(toiminnot)

hwechtla-tl: Nettipäiväkirja 02.08.2015

Kierre.png

Mikä on WikiWiki?
nettipäiväkirja
koko wiki (etsi)
viime muutokset


Olen nyt seuraillut jonkin aikaa parivuotiaani käyttötottumuksia, kun kyseessä ovat erilaiset elektroniset vimpaimet. Käyttöliittymäsuunnittelun kannalta muutama asia ainakin on selviä:

  1. kosketusnäytöt ovat pienille lapsille paljon helpompia oppia käyttämään kuin näppäimistö tai hiiri. Ihmiselle on luontaista katsoa siihen suuntaan, jossa kädet puuhaavat.
  2. erilaiset rajatut / selvästi ympäristöstään eroavat alueet ovat ne, jotka houkuttavat eniten painamaan.
  3. tuottaa tyydytystä, kun "jotain tapahtuu" vastineena omaan toimintaan. Yhteyden ei tarvitse olla selvä muuten kuin ajallisesti. Esimerkiksi, sellainen nappula on suositumpi, joka uudelleenjärjestelee näytöllä olevat asiat, kuin sellainen, joka vain lisää sinne yhden.
  4. aiemmin "jotain tehneet" toiminnot tuottavat nopeasti polun, joka vie eteenpäin ajattelemattakin. Esimerkiksi softan sulkeminen wii U:ssa vaatii kolme painallusta eri kohdista ja matkan varrella on monta vaihtoehtoa, mutta silti lapsi tekee sen sarjana, koska on oppinut niin.
  5. Mitä pienempi lapsi, sen lyhyempi "tekemissilmukka" tuottaa tyydytystä. Useimmat elektronisten vimpainten tilasiirtymät ovat jotenkin syklisiä, ja sitten, kun lapsi kasvaa, pieni sykli alkaa tuntua liian toisteiselta.

Mitä tästä voi päätellä?

  1. Jos haluaa ohjelmistaan suosittuja, niihin kannattaa lisätä "maagisuutta" eli tyydyttäviä ääniä, kun jokin toiminto aktivoidaan, ja näytöllä liikkuvia hahmoja, jotka jotenkin (paremmin tai huonommin) vastaavat ohjelman sisäistä tilaa.
  2. On todella vaikeaa saada käyttäjiä pysähtymään ja tekemään jotain muuta kuin "sitä, mikä on aiemminkin toiminut". "Toimiminen" puolestaan tarkoittaa sitä, että "tapahtuu jotain". Niinpä, ohjelmat voisivat vähentää totuttujen reittien suhteellista maagisuutta sitä mukaa, kun vaikuttaa siltä, ettei käyttäjä ole saamassa haluamaansa asiaa aikaan - siis vaikkapa vähemmän tyydyttäviä ääniä ja lisää koristelua ja glitteriä muiden toimintojen ympärille. Esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jos käyttäjä tekee saman asian uudestaan ja uudestaan, vaikka sykli on pieni.
  3. suoramanipulaatiokäyttöliittymät toimivat sitä paremmin, mitä tarkemmin manipulaatio vastaa fyysisessä ympäristössä tapahtuvaa.


kommentoi (viimeksi muutettu 09.08.2015 14:08)