(nettipäiväkirja 25.09.2013) Morsiameni ehdotti, että koodattaisiin merkkijonojen [Zendo]-peliä pyörittävä [IRC]-botti. Ajatus olisi, että botti toimisi Zen-mestarina. Sitä varten sen pitäisi osata:
# keksiä sääntöjä (mutta näitä voisivat tietysti myös pelaajat ehdottaa botille privassa). Tämä on vaikea juttu, sillä hyvän Zendo-säännön pointtina on tyypillisesti mielikuvitus. # tarkistaa, ovatko ehdotetut merkkijonot säännön mukaisia (helppo) # muodostaa säännönmukaisia ja säännönvastaisia merkkijonoja ensimmäisiksi esimerkeiksi # tuottaa kahdesta säännöstä merkkijonoja, jotka ovat toisen säännön mukaisia mutta toisen vastaisia (eli ehdotettujen sääntöjen vastaesimerkkejä) # jotenkin valita, minkälaiset merkkijonot ovat hyviä ensimmäisiä esimerkkejä ja vastaesimerkkejä säännöstä (mielenkiintoinen)
Kaikkien näiden vaikeus riippuu siitä, millaisella kielellä säännöt ilmoitetaan. Koska kyseessä on ohjelma, tämän pitää olla jokin [formaalinen kieli], jolla voi määrittää merkkijonojen joukkoja. Muutamistakin syistä valinnen formalismin, jolla voi määrittää kaikki ns. ''säännölliset kielet'' eli merkkijonojoukot, joihin kuuluvuuden voi tunnistaa äärellistilaisella automaatilla.
Muistin myös, että olen kirjoittanut hienon äärellistilaisten automaattien käsittelykirjaston Schemellä:
http://members.sange.fi/~atehwa/vc/r+d/guse/fsa/
* [merkintä: 2013-09] * [atehwa] * [kategoria: päiväkirjamerkintä] * [merkkijono]