(toiminnot)

hwechtla-tl: Graafiset ohjelmointiympäristöt: viime muutokset

(nettipäiväkirja 02.08.2015) Viime aikoina olen ajatellut jatkaa [CSC:n ohjelmointikerho]a. Ongelma on se, että haluaisin opettaa lapsille jotain hyödyllisempää kuin Scratch, jossa on suorituskykyongelmia ja lisäksi ohjelmat kirjoitetaan komentosarjoina. Tässä on muutamia visioita, mitä voisi olla sen sijaan:

* ikimuinaisessa Pygmalion-järjestelmässä ohjelmat kirjoitettiin tavallaan äänittämällä omaa toimintaa ja yleistämällä siitä. Eräänlainen hyvin kouriintuntuva tapa toteuttaa [esimerkkipohjainen ohjelmointi]... * Reactable-miksereissä käyttöliittymä on fyysisiä palikoita, joista kuvantunnistuksella katsotaan, miten ne on aseteltu. Tällä on toteutettu perinteisten signaalinkäsittelykielten (kuten PureDatan) kaltainen ympäristö. * Kosketusnäytöillä voisi periaatteessa tehdä tuplespacejen ja/tai puiden uudelleenkirjoituskieliä (kuten Aardappel). Funktio määritettäisiin rajaamalla puusta alue ja näyttämällä, miten se uudelleenkirjoitetaan. * Oliopohjaiset ympäristöt (kuten peleihin hyvin sopivat sprite-kirjastot) olisi ehkä parempi toteuttaa tuplespaceilla / faktapankeilla muutenkin, sen sijaan että on Logon tai Scratchin tapaan automaagisia (spritejen) ominaisuuksia ja ''lisäksi'' muuttujia.

----

Tässä on muuten hyvä artikkeli ohjelmoinnista ja [käyttöliittymäsuunnittelu]sta: http://xenia.media.mit.edu/~mcnerney/mcnerney-sm-thesis.pdf

* [merkintä: 2015-08] * [atehwa] * [kategoria: päiväkirjamerkintä] * [kategoria: ohjelmointi] * [ohjelmointi on perustaito] * [ääniohjelmointiharjoituksia lapsille]


(viimeksi muutettu 02.08.2015 02:25)