Avaruusasema, joka on omavarainen kaiken suhteen. Koostuu osasista, jotka voi yksitellen irrottaa ja jälleen kiinnittää. Kaikki ohjaus- ja valvontajärjestelmät noudattavat yhtenäisiä periaatteita.
Miksi?
* Smalltalk oli todella futuristinen kieli: Smalltalkin kehittäjä alkoi suunnitella kieltä nähtyään ensimmäisen 2d-kuviin pystyvän tietokonenäytön, jotta olisi jokin graafinen käyttöympäristö siinä vaiheessa, kun nämä uudet näytöt olisivat tarpeeksi halpoja yleiseen käyttöön. * Smalltalk ei ole alun perin vain kieli, vaan kehitysympäristö ja käyttöjärjestelmä; ja ns. "olio-ohjelmointi" otettiin sen kantavaksi periaatteeksi. Tässä suhteessa Smalltalk on kuin avaruusalus, joka on lähtenyt Lisp-kielten maaäidistä liikkeelle; olio-ohjelmoinnin ja kokonaan kieleen integroidun käyttöympäristön ajatukset ovat kehittyneet Lisp-kulttuurissa. * Graafisten käyttöliittymien perusperiaatteet suunniteltiin Smalltalk-käyttöympäristön osina. Samat perusperiaatteet (ikkunat, painikkeet, jne) popularisoitiin sittemmin 80-luvulla Applen Macintosh-tietokoneissa, joiden kautta niistä kehittyi se käyttöympäristö, joka nykyään tunnetaan "työpöytänä". * Smalltalk on rakennettu huolellisesti kieleksi, jossa kehitysympäristön jokaista osaa pystyy kehittämään edelleen tai korvaamaan sen itse tekemällään.
Kuvia netistä:
* http://vst.ensm-douai.fr/noury/uploads/19/byteBalloon.gif * http://314.tt/blog/wp-content/uploads/2011/01/smalltalk-architecture.png * http://lists.gforge.inria.fr/pipermail/pharo-project/attachments/2011031 4/8b5ed039/attachment.png
... {{{ | myButton | myButton := Button new.
myButton label: 'press me'. myButton action: [ myButton destroy ].
myButton open. }}}
[...]