkää ymmärtää.)
Arvatkaapa, mikä minua nykyisessä koululaitoksessa suututtaa? Se on taipumus pureskella asiat oppijoille valmiiksi, tarjota ne kultalautaselta ja syöttää. Tämä tekniikka tasaveroistaa oppijoita, sillä siinä pyritään suuntaamaan opetusta pikemminkin heikoimman kuin vahvimman oppijan mukaan, pikemminkin epämotivoituneiden kuin motivoituneiden mukaan. Tämä on sen hyvä puoli. Huono puoli on se, että kun nämä ihmiset tulevat koulusta pois, tiputus on suuri. Kukaan ei ole syöttämässä tietoa, ei pureksimassa sitä valmiiksi, ei kertomassa, mikä on olennaista ja mikä ei. Syntyy harha, että vain koulu oli oppimista varten ja tosielämässä näitä tietoja sitten hyödynnetään.
Peruskoululla on tosiasiassa vähänlaisesti (joskaan ei olemattomasti)
tarjottavaa niille, jotka menevät käytännöllisiin hommiin, kuten
huoltohenkilöiksi, rakennushenkilöiksi, siivoojiksi, rekankuljettajiksi
ja niin edelleen. Nämä ihmiset hankkivat taitonsa erikseen aloitettuaan
työt. Nykyään väärien asioiden
opetteluun mennyttä aikaa korvataan
sillä, että tehdään töitä jo ennen varsinaisen kouluputken loppumista.
Ne, jotka tähtäävät akateemiselle tai puoliksi akateemiselle uralle, kuten tutkijoiksi, opettajiksi, lääkäreiksi, insinööreiksi ja niin edelleen, saavat korkeakouluasteella oppia uudet oppimisen menetelmät. Suurin osa heistä oppii oppilaitostensa käytännöistä (tai niiden puutteesta) tiedon hankinnan menetelmät, joita he sitten kykenevät hyödyntämään myöhemmässä elämässään. Jotkut menevät jopa tämän pitemmän koulutusputken läpi oppimatta sen paremmin ottamaan selvää asioista kuin tekemään töitäkään.
Tilanne ei ole toivottoman huono siinä mielessä, että tällä hetkellä melkein kaikki ihmiset oppivat sekä jonkin verran tärkeää teoreettista sivistystä (koulussa), että jonkin verran käytännöllistä tietoa ja taitoa (omalla ajallaan). Olisi kuitenkin hienoa, jos saataisiin aikaan koulu, joka enemmän opettaisi oppimista ja vähemmän asiasisältöjä. Yksinkertaisimmillaan tämä merkitsisi sitä, että oppijat pantaisiin tekemään koulutöitä heitä kiinnostavista aiheista. Monimutkaisimmillaan tämä tarkoittaisi, että koulut olisivat eräänlaisia asiantuntijoiden vertaisyhteisöjä, joissa rakentuisi tulevaisuudessa tarvittava erityiskompetenssi ja kyky ottaa itse asioista selvää samaan aikaan. Menestyessään tämä malli olisi siitä hyvä, että teoreettisten / yleissivistyksellisten asioiden opetus olisi helpommin perusteltavissa, kun voisi näyttää suoraan sovellusalueita.
Tämä sinänsä kaunis visio kohtaa kahdenlaisia haasteita:
Opettajilta tämä vaatii asennemuutoksia ainakin seuraavissa suhteissa: